Aktywność kulturalna Polaków w 2024 roku

Date of publication: 03.07.2025
Author: Antoni Głowacki, Aleksandra Skrzypińska (Narodowe Centrum Kultury)
Średni czas czytania 2 minutes
print

Narodowe Centrum Kultury regularnie prowadzi badania dotyczące aktywności kulturalnej Polaków. W badaniu poruszane są kwestie uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych i wizyt w instytucjach kultury, a także indywidualnych aktywności. Badania koncentrują się w pierwszej kolejności na diagnozie stanu kultury instytucjonalnej, kluczowego obszaru z punktu widzenia działalności NCK.

Najważniejsze wnioski:

  • Deklaracje uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych i bywania w instytucjach kultury są stabilne na przestrzeni lat.
  • Najpopularniejsze rodzaje instytucjonalnej aktywności kulturalnej to wizyty w kinach, bibliotekach, obiektach historycznych, a także w domach, centrach i ośrodkach kultury.
  • W przypadku indywidualnych aktywności kulturalnych badani najczęściej deklarują słuchanie muzyki dla przyjemności, oglądanie telewizji oraz czytanie książek.
  • Osoby, które korzystają ze streamingu robią to coraz częściej. Jednocześnie odsetek osób, które nie korzystają z niego, pozostaje stabilny między pomiarami.
  • Osoby mające na utrzymaniu dzieci do 19 r.ż. częściej niż inni podejmują aktywności kulturalne.
  • Młodsi i starsi badani wyraźnie różnią się stosunkiem do aktywności kulturalnej: starsi badani częściej są skłonni przyjąć normatywną wizję uczestnictwa w kulturze, czyli przekonanie, że jest ona społecznie pożądana i wartościowa.

Metodologia:

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Narodowego Centrum Kultury przez firmę Opinia24 w dniach od 14 do 25 listopada 2024 roku metodą CATI (wywiady telefoniczne wspomagane komputerowo) na reprezentatywnej próbie 1000 dorosłych Polaków. Próba miała charakter losowo-kwotowy.