Wirtualna jesień życia

Data publikacji: 01.02.2024
Średni czas czytania 2 minuty
drukuj

Publikacja zatytułowana „Wirtualna jesień życia” autorstwa dra Damiana Gałuszki omawia zjawisko silver gamingu tj. sięgania po gry cyfrowe przez osoby starsze. Porusza tematykę starzenia się w ujęciu socjologicznym wraz z odniesieniem do świata cyfrowego. Przedstawia korzyści oraz zagrożenia wynikające dla seniorów z ich obecności w świecie wirtualnym.

Fot. karlyukav/ Freepik

Wnioski zaprezentowane w publikacji oparte zostały na badaniu przeprowadzonym techniką wywiadu swobodnego w grupie 10 seniorów powyżej 58. roku życia grających w gry cyfrowe i 10 edukatorów oraz przedstawicieli instytucji senioralnych. 

Jak wynika z badania, osoby starsze postrzegają aktywność związaną z graniem w kategorii praktyki pozytywnie oddziałującej na radzenie sobie zarówno z poczuciem osamotnienia, jak i melancholią. Co więcej, aktywności z jednej strony pozwalającej odsunąć myśli związane z odczuwanym dyskomfortem psychicznym i fizycznym, z drugiej rozbudzającej ciekawość względem nowych technologii oraz pobudzającej do przekraczania własnych granic.

Wypracowane w książce rekomendacje odnoszą się m.in. do promocji korzystnego wpływu grania w gry cyfrowe przez osoby starsze na ich rozwój w zakresie uczenia się nieformalnego, edukacji nieformalnej i pozaformalnej.

Publikację można znaleźć na stronie:

https://www.wydawnictwo.agh.edu.pl/produkt/1364-wirtualna-jesien-zycia

--------------------------------

Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu „Doskonała nauka II” moduł: wsparcie monografii naukowych oraz w ramach subwencji na utrzymanie i rozwój potencjału badawczego Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie; a także przez Krakowski Park Technologiczny.