Settings and search
Materiały - spotkanie beneficjentów Programu Dom Kultury+
Poniżej udostępniamy prezentacje i materiały multimedialne, które zostały wykorzystane podczas wystąpień prelegentów w ramach programu warszawskiego spotkania w dniach 14-15 marca.
BLOK I
BADANIA
Ewaluacja ex ante Programu Dom Kultury+ i ewaluacja szkoleń podstawowych, które odbyły się w 2010 roku
Grupa IQS, Danuta Bekalarek
Prezentacja stanowi krótkie podsumowanie ewaluacji ex ante Programu Dom Kultury+ i ewaluacji szkoleń podstawowych w ramach Priorytetu I szkolenia. Zawiera fragmenty raportów z badań, które objęły grupę 50 domów kultury zakwalifikowanych do programu.
Ewaluacja ex ante Programu Dom Kultury+
Ewaluacja szkoleń podstawowych
Uwarunkowania i potencjał domów kultury
Analiza słabych i mocnych stron
Lokalne Mapy Kultury
Fundacja Wiedza Lokalna, Marek Troszyński
Prezentacja trzech raportów z badań ilościowych i jakościowych, przeprowadzonych na terenie powiatów: opatowskiego, piaseczyńskiego, sokołowskiego przez Fundację Wiedza Lokalna w ramach Obserwatorium Kultury NCK w kontekście lokalnego pojmowania kultury jako sfery symbolicznej i życia kulturalnego członków społeczności lokalnej w różnych jego przejawach.
Opis projektu "Lokalne mapy kultury" oraz pełne raporty z badań w ramach Obserwatorium Kultury NCK
Regionalne domy i ośrodki kultury - analiza funkcjonowania
Stowarzyszenie Dla Edukacji i Kultury: SPOTKANIA, Tomasz Kasprzak
Prezentacja raportu z badania o charakterze ogólnopolskim, którym objęto regionalne instytucje kultury w każdym województwie, zrealizowanego przez Stowarzyszenie Dla Edukacji i Kultury: SPOTKANIA w ramach Obserwatorium Kultury NCK jako kontynuacja badania "Aktywne domy kultury".
Opis projektu i pełny raport z badania w ramach Obserwatorium Kultury NCK
Strategia rozwoju domu kultury - w poszukiwaniu nowych modeli lokalnej instytucji kultury. Ocena realizacji, wnioski, rekomendacje
Stowarzyszenie Centrum Aktywności Lokalnej CAL: Bohdan Skrzypczak, Jacek Gralczyk
Prezentacja raportu Stowaszyszenia CAL podsumowującego szkolenia podstawowe, które odbyły się w 2010 roku.
BLOK II
STRATEGIA
Forum Kraków
Forum Kraków: Joanna Orlik (Małopolski Instytut Kultury), Piotr Wyrobiec (Wadowickie Centrum Kultury)
Prezentacja różnych kierunków rozwoju - autorskie modele zarządzania centrami kultury oraz wspomagania ich rozwoju. Działania podjęte w ramach grupy Forum Kraków.
Informacja na stronie Małopolskiego Instytutu Kultury
Panel dyskusyjny: "Jak stworzyć dobrą strategię rozwoju dla domów kultury?"
Moderator: Bohdan Skrzypczak (Stowarzyszenie Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL)
Jacek Gralczyk (Stowarzyszenie Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL), Marek Sztark (Forum Kraków), Marcin Siekierko, Ryszard Konopka, Marek Stoliński
- Czy myślenie strategiczne w KULTURZE ma sens?
- Jeśli ma sens to CZEGO (organizacji - treści kultury) powinno dotyczyć?
- Czy i w jaki sposób strategia ZMIENIA INSTYTUCJĘ "dom kultury" i LOKALNĄ KULTURĘ (polityki kultury)
BLOK III
POMYSŁY
Gminna Pracownia Edukacji Kulturalnej
Zespół Konsultacyjny ds. wypracowania założeń konkursu na projekt Gminnej Pracowni Edukacji Kulturalnej (Narodowe Centrum Kultury), Ewa Łowżył i Dariusz Śmiechowski
Prezentacja idei pracowni jako rozwoju programowego. Architektura i design vs animacja kultury.
