Settings and search
Festiwale filmowe w Polsce
Publikacja stworzona w 2017 roku w ramach projektu „Wieloaspektowa diagnoza funkcjonowania festiwali filmowych w Polsce”. Zawiera analizę festiwali filmowych zarówno z punktu widzenia odbiorców oraz organizatorów. Celem badania było dokonanie diagnozy funkcjonowania rynku festiwali filmowych w Polsce.
Autorzy raportu poruszyli tematykę dotyczącą m. in. finansowania wydarzeń, kwestii organizacyjnych, tworzenia programów festiwali filmowych, odbiorców, komunikacji związanej z organizowanymi wydarzeniami oraz oddziaływania na społeczność lokalną. W publikacji znajduje się również rozdział poświęcony wnioskom z przeprowadzonej ewaluacji a także aneks, w którym stworzono listę festiwali filmowych biorących udział w projekcie.
Z badań wynika, że organizatorami festiwali filmowych w Polsce są przede wszystkim organizacje pozarządowe, a pozyskiwane finanse na realizację wydarzeń pochodzą głównie ze środków publicznych. W celu pozyskania funduszy realizatorzy coraz częściej poszukują również sponsorów prywatnych. Formami promocji festiwali są m. in. organizowane wydarzenia towarzyszące oraz wykorzystywane gadżety reklamowe. Coraz częściej upowszechnianie wydarzeń odbywa się poprzez podejmowanie współpracy z blogerami oraz wideoblogerami.
Festiwale filmowe w Polsce są składową tworzenia wizerunku miast oraz regionów. Wpływają także na społeczność lokalną – okresowo przeobrażają funkcjonowanie oraz wygląd przestrzeni publicznej, rozbudowują ofertę kulturalną tam gdzie jest ona ograniczona, przekształcają sposób postrzegania zarówno miejscowości, jak i samych mieszkańców, a ponadto przyczyniają się do zwiększenia dochodów w sektorze usług oraz sprzedaży.