Kultura Współczesna nr 3/2004

Data publikacji: 01.08.2004
Średni czas czytania 3 minuty
drukuj

Kultura alternatywna - przeszłość czy kontynuacje?

Treść pojęcia „kultura alternatywna” którym posługiwały się społeczności alternatywne lat siedemdziesiątych uległa zmianom wraz z głębokimi przemianami politycznymi i kulturowymi jakie zaszły w końcu XXw. W artykule tym polemizuję z tezą iż w globalizującym się świecie ponowoczesnym pojęcie „kultury dominującej” straciło sens. W rzeczywistości współczesnej opisuje ono nowe podziały i ujawnia nowe problemy społeczne. Ruchy alternatywne XXI w. są bardzo zróżnicowane, zarówno ze względu na zainteresowania, rodzaje więzi i strategie działania jak i stopień radykalizmu. Zaliczam do nich wszelkie społeczności odkrywające nowe formy dominacji kulturowej i wykluczenia lub też braki, „puste miejsca” tam, gdzie kultura dostarczać powinna odpowiedzi na ważne, egzystencjalne pytania. Kulturę alternatywną tworzą więc grupy wielorakie - od radykalnych odłamów ruchów alterglobalizacyjnych, poprzez różne rodzaje grup twórczych do wspólnot o charakterze religijno-terapeutycznych. Cechą charakterystyczną i najważniejszą jest tu praktyka rozumiana nie jako dążenie do rewolucyjnej zmiany, lecz podjęcie jakiejś próby kreowania własnego świata w ramach istniejącego układu.

Aldona Jawłowska, Kultura alternatywna - przeszłość czy kontynuacje?

 Spis treści wersji elektronicznej:

TEORIE I INTERPRETACJE
Zofia Dworakowska: Współczesność jako źródło cierpień czyli analiza świata przedstawionego w teatrze alternatywnym
Dorota Angutek: Percepcja parataktylna w teatrach awangardowych Włodzimierza Staniewskiego i Leszka Mądzika
Justyna Hofmokl: Ideologia twórców Internetu i jej wpływ na środowisko ruchu na rzecz otwartego kodu źródłowego
Katarzyna Kolbowska: Capoeira w Polsce
Marek Krajewski: Kultury alternatywne i konsumpcja
Katarzyna Hordejuk: Riot Grrrls. Alternatywna kultura młodych kobiet
Krzysztof Moraczewski: O tak zwanej muzyce alternatywnej
Michał Libera: Esej o wolnej improwizacji

RECENZJE
Ewa Linek: Ricoeurowska totalność rozpoznania
Bartosz Korzeniewski: Uboczne skutki wypełnionej modernizacji a konserwatywna krytyka nowoczesności

Z WARSZTATÓW MŁODYCH KULTUROZNAWCÓW
Anna M. Kłonkowska: Motyw diabła w kulturze jako alegoria potrzeb egzystencjalnych
Magdalena Hasiuk: Ciało i maska w teatrze

Uwaga! Pakiet 10 wybranych przez czytelnika numerów archiwalnych (nr 1/2003 - nr 4/2011) od teraz w cenie 30 zł!