Settings and search
Nie-ludzcy pracownicy teatru. Znaczenie i rola przedmiotów w polskich teatrach dramatycznych
Raport stanowi pokłosie badania realizowanego przez zespół badawczy Instytutu Badań Organizacji Kultury w trakcie pandemii COVID-19 w teatrach dramatycznych zlokalizowanych w dziewięciu polskich miastach. Jak podkreślają autorzy raportu, opracowanie stanowi pierwsze w naukach społecznych ujęcie znaczenia przedmiotów pozaartystycznych.
Badanie zrealizowano metodą autobiograficzną, w ramach której przeprowadzono analizę zdjęć oraz telefoniczne wywiady pogłębione. W grupie badawczej znaleźli się wszyscy pracownicy teatralni – od aktorów do pracowników administracyjnych czy gospodarczych.
Celem badania było przestudiowanie znaczenia przedmiotów w teatrze, ich ról oraz relacji, które tworzą z aktorami i innymi przedmiotami. Autorzy przyjrzeli się, jak pozornie użytkowe przedmioty mają zdolność do tworzenia zróżnicowanych symbolicznych znaczeń, rytuałów oraz więzi emocjonalnej z użytkownikami. Wnioski płynące z badania stanowią egzemplifikację działania teorii aktora-sieci Bruno Latour’a, pokazując, jak przedmioty stają się aktywnymi aktorami sieci teatralnej. Zgodnie z wynikami badania, przedmioty pracują w teatrze zarówno jako przedmioty użytkowe, jak i czynni twórcy języka i wyrazu teatralnego. Dają również poczucie stabilizacji i bezpieczeństwa dzięki stanowieniu porządku przestrzennego. Sami badacze zapraszają do dalszej refleksji i pogłębienia analiz, proponując badania w obszarach takich jak biografia rzeczy w teatrze czy nadawania tożsamości przedmiotom.
Raport dostępny jest na stronie Instytutu Badań Organizacji Kultury:
https://www.ibok.org.pl/projekty/badania/przedmioty-w-pracy/