Heritage Learning Outcomes in the Nordic and Baltic Area | raport

Data publikacji: 06.05.2013
Średni czas czytania 2 minuty
drukuj

Publikacja Nordic Centre of Heritage Learning i The Regional Archives w Osterund to podsumowanie trwającego przez trzy lata (2009-2012) projektu, dotyczącego instytucji dziedzictwa kulturowego w basenie Morza Bałtyckiego i w krajach nordyckich jako instytucji odpowiedzialnych za kreowanie świadomości kulturowej społeczeństwa.

Głównym powodem, dla którego projekt został zorganizowany, była chęć udowodnienia, że muzea i archiwa liczą się w dzisiejszych czasach nie tylko ze względu na zbiory, którymi dysponują, ale też ze względu na ich czynny udział w budowaniu kapitału ludzkiego. W publikacji znajdziemy tradycyjną definicję nauczania dziedzictwa kulturowego, postrzeganego jako pojmowanie różnych form sztuki, ekspresji i środowiska kulturalnego. Co ciekawe, twórcy raportu zwracają jednak bardziej uwagę na nauczanie poprzez elementy dziedzictwa kulturowego niż na nauczanie o nich.

Raport opisuje przykłady działalności poszczególnych instytucji, w kontekście ośmiu kompetencji kluczowych dla kształcenia ustawicznego, zdefiniowanych przez europejskie ramy referencyjne jako:

  1. Porozumiewanie się w języku ojczystym
  2. Porozumiewanie się w językach obcych
  3. Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne
  4. Kompetencje informatyczne
  5. Zdolność uczenia się
  6. Kompetencje interpersonalne, między kulturowe i społeczne oraz kompetencje obywatelskie
  7. Przedsiębiorczość
  8. Ekspresja kulturalna.

Raport dostępny tutaj. Zapraszamy do lektury!

Opracowanie: Justyna Wiśniewska