Nie zawsze chodzi o pieniądze. Kultura i biznes - niefinansowe modele współpracy- konferencja i warsztaty w Łodzi

Data publikacji: 27.08.2012
Średni czas czytania 9 minut
drukuj
Ile jest miejsca na sztukę w biznesie? Jakie znaczenie mają rozwiązania biznesowe dla kultury? Jak kultura i biznes przenikają się wzajemnie? Jakie obustronne korzyści wynikają ze współpracy tych dwóch dziedzin? Fabryka Sztuki w Łodzi w ramach projektu BEEznes zaprasza na konferencję: „Nie zawsze chodzi o pieniądze. Kultura i biznes – niefinansowe modele współpracy”, która odbędzie się w dniach 6-7 września 2012 roku w Instytucie Europejskim – Centrum Dydaktyczno-Konferencyjnym w Łodzi. Więcej informacji na temat projektu w rozmowie z Agatą Etmanowicz, koordynatorką konferencji:

1.Czym jest projekt BEEznes?

BEEznes to projekt Fabryki Sztuki realizowany w ramach wieloletniego europejskiego programu Engine Room Europe (http://www.teh.net).

BEEznes to próba zebrania i przeanalizowania różnych modeli współpracy sektora kultury i biznesu – wszystkich, poza tym najbardziej „klasycznym” tj. sponsoringiem. Projekt koncentruje się na modelach niefinansowych – takich jak wolontariat pracowniczy, coaching, mentoring, wymiany i staże, interwencje kreatywne.

Pierwszym etapem przedsięwzięcia jest konferencja połączona z warsztatmi. Drugim wydanie dwóch publikacji – jedna zostanie skierowana do organizacji kulturalnych, a druga do biznesowych. Znajdą się w nich opisy różnych modeli współpracy, przykłady dobrych praktyk, wywiady z zaangażowanymi osobami. Mają one stanowić swoiste przewodniki po tym jak skutecznie budować trwałe relacje kultury i bizensu.

Działania te traktujemy pilotażowo, zamierzając kontynuować projekt w przyszłości – przede wszystkim poprzez „testowanie” wybranych modeli w praktyce, w ramach powstającego właśnie Art_Inkubatora, wśród tych, którzy nie mieli jeszcze okazji się z nimi zetknąć.

2. Czego biznes może się nauczyć od przedstawicieli instytucji kultury i artystów?

Odpowiadając na to pytanie najlepiej będzie odwołać się do prof. Giovanniego Schiuma – gościa specjalnego wrześniowej konferencji, autora książki  „The Value of Arts for Business”. Giovanni sytuuje sztukę w środowisku zarządzania zasobami oraz wśród źródeł organizacyjnego rozwoju i innowacji w zarządzaniu. Twierdzi, że wprowadzenie w przedsiębiorstwach inicjatyw opartych na sztuce rozwija potencjał pracowników i infrastruktury organizacyjnej, a to bezpośrednio przekłada się na kreowanie zysków.

Jak może się to odbywać w praktyce? Na wiele sposobów. Na przykład poprzez zapraszanie artystów i grup artystycznych do prowadzenia warsztatów w firmie. Aktorzy mogą np. pokazać jak przygotować się do występów publicznych, pozbyć tremy. Tancerze poprzez zajęcia ruchowe pomóc rozładować napięcia w grupie i przyczynić się do budowania zespołu. Praca z malarzami, fotografami, designerami może pomóc w innym spojrzeniu na przestrzeń firmy, zaprzyjaźnieniu się z nią. Takie zajęcia są dla firm dużo mniej obciążające finansowo i organizacyjnie niż standardowe wyjazdy integracyjne. Poza tym pozostawiają trwałe rezultaty.

Biznes może też nauczyć się od kultury na przykład tego jak budować niestandardowe kampanie wizerunkowe, wprowadzać programy wolontariatu pracowniczego. Pracownicy firm, którzy ze względu na strukturę organizacyjną zwykle nie mają takiej możliwości, „po godzinach” mogą wejść w rolę mentora, lidera, co może być odświeżające i stanowić motywację do codziennej pracy.

