Partnerstwa Kreatywne - Discussion Paper

Date of publication: 20.10.2011
Średni czas czytania 4 minutes
print

Jak powinna wyglądać efektywna współpraca w ramach Partnerstwa Kreatywnego? Dylemat ten może rozwiązać najświeższy raport International Federation of Arts Councils and Culture Agencie, prezentujący formy, struktury oraz zasady funkcjonowania takiej relacji. Zebrany materiał stał się podstawą do dyskusji, podczas 5 Międzynarodowego Szczytu Sztuki i Kultury w Melbourne (3-6 października 2011).

Raport sporządzony przez IFACCA, jest jedną z pierwszych prób badania partnerstw kreatywnych. Celem projektu było przyglądnięcie się sposobom współpracy jednostek, grup, bądź organizacji sektora kultury i sztuki z przedstawicielami różnorodnych dyscyplin, takich jak: biznes, nowe technologie, zdrowie, środowisko, edukacja i wiele innych. Analiza skupia się na ich formach, strukturach oraz zasadach, dzięki którym mogą one funkcjonować. Badaniom poddane zostały też sposoby wspierania tej sfery przez samorządy lokalne, jak również politykę krajową oraz międzynarodową. Dokument omawia rolę sztuki i kultury w tego rodzaju partnerstwach, a także sposoby budowania relacji oraz zalety i wady wynikające z takiej współpracy. Zebrany materiał stał się podstawą do dyskusji, podczas 5 Międzynarodowego Szczytu Sztuki i Kultury w Melbourne (3-6 października 2011), który zgromadził przeszło 500 delegatów z 72 krajów.

Wyniki raportu oparte są na dwóch badaniach, które przeprowadzone zostały przez IFACCA. W trakcie realizacji pierwszego z nich, skontaktowano się z  ponad 230 ekspertami ze sfery kultury i sztuki, z czego udało się uzyskać 104 odpowiedzi pisemne (w formie kwestionariuszy) oraz zorganizować 38 bezpośrednich wywiadów. W celu zbadania wsparcia pozyskiwanego z ramienia organizacji rządowych oraz instytucji wspierających kulturę, rozesłano formularz, na który odpowiedziało 20 instytucji.
Informacje zebrane w ankietach i wywiadach uzupełnione są bibliografią, listą zasobów internetowych, bazą organizacji działających w różnych sektorach oraz zespołem inspirujących praktyk w tym zakresie. Raport zawiera również cytaty respondentów.

Dokument podejmuje cztery kluczowe kwestie:
1. Ogólny przegląd kreatywnych partnerstw i typy sektorów, w których one występują - rezultat opiera się głównie na    informacjach uzyskanych przez respondentów.
2. Spojrzenie na strukturalne aspekty partnerstwa zdobyte poprzez konsultację z ekspertami.
3. Podsumowanie polityki i programów podejmowane przez organy finansowania,
4. Wskazanie tematów do dalszej dyskusji.

Zaangażowanie w tę inicjatywę doświadczonych praktyków, pozwala zrozumieć problemy i potrzeby, które w istotny sposób wpływają na tworzenie takich relacji. Ostateczna wersja raportu, uzupełniona o rezultaty uzyskane podczas konferencji, ukaże się pod koniec 2011 roku. IFACCA zachęca również wszystkie zainteresowane osoby do dzielenia się swoimi doświadczeniami, materiałami badawczymi i ocenami, poprzez nadesłanie wiadomości na adres: info@ifacca.org lub wypełnienie kwestionariusza, umieszczonego na końcu raportu do 11 listopada 2011.


Szczegółowe informacje tu