Ustawienia i wyszukiwarka
Etnografia/animacja/sztuka
Projekt "Etnografia/animacja/sztuka. Nierozpoznane wymiary rozwoju kulturalnego" jest wyjątkowym w skali polskiej wieloletnim przedsięwzięciem badawczo-animacyjnym. Jego celem jest popularyzacja nowej perspektywy badania uczestnictwa w kulturze oraz nowego sposobu działania w kulturze w środowisku wiejskim. Projekt od 2012 roku jest realizowany przez Stowarzyszenie "Katedra Kultury" oraz Narodowe Cnetrum Kultury. Partnerem projektu jest Polski Instytut Antropologiczny, patronami Instytut Kultury Polskiej oraz Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego.
Projekt jest realizowany przez doświadczone grono etnografów, artystów oraz animatorów kultury. Większość z nich to członkowie Stowarzyszenia "Katedra Kultury", absolwenci kulturoznawstwa w Instytucie Kultury Polskiej UW oraz absolwenci Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej. Kierownikiem merytorycznym projektu jest dr Tomasz Rakowski.
Cele projektu:
- Przygotowanie nowej perspektywy badania uczestnictwa w kulturze oraz nowego sposobu działania w kulturze w środowisku wiejskim. Rozpoznania i doświadczenia z realizacji tego projektu mają przede wszystkim pozwolić uchwycić oddolny sposób inicjowania i aranżowania działań kulturalno-rozwojowych.
- Inicjowanie i aranżowanie wydarzeń kulturalnych na wsi. Zadanie to należy w tej perspektywie zarówno do animatorów kultury, przyjeżdżających artystów, jak i do mieszkańców i różnego typu liderów społeczności wiejskich. Rozgrywające się wydarzenia kulturalne są więc tutaj ramą dla wszystkich aktywności twórczych inicjowanych zarówno ze strony animatorów/ artystów jak i ze strony ludzi ze środowiska lokalnego. Jak sądzimy umożliwi to przeciwstawienie się obecnym w wielu programach kulturalnych modelom i stereotypom lokalnych środowisk peryferyjnych jako niezdolnych do działania i twórczej zmiany społeczno-kulturowej. Jednocześnie chcemy zainicjować budowę takich założeń działania w kulturze i rozwoju poprzez kulturę, które już na wstępie widziałyby te społeczności jako posiadające zdolność do wytwarzania własnej, spontanicznej i oddolnej aktywności twórczej/kreatywności kulturowej.
- Uznanie z jednej strony roli animatorów, etnografów i przybywających z zewnątrz artystów, a z drugiej strony szczególnej roli wszystkich członków społeczności lokalnej, a szczególnie tych którzy pełnią rolę nieformalnych i często pozainstytucjonalnych inspiratorów (w możliwie najszerszym sensie) miejscowej aktywności społecznej i kulturalnej. Chcemy w ten sposób zainicjować na nowo dyskusję na temat kulturotwórczego potencjału wiejskich środowisk peryferyjnych oraz roli animatora kultury, artysty i etnografa w tego typu środowiskach.
- Zbudowanie nowej perspektywy pracy animacyjnej ze środowiskami uznawanymi za pozbawione dostępu do kultury będzie polegało przede wszystkim na zbudowaniu przykładu „dobrej praktyki” animacji kultury, czyli różnorodnych działań społecznych i artystycznych realizowanych wspólnie z mieszkańcami Ostałówka i Broniowa i osadzonych w gęstym, etnograficznym kontekście. Projekt jest w ten sposób jednocześnie nakierowany na stworzenie i poprowadzenie dobrego projektu społeczno-artystycznego oraz na zbudowanie umiejętności rozpoznania i wzmacniania twórczych i oddolnych aktywności mieszkańców współczesnej wsi.