Aktywizacja społeczności lokalnych i wyrównywanie szans rozwojowych dzieci i młodzieży - tzw. "Świetliki"
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Kinga Baranowska
Prezentacja programu MRR - centra aktywności lokalnej jako świetlice środowiskowe dla dzieci i młodzieży.
Kreatywny wolontariat. Praktyka wolontariatu w instytucjach kultury
Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu: Dariusz Pietrowski
Prezentacja dotycząca promocji idei wolontariatu i praktycznych aspektów tej formy zatrudnienia w instytucjach kultury.
Shortcut
Mazowieckie Centrum Kultury, Ewa Chomicka
Kultura wobec wykluczenia - Stowarzyszenie Praktyków Kultury
Stowarzyszenie Praktyków Kultury, David Sypniewski, Lena Rogowska
Prezentacja działań Stowarzyszenia Praktyków Kultury, w tym projektów: "Ćmy i kołysanki", "Błękitny ekspress" oraz "Audiostacja Falenica".
"Błękitny ekspress" to pięć miesięcy warsztatów wokalno-tanecznych, których finałem jest stworzenie musicalu. Konstrukcja warsztatów polega na połączeniu elementów zaczerpniętych z dwóch epok: Międzywojnia (tango i piosenki) i współczesności (taniec współczesny, beat box, hip hop). Przedmiotem projektu "Ćmy i kołysanki" jest przeprowadzenie serii warsztatów głosowych dla dziewczyn przebywających w Schronisku dla Nieletnich i Zakładzie Poprawczym w Warszawie-Falenicy. "Audiostacja Falenica" to terapia kulturą - rozumienie resocjalizacji jako procesu wprowadzania w życie społeczne, a nie izolacji...
Cykl Dziennik animatorki - Leny Rogowskiej, Kultura się liczy!
Kultura wobec wykluczenia - Eternity Group - Fashion&Circus
Eternity Group - Fashion&Circus, Kamil Lemieszewski
Prezentacja szerokiej oferty działań animacyjnych z zakresu pedagogiki cyrkowej, w tym: akrobacji, pantomimy i klaunady, żonglowania, kręcenia balonów i puszczania baniek oraz teatru ognia.
Latający Animatory Kultury
Towarzystwo Inicjatyw Twóczych "Ę", Marta Białek-Graczyk
Prezentacja dotycząca projektu Latających Animatorów Kultury, ukazująca różnorodne możliwości edukacji kulturalnej.
Prezentacja działań edukacyjnych podejmowanych przez beneficjentów Programu Dom Kultury+
Przykłady podkowiańskich projektów społecznych: Festiwal "Podkowiańskie ogrody"
Centrum Kultury i Inicjatyw Obywatelskich w Podkowie Leśnej, Alina Witkowska
Festiwal Otwarte Ogrody zrodzony się z potrzeby ochrony i promocji dziedzictwa kulturowego Podkowy Leśnej oraz integracji mieszkańców, wrósł już na stałe w krajobraz naszego miasta – ogrodu. Z każdym rokiem przybywa nowych ogrodów, których właściciele chcą podzielić się ich urodą z sąsiadami, przyjaciółmi i gośćmi. Podczas Festiwalu mieszkańcy otwierają swoje ogrody, pracownie artystyczne, prezentują twórczość własną lub zaprzyjaźnionych artystów, opowiadają historię swojej rodziny, organizują wystawy, koncerty, spektakle. CKiIO od trzech lat jest koordynatorem Festiwalu.
Aktywizacja społeczeństwa wiejskiego oraz budowa społeczności obywatelskiej poprzez działania w świetlicach wiejskich
Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w Kaliszu Pomorskim, Tomasz Bukowski
Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w Kaliszu Pomorskim koordynuje działania 13 świetlic wiejskich. Świetlice są znakomitym miejscem do animowania działań kulturalnych przy współpracy z Radami Sołeckimi oraz lokalnymi liderami i nieformalnymi grupami. Pełnią ogromną rolę w budowaniu świadomości społecznej, rozbudzaniu potrzeb kulturalnych
w społeczności wiejskiej, w budowaniu więzi i współpracy oraz w wyłanianiu i aktywizowaniu liderów. Animatorzy wiejscy są szkoleni w kierunku pracy projektami, pozyskiwania środków zewnętrznych oraz są otwarci na inne dobre praktyki.
