pARTnership movement – jak to się robi w Ameryce

Data publikacji: 26.01.2012
Średni czas czytania 4 minuty
drukuj
David Rockefeller, CEO Chase National Bank, tak mówił do przedstawicieli firm na spotkaniu w celu utworzenia Business Committee for the Arts (1967): Z ekonomicznego punktu widzenia, takie zaangażowanie biznesu oznacza zarówno korzyści finansowe, jak i niematerialne. Pozwala firmie na zupełnie nowe publiczne zaprezentowanie się, zyskanie lepszej reputacji i poprawę wizerunku. Może budować lepsze relacje z klientami, większą aprobatę dla produktów firmy i głębsze zrozumienie dla ich jakości. Wspieranie sztuki może zwiększyć morale pracowników i przyciągnąć wykwalifikowanych specjalistów. Na ten cytat powołuje się dziś organizacja non-profit Americans for the Arts tworząc inicjatywę pARTnership movement.

Celem Partnership Movement jest przede wszystkim uświadomienie liderom biznesowym, że wspieranie sztuki zwiększa przewagę konkurencyjną organizacji biznesowej. W praktyce zaś inicjatywa polega na stworzeniu strony internetowej pARTnership movement, która pozwala na łączenie przedstawicieli kultury i biznesu oraz inicjowanie wspólnych działań. Narzędzie to  jest o tyle nietypowe, gdyż zazwyczaj tego typu strony kierowane są głównie do organizacji kultury i służą bazą partnerów, których organizacje te mogą starać się pozyskać. Użytkownikiem paARTnership movement mają być natomiast firmy, które szukają organizacji kultury w celu nawiązania współpracy. Poszukiwanie partnera odbywa się z typową dla amerykańskich usług internetowych prostotą one-click –  wystarczy wpisać zip code swoje placówki, a wyszukiwarka odnajdzie chętnych do współpracy, regionalnych przedstawicieli kultury.

Ambicją twórców strony jest jednak przede wszystkim przekonanie biznesu, że warto wejść we współpracę z kulturą. Podają oni 8 głównych powodów:

  • Pozyskuj talenty. Pracownicy chcą żyć w dynamicznym i inspirującym otoczeniu.
  • Pokaż swoją firmę w pełnym świetle. Organizacje kultury pomogą Ci zwiększyć udział w rynku, wzmocnić markę i pozyskać nowych odbiorców.
  • Udoskonal swoje cele i strategie. Organizacje kultury mogą pomóc Ci lepiej komunikować się z otoczeniem zewnętrznym i wewnętrznym.
  • Myśl krytycznie. Czy wiesz, że kreatywnie myślenie jest jedną z najbardziej pożądanych cech pracowników?
  • Zaangażuj swoich pracowników. Kontakt ze sztuką sprawi, że będą chcieli dać z siebie więcej.
  • Postaw na różnorodność i budowanie zespołu. Sztuka pozwala zrozumieć ludzi z innych kultur.
  • Podziękuj swojemu zespołowi. Możesz to zrobić podarowując im bilety do teatru, kina, opery itp.
  • Działaj dla dobra gospodarki i jakości życia. Jeśli jesteś partnerem lokalnych organizacji kultury, jesteś partnerem Twojego miasta.

Celem inicjatywy jest promowanie różnego rodzaju partnerstw na styku kultury i biznesu. Wśród pomysłów na zaangażowanie biznesu znajdują się, na przykład: „Wpłyń na lepszą pracę w grupie poprzez tworzenie wspólnego murala lub śpiewanie w chórze”, „Poświęć część przestrzeni biurowej na organizowanie wystaw lub występów”, „Zorganizuj dla pracowników warsztaty z artystami”, „Zapisz się do współorganizowania projektów związanych ze sztuką i namów swoich pracowników, by zaangażowali się jako woluntariusze”, „Zatrudnij artystę-designera do zaprojektowania następnej kampanii marketingowej” itp.

Strona prezentuje także dobre praktyki w zakresie parterstw kultury i biznesu.