Ogólnopolska segmentacja uczestników kultury 2025

Date of publication: 22.10.2025
Author: Agencja badawcza SMARTSCOPE na zlecenie Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, Zamku Królewskiego w Warszawie
Średni czas czytania 2 minutes
print

Badanie 2025 jest aktualizacją badania segmentacyjnego uczestników kultury w Polsce z 2016 roku. Zostało uzupełnione o dane dotyczące nowych zjawisk związanych z korzystaniem z kultury (m.in. wzrostu znaczenia kultury online, korzystania z mediów społecznościowych czy nowych oczekiwań odbiorców wobec instytucji kultury).

Celem badania był podział na rozłączne i charakterystyczne grupy uczestników kultury w Polsce oraz scharakteryzowanie wyłonionych segmentów pod względem:

  • potrzeb związanych z czasem wolnym,
  • stylów korzystania z kultury,
  • preferowanych kanałów komunikacji,
  • zainteresowań,
  • cech psychograficznych i demograficznych.

Raport odpowiada m.in. na pytania:

  • na jakie grupy (segmenty) można podzielić uczestników kultury biorąc pod uwagę potrzeby, motywacje i zachowania związane z korzystaniem z kultury?
  • czego poszczególne segmenty szukają w kulturze i jak z niej korzystają?
  • jakie kanały komunikacji preferują?

Metodologia:
Badana populacja i próba to: Polacy w wieku 15+, uczestnicy kultury definiowani jako osoby, które przynajmniej raz w ciągu ostatnich 12 miesięcy uczestniczyły w wybranych aktywnościach kultury instytucjonalnej lub domowej. Próba składała się z 2 części:

  1. próba główna – ogólnopolska; losowo-kwotowa; reprezentatywna dla badanej populacji ze względu na płeć, wiek, wykształcenie i wielkość miejscowości zamieszkania; N = 1542
  2. booster – próba mieszkańców Warszawy; uczestników kultury; N = 300 (wyniki dla Warszawy w raporcie uwzględniają również Warszawiaków z próby głównej, w sumie N = 380).

Badanie przeprowadzono metodą typu mixed-mode (połączenie metodologii CAPI - wywiady bezpośrednie wspomagane komputerowo oraz CAWI - wywiady on-line, zbierane na panelu Internautów. Badanie zrealizowano w marcu 2025 roku.