Formotwórcze aspekty fonografii

Kultura Współczesna. Teoria, Interpretacje, Praktyka
nr 3(119)/2022
Spis treści

Formotwórcze aspekty fonografii

Wstęp. Sięgnij, nastaw, przewiń, słuchaj. Nośniki dźwięku jako przedmiot badań nad muzyką popularną - Mariusz Gradowski, Radosław Marcinkiewicz
„Smells Like Tape Spirit”. Fonograficzne aspekty taśmy magnetycznej - Mariusz Gradowski
Album dwupłytowy w muzyce rockowej - Tomasz Gornat
„Ostrożnie z tym Mo(t)zartem, Ryszardzie!”. Onimiczne cząstki ramy wydawniczej publikacji fonograficznych – na przykładzie albumu „Fragile” grupy Yes - Radosław Marcinkiewicz
Medium, brud i nostalgia, czyli niska wierność współczesnej kultury muzycznej - Maciej Kuster

Pamięć nośników

Technologia i społeczeństwo: sposoby używania fonografii - Krzysztof Moraczewski
Pamięć nośnika: obraz, ruch, dźwięk - Tomasz Misiak
Między falą radiową, płytą gramofonową i taśmą magnetofonową – muzyka tradycyjna a fonografia w Polsce - Tomasz Nowak
Nie tylko okulary. Okładka winylowej płyty jako manifest u progu historii rocka - Jacek Kurek
Wydawnictwa płytowe jako element autokreacji muzyków ulicznych - Ewelina Grygier
Kultura brzmienia i degradacji nośnika w kontekście streamingu. Muzyka i sztuka dźwięku na granicy systemów - Szymon Nożyński, Marcin Marcinkiewicz
Beaver and Krause i „Dark Side of The Moon”. Wpływologiczny epizod czy wpływ epizodu? - Piotr Chlebowski
Namacalna i słyszalna przeciw-historia, czyli pocztówki dźwiękowe Christiny Kubisch - Weronika Kobylińska
Głos wykluczonych. Analiza społecznych i politycznych kontekstów akulturacji i ewolucji reggae w Afryce - Błażej Popławski
Lapidarne formy wideo jako nowy obszar oddolnych praktyk muzycznych - Łukasz Juda

Omówienie

„Niemena pamięci rapsod”. O Czesław Niemen’s Niemen Enigmatic - Wojciech Bernatowicz