Settings and search
Nowości Badawcze NCK 2/2022
Oddajemy w Państwa ręce najnowszy i jednocześnie ostatni już numer „Nowości Badawczych NCK”, w którym zajmujemy się tematyką gier komputerowych. Podkreślamy w nim społeczny i kulturowy kontekst tego zjawiska, które w ostatnich latach przeżywa prawdziwy rozkwit za sprawą dynamicznego rozwoju technologii oraz coraz większej dostępności cyfrowej.
W tym numerze „Nowości Badawczych” zebraliśmy informacje z różnorodnych zagranicznych badań dotyczących gamingu. Omawiamy podejmowane przez badaczy sposoby interpretacji treści zamieszczonych w grach – między innymi korespondencję z innymi obszarami kultury i dziedzictwa historycznego. Wraz z autorami śledzimy badania, w których zastosowano nowe metody i obserwujemy ich skuteczność. Zastanawiamy się także nad możliwością zastąpienia świata realnego przez rzeczywistość wirtualną oraz wykorzystaniem jej w działaniach terapeutycznych.
Jeden z rozdziałów poświęcamy również badaniom graczy. Prezentujemy m.in. wyniki badania dotyczącego pozytywnego wpływu grania w gry na rozwój umiejętności poznawczych wśród brazylijskich studentów.
Świadomi zagrożeń związanych z nieodpowiedzialnym korzystaniem z gier komputerowych, właśnie tą problematykę poruszamy w ostatnim rozdziale numeru. W szerokim, przeglądowym artykule ukazujemy zagadnienia, które w naszej ocenie powinny być interpretowane jako wyzwania współczesnego świata.
Do wyboru oraz prezentacji najciekawszych, aktualnie prowadzonych na świecie badań zaprosiliśmy ekspertów – socjologów, badaczy kultury i groznawców reprezentujących różne ośrodki naukowe w Polsce oraz pracowników Działu Badań i Analiz NCK.
„Nowości Badawcze NCK” można pobrać bezpłatnie w formie e-booka z księgarni internetowej NCK:
Zapraszamy do lektury!