Ustawienia i wyszukiwarka
Kino na pograniczu kultur
Film od chwili swych narodzin był fenomenem przekraczającym granice narodowe. Jako wynalazek stricte techniczny zdawał się nie podlegać limitom, które wynikają z uwarunkowań kulturowych. Przyjął się wszędzie, gdziekolwiek zdołał dotrzeć, nim do powszechnej świadomości dotarł fakt, że nie jest narzędziem neutralnym, a oko kamery nie jest tak „niewinne”, jak przyjęło się mniemać. Perspektywa centralna − immanentna właściwość aparatu, który przedstawia zgodnie z jej regułami, niezależnie od tego, kto ów aparat weźmie do ręki – to nie tylko przymus widzenia w taki a nie inny sposób, lecz także określona logika rozumowania dyktowana przez owo widzenie (ze wstępu prof. Alicji Helman).
Spis treści
Spis treści
Kino na pograniczu kultur
Kino na pograniczu kultur
- Alicja Helman
Tożsamość w przejściu - filmowe wizerunki mniejszości tureckiej w Niemczech
- Krzysztof Loska
Barwa mchu. Sapmi - północna granica Europy
- Katarzyna Gąsior
Na rubieżach rozumu. "W środku Europy" Piotra Łazarkiewicza
- Joanna Preizner
Pierwiastek różnokulturowości. "Europejczycy", "Upał i kurz" oraz "Pokój z widokiem" Jamesa Ivory'ego
- Bartosz Kazana
Film noir na pograniczu kontynentów - amerykańskie lęki, europejski styl
- Patrycja Włodek
Spaghetti-western, czyli Włosi na Dzikim Zachodzie
- Anita Bielańska
"Hatsu yume" Billa Violi: sen o Japonii
- Andrzej Pitrus
Ludzie "wilderness". Amerykańskie pogranicze w filmach o Indianach i samotnych rewolwerowcach
- Bartosz Hlebowicz
"Waranasi" − miasto dobrej śmierci w obiektywie Roberta Gardnera ("Forest of Bliss")
- Sławomir Sikora
Forma filmu - porządek kultury - struktura (re)prezentacji. Poezja i antropologia Mayi Deren
- Marta Kosińska
Białe, czerwone, czarne. Kwestia aborygeńska we współczesnym kinie australijskim
- Martyna Olszowska
Obserwatorium kultury
Ekonomiczne determinanty poziomu działalności artystycznej teatrów dramatycznych w Polsce
- Hanna Trzeciak
Omówienia i dyskusje
Kryminały, kryminały
- Małgorzata Szpakowska
Flaneur i latrynalia, czyli szkic do portretu antropologii
- Anna Kuczyńska
Sprawozdania
Internet - nowe media - kultura 2.0
- Andrzej Radomski
Fotografia zaangażowan(i)a? - kilka uwag o III Festiwalu fotodokumentacji "Bez rewolucji"
- Ewa Jeleń