Koalicja na rzecz kultury
Starostwo Powiatowe w Tarnowie, Aleksandra Małozięć
Gminne Centrum Kultury w Żabnie, Wojciech Markiewicz
Doceniając zasoby kulturalne – dziedzictwo kulturowe oraz wszechstronną działalność domów i ośrodków kultury działających na terenie powiatu tarnowskiego, zainspirowani programem Dom Kultury+ realizowanym przez Gminne Centrum Kultury w Żabnie, Starostwo Powiatowe w Tarnowie postanowiło zaprosić przedstawicieli władz samorządowych, organizatorów i animatorów kultury, organizacji pozarządowych i mediów do udziału w I Sejmiku Kultury Powiatu Tarnowskiego. I Sejmik Kultury Powiatu Tarnowskiego odbył się w Gminnym Centrum Kultury w Żabnie, które oddało po remoncie salę widowiskowo-kinową i jako jedyne w powiecie tarnowskim w roku 2010 przystąpiło do Programu „Dom Kultury +”. Prezentacja ukazuje genezę powstania Sejmiku i jego ewaluację.
Film - Gminne Centrum Kultury w Żabnie
Pracownia Kreatywnych Maluchów i ich Rodziców w Dywitach
Gminny Ośrodek Kultury w Dywitach, Joanna Kitkowska i Aneta Fabisiak-Hill
Pracownia Kreatywnych Maluchów i ich Rodziców w Dywitach jest autorskim pomysłem animatorów GOK w Dywitach. Działa od 2008 roku. Uczestnikami działań Pracowni są dzieci w wieku 3 -6 lat oraz ich rodzice. W ramach Pracowni funkcjonują m.in.:
- Grupa Zabawowo-Edukacyjna, w której pedagodzy i instruktorzy artystyczni proponują cotygodniowe działania plastyczne, teatralne, rytmiczne, taneczne, integracyjne oraz wspomagające komunikację zarówno dzieciom jak i ich opiekunom
- Akademia Malucha –aktywne prezentacje metod wspierających rozwój małych dzieci, angażujące w pracę z przedszkolakami z terenu gminy profesjonalistów wysokiej klasy, np. animatorów „Klanzy”, arteterapeutów, pedagogów, eurytmistów, aktorów etc.
- Wędrowna Pracownia Kreatywności – pozwala zakorzenić ideę wyrównywania szans najmłodszego pokolenia poprzez warsztaty realizowane w świetlicach wiejskich, które zawierają zarówno elementy edukacji poprzez zabawę ale również wsparcie pedagoga i udostępnienie informacji o placówkach, które wspierają zdrowie i rozwój małego człowieka.
- Edu-Plotki Cafe – Pracownia Samorozwoju Mam – oferuje szeroka gamę warsztatów ze specjalistami z zakresu psychologii, dietetyki, wizażu, seksuologii oraz warsztaty twórcze z dziedziny plastyki, tańca, muzyki.
PRIORYTET II ROZWÓJ
PROGRAMU DOM KULTURY+
Panel, podczas którego przedstawiono wyniki badania na podstawie ankiet, dotyczącego zainteresowania beneficjentów konkretnymi zakresami edukacji kulturalnej i zaprezentowano pakiety edukacyjne.
Wyniki badania na podstawie ankiet
Narodowe Centrum Kultury, Tomasz Kukołowicz i Anna Kozak
Śpiewająca Polska
Narodowe Centrum Kultury, Aleksandra Chrzanowska
Muzykoteka
Narodowy Instytut Audiowizualny, Katarzyna Tórz
Prezentacja
Więcej
Lato w teatrze. W 80 dni dookoła Polski
Instytut Teatralny, Magdalena Szpak
Platforma kultury
Narodowe Centrum Kultury, Aleksandra Stańczuk, Anna Rogozińska
Portal www.platformakultury.pl to stworzony przez Narodowe Centrum Kultury interaktywny portal poświęcony kulturze i edukacji kulturalnej – pierwszy portal w polskim Internecie będący kompendium wiedzy o sektorze kultury, edukacji kulturalnej i animacji kultury.
Serwis jest pomyślany jako obszerna baza aktualności dotyczących programów NCK (Dom Kultury+, Mapa Kultury, Kadra Kultury, Kurs na Kulturę, Obserwatorium Kultury, EDUK) i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (m.in. Edukacja+) oraz inicjatyw partnerskich, sieci partnerów lokalnych, działań poszczególnych instytucji kultury.