Dr hab. Rafał Koschany, prof. ucz.

Polonista, filmoznawca, kulturoznawca. Doktorat obronił w 2005 (nauki o poznaniu i komunikacji), habilitację uzyskał w 2018 (dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina kulturoznawstwo). Kierownik Zakładu Semiotyki Kultury w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Prodziekan ds. nauki Wydziału Antropologii i Kulturoznawstwa UAM. Redaktor naczelny czasopisma „Kultura Współczesna”. Główne obszary badawcze: teoria interpretacji, pogranicze literaturoznawstwa i filmoznawstwa, nowa (kulturowa) historia i teoria kina, kulturowe studia miejskie oraz edukacja kulturowa. ORCID: 0000-0002-9343-9885. Email: koschany@amu.edu.pl

Publikacje
Monografie:
  • Przypadek. Kategoria artystyczna i egzystencjalna w literaturze i filmie, Wydawnictwo UWr, Wrocław 2006, wydanie II: Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2016.
  • Zamiast interpretacji. Między doświadczeniem kinematograficznym a rozumieniem filmu, Wydawnictwo Naukowe WNS, Poznań 2017.
Redakcje (wybór):
  • Horyzonty interpretacji. Wokół myśli Paula Ricœura, red. A. Grzegorczyk, M. Loba, R. Koschany, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 2003.
  • Fenomen daru, red. A. Grzegorczyk, J. Grad, R. Koschany, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2004.
  • Fenomen słowa, red. A. Grzegorczyk, M. Grzywacz, R. Koschany, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2009.
  • Musical. Poszerzanie pola gatunku, red. J. Maleszyńska, J. Roszak, R. Koschany, Wydawnictwo Naukowe WNS, Poznań 2013.
  • Edukacja kulturowa. Poręcznik, red. R. Koschany, A. Skórzyńska, Centrum Kultury ZAMEK, Poznań 2014.
  • Kultury w ruchu. Migracje, transfery, epistemologie, red. R. Koschany, M. Michałowska, J. Ostrowska, A. Skórzyńska, Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych UAM, Poznań 2019.
  • Republika musicali. Historia – gatunek – interpretacje, red. R. Koschany, J. Maleszyńska, J. Roszak, Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych UAM, Poznań 2020.
Ostatnie artykuły (wybór):
  • Interpretacje, [w:] Kulturowe studia miejskie. Wprowadzenie, red. E. Rewers, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2014.
  • Pure pleasure and film thinking – watching instead of interpreting, „Estetyka i Krytyka” 3(34)/2014.
  • City-palimpsest. A semiotic interpretation of Chernivtsi, [w:] The Rise of City Cultures in Central Europe, red. E. Rewers, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015.
  • Kalejdoskop możliwości. Filmowe narracje sieciowe oraz ich filozoficzne interpretacje, [w:] Możliwość i konieczność w kulturze. Idee, narracje, interpretacje, red. B. Pawłowska-Jądrzyk, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2017.
  • Co to jest dokument i czy pytanie to ma jakiekolwiek znaczenie? (Na marginesie „Pięciu nieczystych zagrań” Larsa von Triera i Jørgena Letha), „Images” 30(21)/2017.
  • Fenomenologia obrazów filmowych. Wideoesej jako krytyka tematyczna i sztuka interpretacji, „Kwartalnik Filmowy” 104/2018.
  • „Kinowość w stanie czystym”. Kino i film według Krzysztofa Mętraka, [w:] Krzysztof Mętrak, red. B. Giza, P. Zwierzchowski, WN Scholar, Warszawa 2019.
  • Andrzeja Wajdy metoda (nie)wiernej adaptacji – od „Brzeziny” do „Tataraku”, [w:] Rejony twórczej zmiany. Tekst. Adaptacja. Medialna re-kreacja, red. B. Pawłowska-Jądrzyk, K. Gołos-Dąbrowska, WN UKSW, Warszawa 2019.
  • Kompozycja otwarta. „Pianistka” Elfriede Jelinek – Michaela Hanekego, [w:] Rozjaśnianie Hanekego, red. B. Pawłowska-Jądrzyk, K. Taras, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2019.
  • „Niepokojąca aura” czy „nic”? Rzeczywistość a fotografia u Cortázara i Antonioniego, [w:] Książka dla Julia. Cortázar po latach, red. W. Szukała, P. Tomczak, J. Wachowska, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2019.
  • Escape to Freedom. Performance and Existence in The Idiots (1998), Toni Erdmann (2016) and The Square (2017), „Journal of Applied Cultural Studies” 4/2019.
  • „The traffic lights turn blue…”. Przeciw znaczeniu znaków (drogowych), [w:] Kultury w ruchu. Migracje, transfery, epistemologie, red. R. Koschany, M. Michałowska, J. Ostrowska, A. Skórzyńska, Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych UAM, Poznań 2019.
  • „Kino gatunków jest nie do przyjęcia”. Lars von Trier i jego niedogmatyczna genologia, [w:] Europejskie kino gatunków II, red. P. Kletowski, M. Pepliński, Wydawnictwo UJ, Kraków 2019.
  • Od tekstu do filmu i z powrotem. Literackie i literaturoznawcze konteksty refleksji nad scenariuszem filmowym, „Tekstualia” 1(60)/2020.
  • Płonące filmy. Wprowadzenie do antropologii kina i ognia, [w:] Ogień. Siła żywiołu, moc symbolu, potęga wyobraźni, red. B. Pawłowska-Jądrzyk, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2020.
  • Architektura jako fabuła. O „Parasite” Bong Joon-ho, „Kwartalnik Filmowy” 109/2020.
  • Powroty (do) Lewickiego, czyli co nam zostało z analityki filmowej?, „Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu” 3/2020.
  • Mentalne kino wyobraźni. Poezja filmowa i kwestia „filmowych” sposobów widzenia, „Porównania” 1(28)/2021.
  • Od retoryki ekfrazy do antropologii kina. Współczesna poezja filmowa a „opowiadanie filmów”, „Forum Poetyki” 23/2021.
Używamy plików cookies (szczegóły znajdują się w zakładce „Polityka prywatności”). Jeśli nie chcesz, by „ciasteczka” były zapisywane na Twoim urządzeniu, zmień ustawienia przeglądarki. Jeśli jednak się na to zgadzasz, wciśnij