Kogo (nie)interesuje kultura instytucjonalna. Segmentacja uczestników kultury.

Data publikacji: 27.05.2019
Średni czas czytania 2 minuty
drukuj

Na podstawie wyników badania Narodowego Centrum Kultury dotyczącego uczestnictwa w kulturze przygotowaliśmy segmentację uczestników kultury.

Kogo (nie)interesuje kultura instytucjonalna. Segmentacja uczestników kultury.
Kliknij i zobacz całą infografikę!

Sondaż stał się przyczynkiem do namysłu nad zagadnieniem partycypacji w kulturze instytucjonalnej jako jednym z elementów szerokiego ujęcia praktyk kulturalnych. Badanie objęło również rozważania nad przyczynami braku uczestnictwa w kulturze oraz implikacje dla polityki kulturalnej. Było także próbą zmierzenia się z pytaniem, jak promować wydarzenia, żeby dotrzeć do jak największej liczby osób.

Zadaniem instytucji kultury staje się aktywne szukanie nowych odbiorców, stwarzanie szans uczestnictwa tym, którzy z różnych powodów są wyłączeni z kultury. Pierwszym krokiem jest identyfikacja potencjalnych grup uczestników i pozyskanie wiedzy o nich, kolejnym – zaproszenie do współtworzenia instytucji kultury na różnych poziomach. Przyjmując, że nie ma ludzi, których można by określić wprost i na stałe mianem nieuczestniczących w kulturze, zasadne pozostają próby rozpoznania, jakie bariery i ograniczenia wiążą się z podejmowaniem aktywności w zmieniającym się kontekście instytucjonalnym.

Sondaż przeprowadzono na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie dorosłych (n=1000). Zrealizowany został przez Centrum Badania Opinii Społecznej w 2018 r. techniką wywiadu ankieterskiego wspomaganego komputerowo (CAPI).

Zapraszamy do pobierania infografiki ilustrującej pięć typów uczestników kultury. Zachęcamy do poznania przedstawicieli segmentów oraz do refleksji nad tym, który segment reprezentujecie.

Używamy plików cookies (szczegóły znajdują się w zakładce „Polityka prywatności”). Jeśli nie chcesz, by „ciasteczka” były zapisywane na Twoim urządzeniu, zmień ustawienia przeglądarki. Jeśli jednak się na to zgadzasz, wciśnij