Aktywność muzyczna Polaków w 2023 roku

Date of publication: 03.09.2024
Średni czas czytania 2 minutes
print

W ramach ubiegłorocznego badania aktywności kulturalnej Polaków pytaliśmy między innymi o aktywności muzyczne. Słuchanie muzyki jest jednym z najczęstszych sposobów kontaktu ze sztuką. Robimy to niemal wszyscy: tylko 3% badanych deklaruje, że nigdy nie słucha muzyki dla przyjemności.

Aktywność muzyczna Polaków w 2023 roku
Fot. Canva

Większość czasem uczęszcza na koncerty oraz odbiera treści związane z muzyką. Mniej więcej jedna trzecia badanych korzysta ze streamingu, kupuje muzykę oraz dzieli się nią z innymi. Jedna czwarta aktywnie tworzy muzykę w jakiejkolwiek formie.

Nie oznacza to oczywiście, że wszyscy Polacy są zadeklarowanymi melomanami, dla których muzyka stanowi główną treść życia. Za pomocą analizy segmentacji podzieliliśmy badanych na cztery klasy różniące się zaangażowaniem w słuchanie muzyki. Wśród nich są słuchacze przypadkowi (51%), umiarkowani (28%), zanurzeni (18%) i całodobowi (4%).

Okazuje się, że połowa osób deklarujących słuchanie muzyki niemal codziennie nie przykłada do niej wcale wielkiej wagi – w tym przypadku częstotliwości nie należy traktować jako miary zaangażowania. Kolejna ponad jedna czwarta to słuchacze umiarkowani: muzyka jest dla nich więcej niż tylko tłem, ale nie są bardzo zaangażowani w słuchanie. Nieco ponad jedną piątą (22%) stanowią prawdziwi entuzjaści muzyki, który muzyka towarzyszy w niemal każdej sytuacji życiowej.

Zachęcamy do zapoznania się z komunikatem z badań, w którym przedstawiamy pełne wyniki oraz pogłębione analizy.