XII Ogólnopolska Giełda Projektów
Narodowe Centrum Kultury, Teatr im. Wilama Horzycy oraz Centrum Kultury Dwór Artusa zapraszają coroczne wydarzenie skierowane do wszystkich aktywnych przedstawicieli sektora kultury.
W tym roku spotykamy się w dniach 26-28 września w Toruniu i będziemy przyglądać się projektom, które umożliwiły włączanie w działania różne grupy odbiorców ze szczególnymi potrzebami.
Dzięki różnorodnym propozycjom w programie, Giełda stanowi wyjątkową okazję do spotkania animatorów kultury i edukatorów z całej Polski, wymiany doświadczeń oraz podnoszenia swoich kompetencji.
Podczas trzydniowej konferencji osoby uczestniczące będą mogły wziąć udział w kilkudziesięciu wydarzeniach: prezentacji najlepszych projektów kulturalnych w sesji plenarnej oraz sesji posterowej, warsztatach stacjonarnych i online, wizytach studyjnych oraz wydarzeniach towarzyszących.
Rejestracja
Aby wziąć udział w wydarzeniu, należy wypełnić formularz rejestracyjny:
Rejestracja trwa od 26 sierpnia do 4 września 2022 roku.
Liczba miejsc jest ograniczona, a o uczestnictwie decyduje kolejność zgłoszeń.
Potwierdzenie udziału prześlemy do 7 września 2022 roku na podany w formularzu rejestracyjnym adres mailowy.
W wydarzeniu mogą wziąć udział maksymalnie 2 osoby reprezentujące jedną instytucję/organizację podczas Giełdy.
Udział w wydarzeniu jest bezpłatny.
W razie pytań i wątpliwości dotyczących rejestracji na wydarzenie oraz programu prosimy o kontakt z Kingą Koziarowską pod adresem: kkoziarowska@nck.pl oraz telefonicznie od poniedziałku do piątku w godz. 10.00-15.00 pod numerem: 22 350 95 77.
Wszystkie wydarzenia plenarne – tj. oficjalne rozpoczęcie, prezentacje autorów projektów, sesje pytań i odpowiedzi a także dyskusja będą tłumaczone na PJM.
Projekt polegał na włączeniu środowisk studentów zagranicznych w życie artystyczne Lublina. Osią działań było stworzenie spektaklu w języku angielskim inspirowanego twórczością współczesnego koreańskiego grafika Daehyuna Kima. W spektaklu będą poruszane takie ważne wątki, jak samotność, potrzeba drugiej osoby, konieczność kontaktu z ludźmi oraz z naturą, skomplikowane perypetie budowania kontaktów międzyludzkich.
Projekt Przechadzki, czyli regularne oprowadzania szlakiem wystaw po miejscach związanych z kulturą i sztuką w Gdańsku był odpowiedzią na potrzebę tworzenia instytucji publicznych miejscami bardziej otwartymi dla nowych mieszkańców Gdańska. W wielokulturowej grupie testowano instytucje, zastanawiano się jak korzystamy z oferty kulturalnej i jak instytucje powinny otwierać się na nową publiczność.
Pomysł oparty na lokalnej legendzie miejskiej z lat 70-tych XX wieku powstał we współpracy z artystami, którzy mieszkają na dwóch żerańskich osiedlach. Działania artystyczne, edukacyjne i animacyjne miały aktywizować i integrować i zachęcać ludzi do poznawania się i wspólnego działania na rzecz swojej okolicy. Mieszkańcy osiedla zostali włączeni w działania mające na celu poprawę estetyki przestrzeni w której żyją. Odbyło się to zarówno poprzez zabawę, jak i poprzez sąsiedzkie rozmowy, spacery i warsztaty. Uczestnikami byli mieszkańcy Żerania.
