Settings and search
Jak to się dzieje, że obraz się rusza?
Warsztaty grafiki i animacji dla dzieci, część I. W pierwszej odsłonie cyklu warsztatów realizowanych przez Fundację Twarda Sztuka wspólnie z grupą dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 255 w Warszawie wykonano książeczki "animujące się".
W tym celu dzieci narysowały 4 rozdziały graficznej opowieści, które po szybkim przekartkowaniu zanimowały się w krótką książkowo-filmową opowiastkę.
Projekt początkowo zakładał wykonanie filmu animowanego jednak z uwagi na dyskusje z panem Bohdanem Butenko (wybitnym polskim ilustratorem książek dla dzieci, twórcą filmów animowanych, scenografii teatralnej i telewizyjnej), który jest współautorem projektu doszliśmy do wniosku, że sztuka będąc indywidualną formą wypowiedzi powinna znaleźć bardziej indywidualny wyraz, zwłaszcza mając do czynienia z grupą około 30 dzieci.
Animacja z podziałem na 4 rozdziały (na każdych zajęciach rysowany był 1 rozdział opowieści), została przed Świętami Bożego Narodzenia zszyta przez introligatora w książkę, w której po szybkim przekartkowaniu (zgodnie z logiką ruchu animacji) wybrane postaci poruszały się. Dzieci również były poruszone faktem, że wykonały pierwszą w swoim życiu książkę!
Projekt początkowo zakładający wykonanie filmu animowanego przeniesiono w świat książki – z uwagi na dyskusje z panem Bohdanem Butenko (wybitnym polskim ilustratorem książek dla dzieci, twórcą filmów animowanych, scenografii teatralnej i telewizyjnej) doszliśmy do wniosku, że sztuka będąc indywidualną formą wypowiedzi powinna znaleźć bardziej indywidualny wyraz, zwłaszcza mając do czynienia z grupą około 30 dzieci.
W związku z powyższym postanowiliśmy zachować założenia projektu - wykonanie animacji, jednak została ona wykonana przez dzieci w formie książkowej – z podziałem na 4 rozdziały (na każdych zajęciach rysowany był 1 rozdział opowieści), które następnie przed Świętami Bożego Narodzenia zostały zszyte przez introligatora w książkę, która po szybkim przekartkowaniu (zgodnie z logiką ruchu animacji) zanimowała się.
W ten sposób dzieci poznały nie tylko zasady animacji, również samodzielnie wykonały pierwszą w swoim życiu książkę – którą na pamiątkę otrzymały.
Jednocześnie pracując indywidualnie – na zadany temat, który jednak pozostawił dzieciom formę wykonania dowolną:
- dzieci skupiły się bardziej na otaczającej je rzeczywistości, mając zadawane prace domowe polegające na zaobserowaniu ruchu w przyrodzie; każdy rodział animowanej książki poświęcony był innej wykonywanej przez Św. Mikołaja czynności – od pomysłu na prezent, wykonania go, zapakowania i do jego dostarczenia w dowolnej formie komunikacji, po wręczenie konkretnej osobie;
- dzieci musiały zaplanować prace tak, aby historia opowiadana w formie storyboardu miała na każdej ze stron sekwencję ruchu (lekcja cierpliwości);
- zadały sobie pytanie – w jakim środowisku żyje Mikołaj, jak się porusza, w jaki sposób, jak dociera do świata swoich podopiecznych – z jednej strony uruchomiona została ich wyobraźnia, z drugiej zmuszone były zastanowić się – w jaki sposób cżłowiek porusza się; jak wygląda podstawowy ruch ręki, czy nogi;
- historia została zmontowana najpierw na papierze, następnie kilka książeczek zostało zanimowanych w programie montażowym – oryginały trafiły do twórców; przykład jak działa taka książeczka – w załączeniu;
- w trakcie każdych zajęć dzieci w swoich indywidualnych pudełkach, przez siebie ozdobionych otrzymywały prezenty – niespodzianki – plakaty pamiątkowe rozpoczynające zajęcia, książki z ilustracjami Pana Bohdana Butenko; kredki, gadzety filmowe – po ostatnich zajęciach dostały pudełka z własnymi książkami oraz dyplomy.
Wszystkie dzieci wyraziły chęć kontynuowania zajęć w formie warsztatów.
W projekcie oprócz pana Bohdana Butenko (www.butenko.pl) udział wzięli:
Monika Kotecka – fotograf / operator filmowy;
Anna Seliga – studentka II roku Wydziału Historii Sztuki;
Ewa Reeves – filmoznawca;
Dwójka nauczycieli z SP nr 255 przy ul. Kamionkowskiej 36/44 w Warszawie;
Dzieci z klas I-IV z tejże szkoły.