Historie radia - nabór do kolejnego numeru „Kultury Współczesnej”

Data publikacji: 30.01.2025
Średni czas czytania 3 minuty
drukuj

Rusza nabór artykułów do „Kultury Współczesnej” 2/2025, który potrwa do 3 marca 2025 r. Teksty o objętości 40 tys. znaków ze streszczeniem, bibliografią i słowami kluczowymi można nadsyłać na adres: kwartalnik@nck.pl.

1 lutego 1925 roku Polskie Towarzystwo Radiotechniczne rozpoczęło nadawanie programu radiowego, a 18 kwietnia 1926 po raz pierwszy przywitało się ze swoimi słuchaczami Polskie Radio: „Halo, halo Polskie Radio Warszawa, fale 480”. Niezależnie od tego, którą z tych dat przyjmiemy, wkrótce będziemy obchodzić 100-lecie radiofonii w Polsce. Jest to dobry moment, aby przyjrzeć się sposobowi pisania o tym medium oraz o jego historii. 

Naszemu myśleniu o historii radia, jak również o jego współczesnej kondycji, przyświeca idea entanglement (splątania/uwikłania), która – jak pisała Michele Hilmes – zmusza do myślenia o medium radiowym w poprzek różnych skal i tradycyjnych granic. Marie Cronqvist i Christoph Hilgert zdefiniowali wykorzystanie entangled media histories „jako sposobu na lepsze zrozumienie historii różnych, dynamicznych, wzajemnych powiązań mediów przekraczających semiotyczne, technologiczne, instytucjonalne i polityczne granice”. Zaproponowane przez badaczy ramy teoretyczne zachęcają do uznania, że ludzie, artefakty medialne i wydarzenia z przeszłości mają ze sobą o wiele ściślejszy związek, niż się wydaje. Właśnie dlatego potrzebujemy więcej różnorodnych historii i narracji, które ujmowałyby również np. ekologię fal radiowych i formy wymiany pomiędzy radiem i innymi mediami. 

Interesują nas:

  1. radio i polityka: radio jako narządzie oporu, rola radia podczas konfliktów wojennych i politycznych, radio i propaganda – radio jako soft power;
  2. historie radia: fale radiowe jako pierwsze medium globalne, międzynarodowe instytucje radiowe, transgraniczne historie radia;
  3. użytkownicy: community-radio, radiowe diaspory – różnorodne praktyki słuchania radia: pajęczarze, piraci, radiofile, radioamatorzy i miłośnicy łapania fal;
  4. przemiany radia: muzyka w radiu, gatunki radiowe, rewolucja cyfrowa;
  5. materialna historia radia: technologie i infrastruktura radiowa, fale radiowe, archiwa radiowe i ich badanie.