Uczestniczkami i uczestnikami była grupa 20 dzieci i młodzieży z terenu Miasta i Gminy Debrzno. Projekt polegał na stworzeniu i realizacji warsztatów dla dzieci i młodzieży z terenu gminy nt. street artu. Efektem było zaprojektowanie i namalowanie muralu z artystą oraz zorganizowanie finałowego happeningu. Ważnym etapem projektu było wydanie publikacji - zestawu dobrych praktyk z ćwiczeniami, które z powodzeniem mogą być wykorzystywane przez edukatorów, animatorów w ich procesie budowania oferty edukacji kulturalnej.
Projekt skupiał się na działaniach partycypacyjnych w przestrzeni dzielnicy Czuby Południowe mających na celu budowanie poczucia wspólnoty, umacniania więzi sąsiedzkich i zwiększania świadomości o wspólnej przestrzeni. W toku procesu powstała rzeźba wykonana z aluminiowego prętu w kolorze pomarańczowym - obiekt artystyczny współtworzony przez mieszkańców. Powstała instalacja stała się znakiem rozpoznawczym danej przestrzeni, jednym z elementów tworzących identyfikację wizualną dzielnicy, kojarzona z Dzielnicowym Domem Kultury "Czuby Południowe".
Projekt gwarantował osobom z różnego rodzaju dysfunkcjami równość dostępu, poprzez organizację aktywności twórczych, w miejscach pozbawionych barier architektonicznych i znajdujących się w okolicy miejsca zamieszkania, aby ułatwić dotarcie i nie obarczać dodatkowymi kosztami związanymi z dojazdem. Zaprojektowanie i przeprowadzone działania były wynikiem rozmów zarówno z osobami z niepełnosprawnościami jak i ich rodzicami i opiekunami i uwzględniały zgłaszane przez nich potrzeby. Wszystkie aktywności skupione były wokół wspólnego tworzenia i aktywnego doświadczania kultury i sztuki.
Uczestnikami projektu są głównie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Dzieci pracowały nad wyborem tematu, tworzeniem opowieści oraz ilustracji do teatru Kamishibai oraz tworzyły drewniane skrzynki. Ćwiczyły czytanie i modulowanie głosu, stanowiły o tym, co ma być częścią spektaklu. Proponowały elementy scenografii, np. balony z helem, figury koni, stroje zwierząt, bańki mydlane. Dzieliły się rolami tak, aby każdy czuł się komfortowo w przydzielonym zadaniu.
Projekt polegał na realizacji cyklu warsztatów chóralnych oraz teatralnych z zespołem Zakładu Karnego w Nowym Wiśniczu „Tolerancja”. Nazwa projektu "Unia Lubelska LOSY", jest bezpośrednim nawiązaniem do losów arcydzieła Jana Matejki - "Unia Lubelska", które podczas zawieruchy wojennej było przechowywane m.in. w Wiśnickim Więzieniu. Losy to również kontekst znaczeniowy, który odgrywa kluczową rolę w pracy z osadzonymi. Uczestnikami projektu byli osadzeni z ZK w Nowym Wiśniczu, którzy w okresie 6 miesięcy przygotowywali nowy repertuar muzyczny oraz realizację żywego obrazu.
Projekt składał się z działań artystycznych, kulturalnych i edukacyjnych, które łączyły twórcze myślenie z angażowaniem do działania. Przedsięwzięcie uwzględniało potrzeby dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego oraz dzieci wysoko wrażliwych. Poszczególne tematy warsztatów, zwłaszcza w pierwszej części, dawały impuls do samodzielnego tworzenia i włączały dzieci w proces decydowania o przebiegu samych zajęć.
Projekt skupiony na komunikacji z osobami starszymi. E-learning oraz scenariusz szkolenia (do samodzielnego przeprowadzenia) pokazują kolejne zmysły: wzrok, słuch, dotyk, węch, a także odczuwanie przestrzeni. Wiedza o tym, jak zmienia się wraz z wiekiem postrzeganie tego co dookoła, pozwoli osobom związanym z lokalnymi ośrodkami kultury coraz lepiej poruszać się po świecie seniorów, oswajać go i w końcu: budować jakościowe relacje.
