Ustawienia i wyszukiwarka
EDUSOC. Edukacja kulturowa dorosłych potrzebujących wsparcia socjoterapeutycznego
Raport powstał w ramach trzyletniego międzynarodowego projektu EDUSOC. Partnerzy projektu to organizacje z Polski, Hiszpanii, Grecji, Holandii i Wielkiej Brytanii. Celem projektu było opracowanie metod i narzędzi do edukacji kulturowej dorosłych w kryzysie, z wykorzystaniem podejść z pogranicza edukacji, psychoterapii i pracy socjalnej.
Publikacja prezentuje konkretne podejścia i narzędzia (m.in. WenDo, muzykoterapię Nordoff Robbins, Experience Design, Expressive Arts, teatr terapeutyczny Gestalt), refleksje teoretyczne i praktyczne, a także studia przypadków wdrażania tych metod w różnych krajach.
Najważniejsze wnioski:
- Edukacja kulturowa może być narzędziem wspierania osób doświadczających kryzysu, traumy, wykluczenia – poprzez wzmacnianie ich sprawczości, bezpieczeństwa i kompetencji emocjonalnych.
- Kluczowe jest tworzenie bezpiecznych i odważnych przestrzeni, które sprzyjają ekspresji, współpracy i budowaniu relacji.
- Skuteczne działania wymagają międzysektorowej współpracy oraz edukatorów/ek wyposażonych zarówno w kompetencje kulturowe, jak i podstawy wiedzy psychoterapeutycznej.
- Metody wykorzystywane w edukacji (np. taniec, muzyka, działania teatralne) mogą przynosić efekty zbliżone do terapii, choć nie zastępują jej.
- Opisy działań pilotażowych pokazują, jak edukacja kulturowa może odpowiadać na realne potrzeby grup marginalizowanych.
Metodologia:
Zrealizowano dwa rodzaje badań: ewaluacyjne i diagnostyczne:
- ewaluacyjne posłużyły ocenie i sprawdzeniu, czy zaplanowane i przeprowadzane działania realnie służą osiąganiu założonych celów. Ewaluacją objęte zostały wszystkie rodzaje działań: spotkania partnerów, seminaria online i offline, szkolenia, wydarzenia upowszechniające. Najczęściej korzystano z ankiet (online, offline) dla uczestników warsztatów,
- badania diagnostyczne pozwoliły pozyskać dane niezbędne do spisania rezultatu intelektualnego. Były to informacje na temat przebiegu testowania różnych metod wsparcia socjoterapeutycznego w edukacji dorosłych oraz jego wyników. Testowanie metod pracy z grupami wymagającymi socjoterapeutycznego wsparcia było kluczową częścią projektu.
Próba nielosowa, wybrane grupy, szczegółowy opis grup oraz przebiegu badań znajduje się w publikacji (w części 3).