TEFAF Art Market Report 2017

Data publikacji: 06.07.2017
Średni czas czytania 3 minuty
drukuj

Tytuł: TEFAF Art Market Report 2017

Autor: Rachel A. J. Pownall

Wydawca: The European Fine Art Foundation

Rok wydania raportu: 2017

TEFAF Art Market Report 2017
Fot. flickr.com picasso

Opis: Doroczny raport The European Fine Art Foundation podsumowujący stan rynku dzieł sztuki i antyków stwierdza, że mimo zawirowań ekonomicznych i politycznych oraz spadku wpływów ze sprzedaży sztuki w USA (o 41%) i Wielkiej Brytanii (24%) w ubiegłym roku ten sektor gospodarki rozwijał się dzięki swoim zdolnościom adaptacji.

Trzy państwa posiadają zdecydowaną większość udziałów w światowym rynku sztuki: USA (29,5%), Wielka Brytania (24%) oraz Chiny (18%). W 2016 roku światowy rynek sprzedaży dzieł sztuki wart był w sumie 45 mld dolarów (44 mld w 2015 roku), przy czym udział domów aukcyjnych spadł o blisko jedną piątą (18,75%), a marszandów – wzrósł o jedną piątą (20%). Zaobserwowano wzrost sprzedaży dzieł przez marszandów, odpowiadają- cych wraz z właścicielami galerii za 62,5% globalnego rynku sztuki. Autorka raportu interpretuje te dane jako wyraz poszukiwania prywatności przez kolekcjonerów. Ceny w ubiegłym roku pozostawały na stabilnym poziomie, zaobserwowano jedynie niewielki wzrost, np. czteroprocentowy na europejskim rynku dawnych mistrzów. Mimo utraty klientów na rzecz marszandów domy aukcyjne odnotowały znaczący wzrost zysków w krajach azjatyckich (Chiny odpowiadają za 90% tamtejszego rynku, stanowiącego 40,5% światowego rynku aukcyjnego).

Tradycyjne europejskie ośrodki handlu dziełami sztuki wciąż odgrywają znaczącą rolę w świecie sztuki – wpływy ze sprzedaży dzieł przez marszandów wzrosły tu o 20%. W Europie działa ponad połowa (54%) marszandów. Targi sztuki są najważniejszą okazją do pozyskania przez nich nowych klientów. Dla sukcesu marszandów konieczne jest budowanie relacji opartej na wiarygodności i nieposzlakowanej reputacji sprzedającego. Znaczącą pozycję na rynku zajmuje również segment internetowy – niegdyś kontestowany przez profesjonalistów, jest dziś akceptowany jako przestrzeń handlu mniej znaczącymi dziełami sztuki.

W obszernej publikacji znalazło się zestawienie rekordów cenowych ustanowionych na aukcjach sztuki w 2016 roku. Najdrożej sprzedały się obrazy Claude’a Moneta (przeszło 81 mln dolarów), Willema de Kooninga (ponad 66 mln dolarów) i Pabla Picassa (63,5 mln dolarów), który pozostaje jednocześnie najlepiej sprzedającym się artystą na świecie – na jego pracach zarobiono zawrotną sumę niemal 330 mln dolarów. Raport przedstawia szeroki zakres wiadomości o rynku sztuki, zarówno w ujęciu globalnym, jak i z podziałem na poszczególne kontynenty, państwa i wyspecjalizowane gałęzie branży, proponując również analizę na podstawie przytaczanych danych finansowych i statystycznych.

(oprac. Wojciech Głowacki)

Zasięg: Świat

Język: angielski

Słowa kluczowe: światowy rynek sztuki, statystyka kultury, ekonomia kultury, dziedzictwo kulturowe