Uczestnikami projektu było siedemnaścioro młodych ludzi - członków stowarzyszenia "Podniebni”. Projekt "Republika sennych mar" zakładał stworzenie musicalu opartego na twórczości Grzegorza Ciechowskiego i zespołu "Republika". Uczestnicy projektu brali udział w tworzeniu koncepcji spektaklu, wspólnie wybrano 23 piosenki, które stały się kanwą projektu. Wspólnie została omówiona tematyka, ułożona w ciąg przyczynowo – skutkowy i ostatecznie nakreślony został zarys scenariusza. Młodzi ludzie mieli także wpływ na ostateczną wersję tego, co zostało wystawione na scenie i to zarówno w sferze muzycznej, tanecznej, jak i teatralnej. Wspólnie stworzona została również koncepcja kostiumów, charakteryzacji i scenografii.
Ideą projektu było zwiększenie integracji mieszkańców dzielnicy Załęże poprzez kreatywne warsztaty zainspirowane motywem koni w kulturze i historii. W jego zakresie zrealizowaliśmy warsztaty street art (tworzenie muralu), warsztaty teatralne oraz grę miejską zainspirowaną różnorodnością obrazów koni w kulturze. Uczestnikami byli mieszkańcy dzielnicy Załęże, uczniowie szkoły podstawowej, osoby z niepełnosprawnością intelektualną, seniorzy i rodziny z dziećmi.
Projekt miał na celu integrację różnych grup społecznych dzieci i młodzieży, a także wspólne poszukiwanie ich zainteresowań oraz talentów. W ramach dwutygodniowych półkolonii zostały przeprowadzone warsztaty łączące różne dziedziny artystyczne. Uczestnikami i uczestnikami projektu była grupa starszych dzieci i młodzieży w wieku od 10 do 18 lat, w tym także osoby ze spektrum autyzmu.
Projekt skierowany jest do osób odbywających karę więzienia, które nie mają dostępu do kultury. Celem podejmowanych działań jest zarówno włączanie społeczno-kulturalne osadzonych, jak i wzmocnienie procesów antystygmatyzacyjnych wśród społeczeństwa. Zajęcia z edukacji kulturalnej dopełnia redakcja kolejnego numeru pisma "W Kratkę", które powstaje we współpracy z polskimi artystami.
Projekt był cyklem warsztatów i spotkań tematycznych dla rodzin i dorosłych o podstawowych zmysłach, czyli węchu, słuchu, dotyku oraz wzroku, ale również o niepełnosprawnościach sensorycznych (świat osób Głuchych i niewidomych). Osobami uczestniczącymi w projekcie byli mieszkańcy Lublina - w szczególności osoby mieszkające w dzielnicy Sławin i Szerokie, osoby w różnym wieku oraz osoby z niepełnosprawnościami. Warsztaty angażowały uczestników podczas samego procesu wydarzenia, mieli oni także wpływ na wygląd spotkania oraz brali udział w ewaluacji.
Projekt koncentrował się na tworzeniu przestrzeni, w której odbiorcy o przeróżnych potrzebach i możliwościach są realnie włączani w proces projektowy i twórczy od momentu budowania grupy, przez tworzenie sztuki, aż do jej dzielenia się z szerokim gronem odbiorców czy promocją. Włączanie w Be Together bazuje na działaniach animacyjnych i twórczych. Projekt angażował dorosłe osoby z niepełnosprawnościami oraz osoby sprawne.
Projekt połączył we wspólnej pracy twórczej dwie grupy rówieśnicze – uczniów i uczennice Zespołu Szkół Specjalnych i Katolickiego LO Montessori w Krakowie, wychodząc naprzeciw szczególnym potrzebom uczestników, takim jak: niepełnosprawność ruchowa, niepełnosprawność intelektualna, brak doświadczenia w kontaktach rówieśniczych z osobami z niepełnosprawnością, jak i bez niej. Efektem wspólnej pracy były m.in. improwizowane etiudy taneczne. Tym samym taniec stał się pretekstem do spotkania i integracji społecznej poprzez sztukę.
