Autorzy polskiego pawilonu na EXPO 2010 projektują dla kultury

Data publikacji: 25.10.2010
Średni czas czytania 3 minuty
drukuj
Od dziś na rogu Krakowskiego Przedmieścia i Karowej można oglądać nowatorską wystawę „Przyszłość w kulturze: europejskie środki na dobre inwestycje” zaprojektowaną przez autorów polskiego pawilonu na EXPO w Szanghaju. Klasyczne stojaki i plansze zastąpiono kolorowymi panelami przedstawiającymi spektakularne projekty inwestycyjne w sektorze kultury realizowane ze środków europejskich. Wystawa została przygotowana w ramach kampanii społecznej „Kultura się liczy!”.

Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej rozszerzyło możliwości finansowania inwestycji realizowanych w sektorze kultury. W ciągu ostatnich lat Polska znalazła się na pierwszym miejscu – wśród państw Unii Europejskiej – pod względem wykorzystania środków finansowych przeznaczonych na kulturę. Fundusze europejskie zmieniły mapę inwestycji kulturalnych. Pozwolą one na zrealizowanie szeregu projektów, zarówno z zakresu dziedzictwa kulturowego, jak również budowy i rozbudowy nowej infrastruktury kultury, w tym także infrastruktury szkolnictwa artystycznego.
Ekspozycja prezentuje 35 spośród 91 projektów inwestycyjnych, których realizacja została sfinansowana z funduszy europejskich m.in. przy udziale środków z Programu Operacyjnego „Infrastruktura  i Środowisko” oraz Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego. Łączna kwota dofinansowania to niemal 4 mld zł. Fundusze europejskie wsparły renowację unikatowych zabytków wpisanych na listę UNESCO, budowę i rozbudowę oper, filharmonii, muzeów, bibliotek oraz szkół i uczelni artystycznych, a także przedsięwzięcia dotyczące digitalizacji bezcennych rękopisów, archiwaliów i zbiorów filmowych.
Projekt wystawy przygotowali artyści – Marcin Mostafa oraz Natalia Paszkowska – ze studia projektowego WWAA Architects. W ich portfolio znajduje się m.in. spektakularna realizacja polskiego pawilonu na EXPO 2010 w Szanghaju. Studio nadało wystawie oryginalną formułę wizualną. Forma ekspozycji została zainspirowana tradycją wieszania ‚wiechy’ na najwyższym elemencie konstrukcji realizowanego obiektu, jeszcze przed zakończeniem jego budowy. Różnokolorowe, odbijające słońce pasy, lekko poruszane wiatrem tworzą reaktywną, żywą strukturę, wyraźnie odcinającą się na tle miasta i jesiennego nieba. Wystawa nie tylko dodaje kolorytu okolicy Krakowskiego Przedmieścia, ale stanowi także nowoczesną platformę promowania kultury.
Wystawa będzie prezentowana do 15 listopada. Organizatorem wystawy jest Narodowe Centrum Kultury.