Settings and search
Ogólnopolska segmentacja uczestników kultury 2025
Badanie 2025 jest aktualizacją badania segmentacyjnego uczestników kultury w Polsce z 2016 roku. Zostało uzupełnione o dane dotyczące nowych zjawisk związanych z korzystaniem z kultury (m.in. wzrostu znaczenia kultury online, korzystania z mediów społecznościowych czy nowych oczekiwań odbiorców wobec instytucji kultury).
Celem badania był podział na rozłączne i charakterystyczne grupy uczestników kultury w Polsce oraz scharakteryzowanie wyłonionych segmentów pod względem:
- potrzeb związanych z czasem wolnym,
- stylów korzystania z kultury,
- preferowanych kanałów komunikacji,
- zainteresowań,
- cech psychograficznych i demograficznych.
Raport odpowiada m.in. na pytania:
- na jakie grupy (segmenty) można podzielić uczestników kultury biorąc pod uwagę potrzeby, motywacje i zachowania związane z korzystaniem z kultury?
- czego poszczególne segmenty szukają w kulturze i jak z niej korzystają?
- jakie kanały komunikacji preferują?
Metodologia:
Badana populacja i próba to: Polacy w wieku 15+, uczestnicy kultury definiowani jako osoby, które przynajmniej raz w ciągu ostatnich 12 miesięcy uczestniczyły w wybranych aktywnościach kultury instytucjonalnej lub domowej. Próba składała się z 2 części:
- próba główna – ogólnopolska; losowo-kwotowa; reprezentatywna dla badanej populacji ze względu na płeć, wiek, wykształcenie i wielkość miejscowości zamieszkania; N = 1542
- booster – próba mieszkańców Warszawy; uczestników kultury; N = 300 (wyniki dla Warszawy w raporcie uwzględniają również Warszawiaków z próby głównej, w sumie N = 380).
Badanie przeprowadzono metodą typu mixed-mode (połączenie metodologii CAPI - wywiady bezpośrednie wspomagane komputerowo oraz CAWI - wywiady on-line, zbierane na panelu Internautów. Badanie zrealizowano w marcu 2025 roku.