Po co firma sponsoruje kulturę?

Data publikacji: 11.09.2011
Średni czas czytania 7 minut
drukuj

Najważniejszym celem sponsorującej firmy jest odniesienie korzyści. To w końcu tylko dzięki tego rodzaju „interesownemu” działaniu mogą one przetrwać. Aby odnieść sukces firma musi okazać się skuteczna na wielu polach. Pracownicy powinni być efektywni. Należy dotrzeć do klienta, zarówno poprzez działanie na odpowiednich rynkach, jak i właściwy marketing. Ważne jest również uzyskanie wsparcia otoczenia, zarówno poprzez dobre relacje z lokalnymi i regionalnymi władzami, społecznościami lokalnymi oraz innymi firmami. Dobrze funkcjonująca firma dostrzeże te wszystkie pola i zdecyduje się sponsorować kulturę, jeśli działanie to pomoże jej osiągnąć sukces w przynajmniej jednym z wymienionych obszarów. Dlatego większość organizacji szukających sponsorów koncentruje się na celach firmy związanych z marketingiem i komunikacją, pracownikami lub relacjami z otoczeniem (tzw. corporate affairs).

 

 

Marketing

 

Kluczowym celem marketingowym dla firm jest dotarcie do klienta i wpłynięcie na jego percepcję produktu w taki sposób, by zechciał go kupić. Na drodze do osiągnięcia tego celu organizacje wykorzystują reklamę lub wybierają mniej jednoznaczny sposób komunikacji poprzez działania Public Relations, do których między innymi należy sponsoring kultury.

Komunikacja bezpośrednia z klientem

 

Uczestnicy wydarzeń kulturalnych to najczęściej ściśle określona publiczność. Wśród widzów można wyróżnić konkretne grupy pod kątem cech społeczno-ekonomicznych i demograficznych. Do wielu z tych grup trudno dotrzeć poprzez tradycyjny marketing.

Najważniejszą kwestią jest upewnienie się, że publiczność wydarzenia kulturalnego pokrywa się pod względem profilu z grupą docelową firmy. Wówczas przedsiębiorstwo może wykorzystać takie techniki zdobywania klienta jak eksponowanie loga lub reklamę, które pozwolą jej zbudować swój wizerunek i wpłynąć na świadomość widzów.

 

 

Tworzenie wizerunku

 

Wizerunek firmy ma znaczący wpływ na decyzje zakupowe klientów, właściwe opinie we wpływowych kręgach, przychylność biznesowych partnerów i własnych pracowników. Czy organizacja wzbudza zaufanie? Czy jej decyzje, mające wpływ na otoczenie i środowisko, są etyczne? Czy organizacja jest aktywną częścią społeczeństwa, pozytywnie na nie oddziałującą?

Sponsorowanie kultury jest jednym ze sposobów na tworzenie pozytywnej atmosfery wokół organizacji i zbudowania jej wizerunku jako dbającej o wartości społeczne. Firmie w tym przypadku powinno zależeć na publikacjach w prasie i innego rodzaju działaniach Public Relations.

 

Nawiązywanie relacji

 

Odbiorcą, do którego chcą dotrzeć firmy nie musi być użytkownik ich produktów. Dla niektórych organizacji równie ważne jest utrzymywanie dobrych relacji z partnerami, pośrednikami, sprzedawcami itp. Sposobem na umocnienie tego rodzaju stosunków jest tzw. corporate hospitality, czyli różnego rodzaju wydarzenia organizowane przez firmę, która zaprasza swoich „interesariuszy” w celu nawiązywania i utrzymywania satysfakcjonujących stosunków. Zaproszenie na odpowiednią imprezę jest okazją do nawiązywania relacji w przyjemnej i stymulującej atmosferze.

Zaangażowanie pracowników

 

Utrzymanie wykwalifikowanych pracowników to często najwyższy ze wszystkich kosztów firmy. Jest więc szczególnie ważne, by pracownicy byli zmotywowani i efektywni. Szefowie powinni podejmować inicjatywy w celu wzbudzania entuzjazmu, zadowolenia i satysfakcji w miejscu pracy. Czasem rozwiązaniem są bonusy i nagrody, jednak niektórzy managerowie w dużo większym stopniu skupiają się na pobudzaniu zaangażowania poprzez stymulującą atmosferę, stawianie kreatywnych wyzwań lub dbaniu o dobry klimat pracy w grupie poprzez włączanie elementów pracy twórczej, szkoleń kreatywnych i wspólnym uczestnictwie w sponsorowanych wydarzeniach.

Rozwój personelu

 

Przykładem na rozwój pracowników firmy poprzez kontakt z organizacjami kultury jest program Board Bank organizowany przez brytyjskie Arts&Business polegający na krótkoterminowym „stażu” wysoko wykwalifikowanych pracowników sektora biznesowego w organizacjach kultury. Ćwiczenie to pozwala pracownikom spojrzeć na kwestię zarządzania organizacją z innej perspektywy. Więcej na ten temat: http://artsandbusiness.org.uk/NorthernIreland/Business-services/Board%20services.aspx

Kreatywne podejście do problemów

 

Dla pracowników sektora kultury twórcze myślenie i innowacyjność to cześć codziennej pracy. Sponsorzy pragną skorzystać z tych umiejętności i tchnąć w swoje organizacje ducha kreatywności. Jednym z doskonałych przykładów jest angażowanie artystów do twórczych interakcji, podczas których współpracują oni z firmami.

 

 

 

Społeczna Odpowiedzialność Biznesu

 

Niektóre firmy traktują ten temat priorytetowo, jeśli chodzi o budowanie swojego wizerunku. Polityka CSR (Corporate Social Responsability) firmy koncentruje się na budowaniu dobrej reputacji poprzez nawiązywanie do działań świadczących o trosce o społeczności lokalne i środowisko naturalne itp.

Tekst źródłowy udostępniony dzięki uprzejmości londyńskiego Arts&Business

Tekst do pobrania: po co biznes