Settings and search
Pokaz ”…i zadziwi się Europa” Yael Bartany w Willi Generała
Trzy prace składają się na wystawę „... o zadziwi się Europa” - „Mary Koszmary” (2007), „Mur i wieża” (2009) oraz „Zamach” (2011) – krążą wokół tematu Ruchu Żydowskiego Odrodzenia w Polsce.
Po raz pierwszy w historii polskiego udziału w Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji, Polskę reprezentuje twórca z innego kraju. Wystawa w Pawilonie Polonia zatytułowana "…i zadziwi się Europa" składa się z trzech filmów izraelskiej artystki Yael Bartany. Równolegle do ekspozycji na biennale, dzieła te są prezentowane w kilkunastu polskich miastach. W Częstochowie można je będzie zobaczyć 25 listopada o g. 18.00 w Centrum Promocji Młodych w Willi Generała.
Trzy prace które składają się na wystawę „... o zadziwi się Europa” - „Mary Koszmary” (2007), „Mur i wieża” (2009) oraz „Zamach” (2011) – krążą wokół tematu Ruchu Żydowskiego Odrodzenia w Polsce. Stworzonego przez artystkę ruchu politycznego stawiającego sobie za cel powrót ponad trzech milionów Żydów do ojczyzny ich przodków. Akcja filmów Bartany rozgrywa się w symbolicznej przestrzeni pełnej blizn po konfliktach etnicznych i wojnach, wiążą ze sobą wątki dotyczące izraelskiego ruchu osadniczego, syjonistycznych marzeń, antysemityzmu, Holokaustu i palestyńskiego prawa do ziemi. Wybór prac Bartany do Pawilonu Polonia, wzbudziło wiele skrajnych opinii i być może pokaz w Częstochowie będzie kolejnym głosem w gorącej dyskusji, która wybuchła na ten temat.
„Mary Koszmary” - pierwsza część trylogii - koncentruje się na złożonych relacjach pomiędzy Żydami, Polakami i innymi europejskimi nacjami w dobie globalizacji. Młody aktywista, grany przez Sławomira Sierakowskiego (założyciela i redaktora naczelnego „Krytyki Politycznej"), wygłasza przemówienie na pustym Stadionie Dziesięciolecia. Wzywa trzy miliony Żydów do powrotu do Polski. Odwołując się do modelu i estetyki filmów propagandowych z czasów ostatniej wojny, film porusza zagadnienia antysemityzmu i ksenofobii we współczesnej Polsce, tęsknoty za żydowską przeszłością wśród liberalnej polskiej inteligencji, przywołuje także syjonistyczne marzenia o powrocie do Izraela.
Drugi film wchodzący w skład trylogii „Mur i wieża” zrealizowany został na warszawskim Muranowie, gdzie zbudowano „pierwszy kibuc w Europie", będący rekonstrukcją fragmentu prowizorycznego osiedla, jakie żydowscy osadnicy wznosili podczas arabskiej rewolty lat 1936-1939 roku. Kibuc w centrum Warszawy wydaje się być egzotyczną strukturą, pomimo że ulokowany został w miejscu stanowiącym niegdyś część „żydowskiej dzielnicy mieszkaniowej", a następnie getta. Film nawiązuje do heroicznych przedstawień żydowskich osadników, budujących państwo Izrael: pięknych i silnych mężczyzn i kobiet. Artystka wskrzesza w swoich pracach ten bezpowrotnie utracony świat, w całkowicie odmiennej konfiguracji politycznej i geograficznej początku XXI wieku.
W swym najnowszym, wieńczącym trylogię filmie „Zamach”, Yael Bartana poddaje „ostatecznemu sprawdzianowi" marzenia o zbudowaniu wielonarodowej wspólnoty, nowego społeczeństwa polskiego. Film rozgrywa się w niedalekiej przyszłości, podczas ceremonii pogrzebowej lidera Ruchu Odrodzenia Żydowskiego w Polsce, który ginie z rąk nieznanego zamachowca. Poprzez symboliczną śmierć lidera scalony zostaje mit nowego ruchu politycznego, którego działalność stanowić może konkretny projekt, możliwy do wdrożenia w najbliższej przyszłości w Polsce, Europie czy też na Bliskim Wschodzie.
Projekt Yael Bartany (filmy oraz podwaliny ruchu politycznego) to eksperymentalna forma grupowej psychoterapii, podczas której narodowe demony budzone są i wywlekane na światło dzienne. Abstrahując od złożonego obrazu stosunków polsko-żydowskich, jest to uniwersalna opowieść o gotowości na przyjęcie obcego i problemie integracji kulturalnej, w niestabilnym świecie w czasach politycznych rewolt. Bartana bada reakcje na powrót „dawno niewidzianego sąsiada” i wskrzesza, zapominany motyw alternatywnych lokalizacji państwa Izrael (jak np. Uganda) rozważanych niegdyś przez syjonistów.
Yael Bartana - urodziła się w 1970 roku w Afuli w Izraelu. Zajmuje się filmem, fotografią, instalacjami wideo i dźwiękowymi. Jest autorką licznych wystaw indywidualnych, m.in. w PS1 w Nowym Jorku, Moderna Museet w Malmö, Center for Contemporary Art w Tel Awiwie, Kunstverein w Hamburgu, Van Abbemuseum w Eindhoven czy Fridericianum w Kassel. Brała udział w prestiżowych wystawach, takich jak Manifesta 4, Frankfurt (2002), 27. Biennale w São Paulo (2006) i documenta 12 w Kassel (2007). W swoich pracach realizowanych w Izraelu Bartana zajmowała się głównie problemem dotyczącym tego, w jaki sposób wojna, rytuały militarne i poczucie zagrożenia wpływają na codzienne życie. Od roku 2008 roku pracuje również w Polsce, tworząc projekty na temat historii stosunków polsko-żydowskich i jej wpływu na dzisiejszą tożsamość Polaków. Jest laureatką wielu nagród, m.in. Artes Mundi 4 (Walia, 2010), nagrody Anselma Kiefera (2003), Prix Dazibao (Montreal, 2009), Prix de Rome (Rijksakademie, Amsterdam, 2005), Dorothea von Stetten Kunstpreis (Kunstmuseum Bonn, 2005), Nathan Gottesdiener Foundation Israeli Art Prize (2007)
Centrum Promocji Młodych, Muzeum Częstochowskie
Willa Generała, al. Wolności 30, Częstochowa
25 Listopada, g. 17.00
Pokaz organizowany jest dzięki uprzejmości Zachęty Narodowej Galerii Sztuki i Yael Bartany.