3. W jaki sposób kultura może korzystać z rozwiązań biznesowych?

Rozwiązania biznesowe są wprowadzane do kultury już od jakiegoś czasu – często niestety bezrefleksyjnie, bez dostosowania ich do specyficznych warunków i potrzeb sektora kultury. Zagadnienia te z pewnością nie zostaną pominięte, ale bardziej zależy nam na przyjrzeniu się wyzwaniom i korzyściom płynącym z codziennej współpracy. W ramach np. programów wolontariatu pracowniczego organizacje kulturalne mogą zyskać profesjonalnie sporządzone umowy, właściwie prowadzone księgi rachunkowe, pomoc w konstruowaniu strategii rozwoju, wsparcie mentorów biznesowych, czy też po prostu dodatkowe ręce do pracy. Wymiany i staże mogą pozwolić na zdobycie nowych umiejętności i zapoznanie się z zupełnie inną kulturą organizacyjną. Wtedy można zastanowić się nad tym, które z rozwiązań warte są przeszczepienia i w jaki sposób należy to zrobić.

4. Kto znalazł się wśród prelegentów konferencji?

Wśród prelegentów znaleźli się przedstawiciele świata biznesu i kultury. Konferencję otworzy dwóch gości specjalnych – wspomniany wcześniej prof. Giovanni Schiuma i Paul Bogen. Paul jest managerem kultury z trzydziestoletnim doświadczeniem.

Po stronie biznesu znajdą się przedstawiciele firm, które miały okazję przetestować w praktyce współpracę z artystami i organizacjami kulturalnymi. Przedstawciele Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej – partnera projektu, od lat współpracującej z sektorem kultury opowiedzą o jej korzyściach ze swojej perspektywy. Agnieszka Kudła z firmy Ad Future, koordynującej projekt „Biznes dla Łodzi” opowie o jego założeniach, przebiegu i planach na przyszłość, a Paulina Szwed-Dobrzańska z Magellana o tym jak wyglądał udział w „Biznesie dla Łodzi” z perspektywy jej firmy. Anna Vonhausen z firmy SITAG przybliży finansowe i niefinansowe korzyści współpracy firmy z artystami. A Kamila Kujawska-Krakowiak (Front Brand Integrated/Commitment to Europe arts&business) skoncentruje się na  kulturze w środowisku pracy, czyli opowie o społecznej odpowiedzialności biznesu- CSR (z ang. Corporate Social Responsibility) oddziałującej na rzecz pracowników.

O doświadczeniach współpracy z sektorem biznesu opowiedzą natomiast artyści i managerowie kultury. Katarzyna Mikołajczyk z Fundacji Fenomen opowie o doświadczeniach pracy z wolontariuszami biznesowymi. Weronika Ruszecka o projektach British Council mających na celu podniesienie kompetencji biznesowych wśród pracowników kreatywnych – m.in. poprzez programy mentoringowe i coachingowe. Witold Warzywoda o prowadzonej dzięki współpracy z biznesem Galerii Amcor.

Anna Grzelec ze szwedzkiej organizacji Tillit o interwencjach artystycznych w biznesie. Robert Blasko ze słowackiej Stanicy opowie o tym, jak z pomocą firm zbudowane zostało centrum artystyczne i jak każdego roku współpracuje z około czterdziestoma wolontariuszami biznesowymi.

5. Na czym będą polegały warsztaty towarzyszące wydarzeniu?

Warsztaty podzielone są na dwa typy. Część z nich przyjmie formułę bardziej „standardową” jeżeli chodzi o format zwykle towarzyszący konferencjom- tzw. „przy stole”. Będą też warsztaty o charakterze artystycznym- ‘bez stołów”. Wybierać można pomiędzy warsztatem prof. Schiuma zatytułowanym „Siła sztuki w biznesie” (ten polceamy przedstawicielom biznesu), warsztatem Paula Bogena „Dobre, złe i okropne! Jakie praktyki biznesowe powinny zostać wprowadzone do sektora kultury aby stał się on bardziej skuteczny?” (ten oczwiście przede wszystkim dla przedstawicieli organizacji kulturalnych), a warsztatem  „Harmonia działania” prowadzonym przez Teatr Chorea. Ten ostatni polecamy zarówno ludziom biznesu, jak i kultury (przede wszystkim tym, którzy na codzień prowadzą organizację kulturalną „zza biurka”).

6. Ostatnią część projektu jest publikacja. Na kiedy zaplanowane jest jej wydanie?

Publikacja ukaże się w pierwszym kwartale 2013 roku.

Szczegółowy program na www.fabrykasztuki.org/beeznes

Udział w konferencji i warsztatach jest bezpłatny. Obowiązuje rejestracja (decyduje kolejność zgłoszeń).