Spotkanie z prof. Giovannim Schiuma | relacja

Date of publication: 05.06.2014
Średni czas czytania 4 minutes
print

W ostatnich latach Polska przechodzi głęboką transformację: z tradycyjnego państwa przemysłowego staje się narodem zmierzającym w kierunku nowej, silnej ekonomicznie, konkurencyjnej pozycji. Transformacja ta została zainicjowana nie tylko przez rozwój sektora przemysłowego, ale przede wszystkim przez zrozumienie, że sektor biznesu musi przystosować się do nowego sposobu myślenia i innowacyjnych zachowań.  

W rezultacie kierujący organizacjami coraz częściej zdają sobie sprawę, że potrzebują rozluźnienia i wzmocnienia innowacyjnej wydolności – dlatego właśnie konieczne jest przyjęcie nowych i innowacyjnych nastawień oraz narzędzi, które sprzyjają zwiększenia ilości miejsc pracy związanych z pracą kreatywną i rozwojowi kultury.

W tej perspektywie wielki nacisk kładziony jest na rolę sztuki jako koła napędowego przemian wewnątrz organizacji i uczynienia ich bardziej odpowiednimi do stawienia czoła wyzwaniom biznesu XXI wieku.Sztuka pod postacią ‘arts-based initiatives’ może być traktowana jako narzędzie menedżerskie rozwijające zdolności pracowników, ukierunkowane na innowację, oraz przekształcenie materialnych i niematerialnych wymiarów organizacji (takich jak kultura, tożsamość, wizerunek, reputacja, przyzwyczajenia, procesy, praktyki zawodowe i miejsca pracy).Ze spotkania w Galerii Kordegarda wynika, iż istnieje wielkie zainteresowanie wkładem jaki sztuka może wnieść w rozwój liderów oraz nowe modele zarządzania.Polskie organizacje są zainteresowane rozwijaniem nowych kompetencji w dziedzinie biznesu poprzez wykorzystanie metod współpracy opartych o innowacyjne rozwiązania. Wprowadzenie tych rozwiązań w życie wymaga odpowiedniego ukierunkowania: modelu zarządzania, który zachęca do eksperymentowania i rozwija kreatywność, wyobraźnię oraz elastyczność.
Dzieła sztuki mogą być rozmieszczone w siedzibach organizacji jako instrument wspierający rozwój poprzez doświadczenia zarówno dla szczebla zarządzającego jak i dla wszystkich pracowników. W tej perspektywie polskie organizacje zdają się być zainteresowane testowaniem nowych podejść do szkolenia i rozwoju pracowników oraz stopniowego odkrywania możliwości jakie daje współpraca z sektorem kultury wraz z próbą zrozumienia jakie obopólne korzyści daje takie połączenie sił.

Dyskusja w Narodowym Centrum Kultury pozwoliła stwierdzić, że wdrożenie sztuki w biznes nie jest zadaniem łatwym, które można sprowadzić tylko do wprowadzenia artystów do organizacji, sponsoringu czy działań CSR. Jest to raczej proces tworzenia konkretnych projektów zarządzania, które „wykorzystują” sztukę i artystów jako narzędzie do rozwoju „zdolności/kompetencji miękkich” wśród pracowników organizacji (doświadczenia, energii, empatii, zaangażowania). Taki wymiar nie jest zazwyczaj brany pod uwagę gdyż jest niewymierny, ale to właśnie on odróżnia organizacje kreatywne od organizacji, które są w tyle. Wdrożenie sztuki do biznesu odpowiada dyscyplinie Arts Based Management, której profesor Giovanni Schiuma jest rzecznikiem i która jest jednym z głównych narzędzi kształtujących sposób organizacji odnoszącej sukces na biznesowej mapie XXI wieku.

prof. Giovanni Schiuma


Spotkanie z prof. Giovannim Schiuma (University of the Arts, Londyn) odbyło się 9 kwietnia 2014 r. w Galerii Kordegarda.