Animować kulturę czy lekturę?

Data publikacji: 03.08.2015
Średni czas czytania 4 minuty
drukuj

Nowy numer kwartalnika „Kultura Współczesna” poświęcony czytelnictwu już w sprzedaży!

Animować kulturę czy lekturę?
Kultura Współczesna

Bujnie rozwijająca się w Polsce animacja kultury to dziś wiele lat doświadczeń konkretnych działań, ale także wyrastającej z nich refleksji teoretycznej. W tym kontekście kultura pojmowana jest na sposób antropologiczny – jako całokształt tego, co tworzą komunikujący się ze sobą ludzie. Celem proponowanego zbioru artykułów jest refleksja nad tym, jaką rolę w tej dziedzinie mają do odegrania państwowe instytucje kultury. Największą i najbardziej skomplikowaną siecią takich instytucji jest w Polsce sieć bibliotek publicznych, których rola polega nie tylko na gromadzeniu i udostępnianiu publikacji odpowiadających potrzebom danej społeczności, ale także na animacji kultury lokalnej.

– ze wstępu dra Romana Chymkowskiego, autora koncepcji numeru.

O promocji czytelnictwa

Promocję czytelnictwa trudno określić mianem zadania szczególnie przyjemnego. Promować je należy gdy ilość oddających się lekturze spada lub istnieje obawa, że spadnie. Nawet nastrajające dosyć optymistycznie doniesienia Biblioteki Narodowej, że lekturze oddaje się nieco więcej Polaków niż w roku 2012 (przypominamy – najgorszym według badań, w którym po książkę sięgnęło zaledwie 39,2% respondentów) pokazują, że wciąż istnieje potrzeba promowania i popularyzowania czytelnictwa.

Autorzy tekstów zebranych w części tematycznej nowego zeszytu kwartalnika „Kultura Współczesna” przedstawiają z jednej strony prawdopodobne powody takiego stanu rzeczy (edukacja szkolna), a z drugiej – remedia, które niejednokrotnie wchodzą w obszar nie tyle co animacji lektury ale… całej kultury. Tematyka artykułów krąży wciąż wokół bibliotek, w których promocja lektury może naturalnie przechodzić w animację kultury (a animacja kultury – a animację lektury).

O stanie współczesnej humanistyki

Poza materiałami skupionymi na czytelnictwie, nowy numer przedstawia dyskusję poświęconą stanowi współczesnej humanistyki. Za punkt wyjścia przyjęty został artykuł prof. Izabelli Bukraby-Rylskiej, a głos w niej zabrali dr hab. Aleksanda Derra i dr hab. Krzysztof Moraczewski. Warto też zwrócić uwagę na tematyczne przecinanie się artykułów z części tematycznej z tymi zawartymi w Warsztatach kulturoznawców –  poza opisem polskiego Ruchu Oburzonych interesująco prezentuje się zróżnicowane przedstawienie Skandynawii jako kraju szczytnych idei (znakomity tekst dr Mai Chacińskiej) i miejsca nieco mniej idealnego w rzeczywistości (zanurzony w literaturze artykuł prof. Przemysława Czaplińskiego).

Gdzie kupić?

Numer możecie zamówić w księgarni internetowej  Narodowego Centrum Kultury, nabyć w księgarni stacjonarnej przy Płockiej 13 w Warszawie lub w jednej z księgarń partnerskich NCK. I, oczywiście, w sieci księgarń empik na terenie całego kraju.

Spis treści numeru znajdziecie na stronie kwartalnika.