Pedagogika kultury – wehikuł przebudzeń. O edukacji nie-obojętnej

Data publikacji: 21.07.2025
Autor: Krzysztof Maliszewski, Publikacja Wydawnictwa Naukowego „Śląsk” i Instytutu Myśli Polskiej im. Wojciecha Korfantego
Średni czas czytania 1 minuta
drukuj

Tom zbiorowy prezentujący wielogłosową refleksję nad pedagogiką kultury jako perspektywą edukacyjną o charakterze formacyjnym, transgresyjnym i inicjacyjnym. Autorzy i autorki – naukowcy, badacze, nauczyciele, praktycy – proponują oryginalne spojrzenie na edukację jako działanie zanurzone w kulturze, kierujące ku podmiotowości, wyobraźni i przebudzeniu egzystencjalnemu. Książka stanowi intelektualny manifest „edukacji nie-obojętnej” – przekraczającej rutynę dydaktyczną, otwartej na spotkanie, pasję i twórczy niepokój.

Wybrane wnioski:

  • Edukacja kulturowa powinna być postrzegana nie jako przekaz treści, lecz jako wydarzenie o charakterze transformacyjnym, inicjujące samodzielne myślenie i uważność.
  • Spotkanie z kulturą – rozumianą jako dynamiczne dziedzictwo symboliczne – może prowadzić do przebudzenia i odnowy.
  • Rola nauczyciela redefiniowana jest jako „strażnik progu”, „człowiek kultury”, „mistrz przebudzenia” – osoba inspirująca, a nie tylko przekazująca wiedzę.
  • Przykłady praktyczne (projekty edukacyjne, filmowe, teatralne, działania animacyjne) pokazują możliwości twórczego wykorzystania kultury w pracy z młodzieżą.

Metodologia:
Publikacja ma charakter eseistyczno-refleksyjny i nie opiera się na jednej spójnej metodologii badawczej. Zawiera artykuły autorów reprezentujących różne dziedziny (pedagogikę, filozofię, literaturoznawstwo, animację kultury), którzy dzielą się doświadczeniem naukowym i praktyką edukacyjną.

Używamy plików cookies (szczegóły znajdują się w zakładce „Polityka prywatności”). Jeśli nie chcesz, by „ciasteczka” były zapisywane na Twoim urządzeniu, zmień ustawienia przeglądarki. Jeśli jednak się na to zgadzasz, wciśnij