Ustawienia i wyszukiwarka
„Kultura Współczesna” 1(131)/2025 – „Kultura akademicka” już w sprzedaży!
Uniwersytet to nie tylko instytucja – to przestrzeń wymiany myśli, budowania relacji, ścierania się poglądów i pielęgnowania wartości. Jak zmienia się etyka prowadzenia badań i zarządzania uczelniami w obliczu rosnącej presji na efektywność? Co właściwie oznacza dzisiaj „uniwersytet przedsiębiorczy” i jakie konsekwencje niesie to dla środowiska naukowego? Czy możliwe jest pogodzenie innowacyjności z troską o wspólnotę akademicką?
W najnowszym numerze „Kultury Współczesnej” oddajemy głos badaczkom i badaczom, którzy próbują uchwycić dynamiczne przemiany środowiska akademickiego. Ich teksty nie tylko analizują aktualne problemy, ale również stawiają pytania o przyszłość – o to, w jakim kierunku powinny zmierzać współczesne uczelnie, aby nie zatraciły swojej misji.
Szczególną uwagę poświęcono zagadnieniom etyki akademickiej. Pojawiają się pytania o skuteczność komisji etycznych, odpowiedzialność badaczy w kontekście wykorzystywania sztucznej inteligencji oraz granice wdrażania innowacji. Autorzy artykułów podkreślają, jak zgubna jest presja czasu, dążenie za wszelką cenę do wprowadzenia innowacji, stawianie głównie na rentowność działań.
Autorzy i autorki analizują wpływ zmian organizacyjnych, narastającej biurokracji, komercjalizacji nauki oraz presji szybkiej produkcji wiedzy. Zastanawiają się, jak model „uniwersytetu przedsiębiorczego” wpływa na relacje wewnątrz środowiska akademickiego i na charakter oraz cel podejmowanych badań.
W numerze nie zabrakło również trudnych, a zarazem kluczowych tematów – takich jak mobbing w środowisku akademickim czy sytuacja emerytowanych pracowników nauki. Wszystkie teksty łączy wspólne przekonanie: uczelnia nie istnieje w oderwaniu od ludzi, którzy ją współtworzą. Kultura akademicka nie jest wartością stałą – podlega przemianom, a jej przyszłość zależy od gotowości do refleksji, otwartego dialogu i odwagi w wyrażaniu konstruktywnej niezgody.
Ten numer „Kultury Współczesnej” to zaproszenie do pogłębionej refleksji nad tym, czym dzisiaj jest uniwersytet – i jakim miejscem powinien być jutro.