Jak pomnożyć talenty

Date of publication: 29.12.2010
Author: Dom Kultury +
Średni czas czytania 4 minutes
print
"Pomóżmy uczniom rozwinąć skrzydła - dobre praktyki wspierania uzdolnień dzieci i młodzieży" - tak brzmiało hasło ogólnopolskiej konferencji, która odbyła się w ramach realizacji projektu systemowego MEN "Opracowanie i wdrożenie kompleksowego systemu pracy z uczniem zdolnym", współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego.

 

Konferencja, która odbyła się w Dębem 16 i 17 grudnia, miała charakter promocyjno-informacyjny, a jej głównym celem było upowszechnienie informacji o projekcie i dobrych praktykach pracy z uczniem zdolnym.
Zebranie otworzyła minister edukacji narodowej Katarzyna Hall, podkreślając nieprzypadkowość ogłoszenia roku szkolnego 2010/2011 Rokiem Odkrywania Talentów - długotrwałego wydarzenia, mającego kreować polską przestrzeń edukacyjną w sposób sprzyjający poszerzaniu zainteresowań i rozwojowi uzdolnień uczniów.

Konferencja, która odbyła się w Dębem w dniach 16-17 grudnia, miała charakter promocyjno-informacyjny, a jej głównym celem było upowszechnienie informacji o projekcie i dobrych praktykach pracy z uczniem zdolnym.

Zebranie otworzyła minister edukacji narodowej Katarzyna Hall, podkreślając wagę ogłoszenia przez jej resort roku szkolnego 2010/2011 Rokiem Odkrywania Talentów - długotrwałego wydarzenia, mającego kreować polską przestrzeń edukacyjną w sposób sprzyjający poszerzaniu zainteresowań i rozwojowi uzdolnień uczniów.

Dwudniowa konferencja składała się z wystąpień ekspertów, na których prezentowano m.in. przykłady dobrych praktyk we wspieraniu uzdolnień dzieci i młodzieży z Polski i innych krajów europejskich. Jednym z gości był dr hab. Michał Federowicz, kierownik polskiego zespołu PISA (Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów), który przedstawił osiągnięcia uczniów zdolnych w międzynarodowych badaniach, sprawdzających poziom kluczowych umiejętności, budujących potencjał rozwojowy młodych ludzi: czytanie ze zrozumieniem, matematyka, rozumowanie w naukach przyrodniczych, rozwiązywanie problemów.

Odbyły się również liczne panele dyskusyjne, zogniskowane wokół trzech problemów: wspierania nauczycieli uczniów zdolnych, działań na rzecz edukacji w obszarze budowania regionalnych systemów wspierania uczniów zdolnych oraz sposobów wspierania uczniów w rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień przez łączenie szkolnej i pozaszkolnej przestrzeni edukacyjnej. Wnioski płynące z tych dyskusji zostaną uwzględnione podczas realizacji działań projektowych przez ekspertów z zakresu pracy z uczniem zdolnym, wyłonionych przez MEN.

W konferencji udział wzięli także:

  • prof. Andrzej Góralski z Akademii Pedagogiki Specjalnej;
  • Zsuzsanna Szilágyi, koordynator węgierskiego programu "Geniusz";
  • dr Wiga Bednarkowa z Akademii Pedagogicznej im. Jana Długosza w Częstochowie;
  • Aleksandra Kowalik, koordynatorka projektu, która przedstawiła założenia jego krajowych rozwiązań ("Opracowanie i wdrożenie kompleksowego systemu pracy z uczniem zdolnym");
  • oraz Mateusz Kusznierewicz,  jeden z ambasadorów Roku Odkrywania Talentów (obok prof. dr hab. Łukasza Turskiego, Andrzeja Pągowskiego, małżeństwa Pawła KrólikowskiegoMałgorzaty Ostrowskiej-Królikowskiej).