„Zartir – Przebudzenie”, czyli pierwszy koncert z cyklu Alterfonie

Data publikacji: 10.11.2024
Średni czas czytania 4 minuty
drukuj

Występ Gurdjieff Ensemble przyciągnął w sobotni, listopadowy  wieczór do Kościoła Wszystkich Świętych na warszawskim Placu Grzybowskim liczną publiczność, spragnioną muzycznych pejzaży Zakaukazia. Było warto - okazji, by tego rodzaju dźwięków posłuchać na żywo, jest w Polsce niewiele. Usłyszeliśmy brzmienia pełne melancholii i nostalgii, kierujące wyobraźnię na bezkresne stepy czy górskie przestrzenie Kaukazu, innym razem dźwięki pełne mocy lub melodie pogodne niczym zielone ogrody… Różnorodny krajobraz tych terenów znalazł odzwierciedlenie w muzyce. Nie zabrakło kompozycji Gurdjieff’a do modlitw, hymnów i „świętych tańców”. Tradycyjne instrumenty ormiańskie i bliskowschodnie pozwoliły muzykom wykreować obraz tamtych dalekich i egzotycznych dla nas stron. Muzyka zespołu wraz z zapachem kadzideł, aranżacją światła w półmroku hipnotyzowała, przeniosła słuchaczy w inny wymiar, świat orientu. Koncert zakończył się tytułowym „Przebudzeniem – Zartir”, któremu towarzyszył efektowny strumień światła, skierowany niczym promień w stronę zespołu.

Georgij Gurdjieff był charyzmatycznym duchowym przywódcą, filozofem, nauczycielem tańca i kompozytorem pierwszej połowy XX wieku w rejonie Kaukazu, który głosił potrzebę przebudzenia ze stanu snu na jawie. Zajmował się także opracowywaniem tradycyjnej i sakralnej muzyki z Zakaukazia, Azji Środkowej i rubieży Rosji. W jego twórczości można dostrzec wpływy kaukaskiej i środkowoazjatyckiej muzyki ludowej i religijnej czy prawosławnej muzyki liturgicznej.

Ideę tę kontynuuje zespół jego imienia, skupiający czołowych armeńskich muzyków: Gurdjieff Ensemble, który usłyszeliśmy w Warszawie podczas Eufonii. Założycielem grupy jest Levon Eskenian, urodzony w Libanie i mieszkający od lat 90. w Armenii. Ormiański zespół przekracza granice, idealnie łącząc dawne i współczesne tradycje Wschodu i Zachodu. Wystąpił dotychczas w 30 krajach i niemal 150 miastach, w najsławniejszych salach koncertowych i na renomowanych festiwalach, a ich koncerty cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem.

Tytuł koncertu mówi o przebudzeniu, które miało pozwolić na wykorzystanie ukrytych potencjałów rzadko urzeczywistnianych. Odnosi się też do tytułu pieśni ormiańskiego poety i muzyka z XVII w., Paghtasara Dpira, w której oznacza „przebudzenie z królewskiego snu”. Na koncercie usłyszeliśmy też pieśni innych wybitnych bardów Kaukazu XVIII i XIX w.

Armeńska tradycja, fascynacja naturą, wolność ducha. Występ Gurdjieff Ensemble był drugim koncertem festiwalowym w tym roku i pierwszym w Warszawie, a także pierwszym wpisującym się w nurt alternatywnych dźwięków, czyli Alterfonii: to jeden z trzech muzycznych nurtów tegorocznego festiwalu Eufonie. W ramach Alterfonii wystąpią wkrótce:

Skalpel 15.11, godz. 22.00

La Tempȇte 19.11, g. 20.00

Dobrawa Czocher & Goście, 20.11, g. 19.30

Kwartludium & Jacaszek, 22.11, g. 22.00

Operomanija, 29.11, g. 19.00

Więcej informacji o koncertach Alterfonii