Settings and search
KOMPETENCJE KULTUROWE RODZICÓW A UCZESTNICTWO W KULTURZE DZIECI
Tytuł: Kompetencje kulturowe rodziców a uczestnictwo w kulturze dzieci. Studium przypadku na przykładzie Przasnysza
Autor: Michał Kocikowski, dr Magdalena Ochał – Mazowiecki Instytut Kultury
Rok: 2017
Potrzeba przeprowadzenia badania wyniknęła z pytań, jakie zrodziły się w trakcie realizacji diagnozy edukacji kulturowej w województwie mazowieckim prowadzonej w ramach programu „Bardzo Młoda Kultura: Kulturalni Edukatorzy – mazowiecka sieć edukacji i kultury”, którego celem jest wzmocnienie współpracy pomiędzy sektorem oświaty i kultury w działaniach z zakresu edukacji kulturowej.
Badanie jakościowe zostało przeprowadzone w gronie 16 rodziców dzieci różniących się wiekiem, typem szkoły, do której uczęszczają, oraz uczestnictwem w zinstytucjonalizowanej edukacji kulturowej. Autorzy badania zdecydowali się na przeprowadzenie względnie swobodnych wywiadów biograficznych, w których pytali rozmówców o wspomnienia dotyczące ich domu rodzinnego, dzieciństwa i edukacji, młodości i życia dorosłego oraz aktualnego życia rodzinnego.
Bardzo niewiele z badanych matek podało jakiekolwiek przykłady indywidualnego spędzania czasu wolnego. W ich opowieściach życie dzielone jest przede wszystkim na pracę i obowiązki rodzinne. Podczas wakacji, jak i w czasie wolnym w trakcie roku szkolnego badane poszukują wydarzeń, które zintegrowałyby całą rodzinę (zarówno dzieci, jak i rodziców).
Uczestniczki badania podkreślały również, że zajęcia pozalekcyjne dzieci są kosztowne. Konieczność ponoszenia wydatków związanych z uczestnictwem dzieci w zajęciach w sytuacji niewielkiego budżetu rodzinnego powoduje ograniczenie dzieciom możliwości „próbowania własnych sił”.