Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej rozszerzyło możliwości finansowania inwestycji realizowanych w sektorze kultury. W ciągu ostatnich lat Polska znalazła się na pierwszym miejscu – wśród państw Unii Europejskiej – pod względem wykorzystania środków finansowych przeznaczonych na kulturę. Fundusze europejskie zmieniły mapę inwestycji kulturalnych w Polsce. Pozwolą one na zrealizowanie blisko stu projektów, zarówno z zakresu dziedzictwa kulturowego, jak również budowy i rozbudowy nowej infrastruktury kultury, w tym także infrastruktury szkolnictwa artystycznego.
II etap prowadzonej od stycznia 2010 roku przez Narodowe Centrum Kultury kampanii „Kultura się liczy!” ma na celu nie tylko pokazanie bogactwa i zróżnicowania nowych projektów kulturalnych, ale także uzmysłowienie, jak bardzo inwestycje w kulturę są potrzebne, a zarazem opłacalne. Wydarzeniem inaugurującym kampanię była konferencja pod hasłem „Przyszłość w kulturze: europejskie środki na dobre inwestycje”, jaka miała miejsce 25 października w warszawskiej ASP. Hasło przewodnie konferencji towarzyszy też działaniom prowadzonym
w mediach, m.in. kampanii outdoorowej w największych miastach Polski oraz kampanii radiowej.
W ramach II etapu kampanii „Kultura się liczy!” na rogu Krakowskiego Przedmieścia i Karowej stanęła także nowatorska wystawa zaprojektowana przez autorów polskiego pawilonu na EXPO w Szanghaju. Klasyczne stojaki i plansze zastąpiono kolorowymi panelami przedstawiającymi spektakularne projekty inwestycyjne w sektorze kultury realizowane ze środków europejskich.
Narodowe Centrum Kultury organizuje także 29 listopada 2010 międzynarodową konferencję „Ekonomika kultury – od teorii do praktyki”. Na temat istoty ekonomiki kultury i jej zastosowania w kształtowaniu polityki kulturalnej wypowiadać się będą wybitni ekonomiści kultury m.in. prof. David Throsby z Macquarie University (Sydney, Australia).