Języki tańca

Kultura Współczesna. Teoria, Interpretacje, Praktyka
nr 4(111)/2020

Jeśli ginące w mrokach dziejów początki taniec dzieli z rytuałem, to dzisiaj wydaje się emanacją zabawy. Spontanicznej ekspresji, która pozwala nam sięgać do źródeł naszej kreatywności. Poważnej, chociaż przedsiębranej dla przyjemności. Bezinteresownej. Nieużytecznej. Wymykającej się definicjom i logice rynku. Pięknej. Zabawy, w której Johan Huizinga sto lat temu zobaczył źródła kultury. Język tańca to coś znacznie więcej niż technika: to warunki nawiązania cielesnej relacji (z zespołem, partnerem, widownią, samym sobą), które jedynie na drodze abstrakcji postrzegać można w oderwaniu od konkretnego tańca, od czynności tańczenia, od praktycznego celebrowania, próbowania, kontestowania reguł. Język zatem to kultura ciała. Taniec rozumiemy jako technikę, sztukę, praktykę społeczną, narzędzie ekspresji, język, zabawę, politykę. Przez jego pryzmat patrzymy na kulturę, jest jak antropologiczne narzędzie badawcze pozwalające wejść w obcą kulturę przez doświadczenie cielesnej przemiany albo zobaczyć własną kulturę z dystansu, na jaki pozwala odmienna, pozacodzienna cielesna technika (ze wstępu dr hab. Agaty Chałupnik, dr. hab. prof. UJ Wojciecha Klimczyka).

Spis treści
Uwaga, link zostanie otwarty w nowym oknie

Języki tańca

Wstęp. Zatańczyć, wyrazić, opisać. Języki tańca - Agata Chałupnik, Wojciech Klimczyk
Uwaga, link zostanie otwarty w nowym oknie
„Przeciw-ciała”: historyczność taneczności - Wojciech Klimczyk
Uwaga, link zostanie otwarty w nowym oknie
Improwizacja w choreografii - Tomasz Ciesielski
Uwaga, link zostanie otwarty w nowym oknie
Intymność. Objęcie w tangu argentyńskim - Agata Chałupnik
Uwaga, link zostanie otwarty w nowym oknie
Niepokorne słowa butō Hijikaty Tatsumiego z perspektywy praktyczki i teoretyczki tańca butō - Katarzyna Pastuszak
Uwaga, link zostanie otwarty w nowym oknie
Złote spoiwa. Problem przekładu w tańcu na przykładzie klasycznego tańca japońskiego - Hana Umeda
Uwaga, link zostanie otwarty w nowym oknie
Taniec jako narzędzie międzykulturowe. Analiza procesu nauki tańca indyjskiego - Zuzanna Kann-Skorupska
Uwaga, link zostanie otwarty w nowym oknie

Trajektorie tańca

Poetyka intymności. Psychoanalityczne inspiracje w tańcu rosyjskim na początku XX wieku - Anastasia Nabokina
Uwaga, link zostanie otwarty w nowym oknie
„Przywracając widza do zmysłów”. O kinestetycznym doświadczeniu w interdyscyplinarnych instalacjach choreograficznych - Regina Lissowska-Postaremczak
Uwaga, link zostanie otwarty w nowym oknie
Taniec eksperymentalny dla rodzin z perspektywy practice as research na przykładzie spektaklu Dookoła kolektywu Holobiont - Hanna Bylka-Kanecka
Uwaga, link zostanie otwarty w nowym oknie
Mnogie natury spektaklu. O konieczności przekraczania estetyki performatywności w badaniach nad nowym tańcem - Zuzanna Berendt
Uwaga, link zostanie otwarty w nowym oknie
Taniec to (nie) walka. Agonistyka i antagonistyka a choreografia na przykładzie turniejów rycerskich i mieszczańskich w Niemczech - Maciej Talaga
Uwaga, link zostanie otwarty w nowym oknie
Patrymonializacja, „UNESCOizacja” i polityka. Trajektorie tańca tradycyjnego w systemie ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego - Karolina Dziubata
Uwaga, link zostanie otwarty w nowym oknie
„Dopokąd tańczą”. Taniec jako język zaangażowania na rzecz (s)pokoju - Joanna Roszak
Uwaga, link zostanie otwarty w nowym oknie

Omówienia

Antropologia Franza Boasa a życie współczesne - Maciej Ząbek
Uwaga, link zostanie otwarty w nowym oknie