KOMPETENCJE KULTUROWE RODZICÓW A UCZESTNICTWO W KULTURZE DZIECI

Data publikacji: 10.05.2018
Średni czas czytania 2 minuty
drukuj

Tytuł: Kompetencje kulturowe rodziców a uczestnictwo w kulturze dzieci. Studium przypadku na przykładzie Przasnysza

Autor: Michał Kocikowski, dr Magdalena Ochał – Mazowiecki Instytut Kultury

Rok: 2017

Potrzeba przeprowadzenia badania wynik­nęła z pytań, jakie zrodziły się w trakcie realizacji diagnozy edukacji kultu­rowej w województwie mazowieckim prowadzonej w ramach programu „Bardzo Młoda Kultura: Kulturalni Edukatorzy – mazowiecka sieć edukacji i kultury”, którego celem jest wzmocnienie współpracy pomiędzy sektorem oświaty i kultury w działaniach z zakresu edukacji kulturowej.

Badanie jakościowe zostało przeprowadzone w gronie 16 rodziców dzieci różniących się wiekiem, typem szkoły, do której uczęszczają, oraz uczest­nictwem w zinstytucjonalizowanej edukacji kulturowej. Autorzy badania zdecydowali się na przeprowadzenie względnie swobodnych wywiadów biograficznych, w których pytali rozmówców o wspomnienia dotyczące ich domu rodzinnego, dzieciństwa i edukacji, młodości i życia dorosłego oraz aktualnego życia rodzinnego.

Bardzo niewiele z badanych matek podało jakiekolwiek przykłady indy­widualnego spędzania czasu wolnego. W ich opowieściach życie dzielone jest przede wszystkim na pracę i obowiązki rodzinne. Podczas wakacji, jak i w czasie wolnym w trakcie roku szkolnego badane poszukują wydarzeń, które zintegrowałyby całą rodzinę (zarówno dzieci, jak i rodziców).

Uczestniczki badania podkreślały również, że zajęcia pozalekcyjne dzieci są kosztowne. Konieczność ponoszenia wydatków związanych z uczestnictwem dzieci w zajęciach w sytuacji niewielkiego budżetu rodzinnego powoduje ograniczenie dzieciom możliwości „próbowania własnych sił”.