Przeprowadzone warsztaty dla dzieci niesłyszących i słabosłyszących aktywizowały uczniów poprzez dotyk, zapach, rozmowę i wizualne obrazy. Efektem działań było stworzenie materiału filmowego, do którego uczestnicy napisali scenariusz, a następnie wystąpili w nim w roli aktorów.
Projekt polegał na przygotowaniu w pełni dostępnego dla osób z dysfunkcją narządu wzroku spektaklu baletowego „Dziadek do orzechów” z repertuaru Teatru Wielkiego w Poznaniu. Uczestnikami projektu były osoby z orzeczoną niepełnosprawnością z tytułu wzroku, które nie mają poczucia światła. Oryginalnością działania był fakt, że to jedna z pierwszych prób udostępniania spektakli baletowych osobom niewidomym.
Projekt skierowany był do uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej, dla których opracowano podstawy programu edukacji architektonicznej. Zorganizowane warsztaty architektoniczne miały na celu uwrażliwienie dzieci na przestrzeń, w której żyją.
W ramach projektu zostały przeprowadzone warsztaty dla ponad 150 osób w kryzysie psychicznym, reprezentujących różne grupy wiekowe, zawodowe i społeczne. Poprzez cykliczne warsztaty w Muzeum pacjenci Szpitala w Drewnicy mieli możliwość zdobywania wiedzy, dzielenia się doświadczeniami, rozwijania kompetencji społecznych, a także rehabilitacji społecznej w celu pełniejszego uczestnictwa w życiu kulturalnym po zakończeniu terapii.
Pierwsza edycja projektu skierowanego do nowych mieszkańców Warszawy, którzy w ostatnich tygodniach lub miesiącach znaleźli tutaj swoje miejsce. Na program składały się warsztaty kulturowo-językowe oraz konsultacje z ekspertami. W projekcie uczestniczyły rodziny z Ukrainy w dwóch grupach: rodziny z dziećmi w wieku 4-16 lat oraz młodzież i dorośli.
"Sensoryczna wieś opolska..." to projekt z zakresu animacji społeczno-kulturalnej włączający do kultury osoby niewidome i słabowidzące poprzez: werbalne opisywanie zbiorów muzealnych (audiodeskrypcję), dotykowe poznanie ekspozycji, wykorzystanie tyflografik oraz realizację warsztatów. Projekt oparty był na kompensacji sensorycznej tj. pobudzeniu zmysłu dotyku, słuchu, węchu i smaku. Zgodnie z przyjętymi założeniami projektu partycypacyjnego, osoby uczestniczące w nim współkształtowały działania kulturalno-oświatowe na etapie przygotowawczym (koncepcja) i etapie realizacji (uprawa przydomowego ogródka) oraz uczestniczyły w podejmowaniu bieżących decyzji.
Warsztaty skupiały się na testowaniu różnych metod twórczej pracy - eksplorowaniu potencjału ruchu i choreografii, pracy z dźwiękiem czy działań teatralnych. W warsztatach mieli okazję spotkać się profesjonaliści (edukatorzy, aktorzy i aktorki, tancerki, muzycy, performerzy), studenci i studentki, osoby starsze osoby słabosłyszące, niewidome, z niepełnosprawnością intelektualną, osoby poruszające się na wózku. Cricoteka otwarta jest ideą, która rozprzestrzeniła się na cały program instytucji.
Projekt adresowany do dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną, uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej w Poznaniu. Polegał na partycypacyjnym tworzeniu audiościeżki pomagającej w zwiedzaniu placówki, adresowanej dla dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną. Powstałe narzędzie - audiościeżka w języku łatwym w czytaniu (ETR) pozwala włączać osoby z niepełnosprawnością intelektualną w kulturę w sposób angażujący wiele zmysłów i dający poczucie satysfakcji.
W ramach projektu odbyły się integracyjne warsztaty cykliczne trwające od lipca do grudnia, podczas których przygotowano spektakl (z udziałem publiczności oraz transmitowany w sieci) oraz małe formy warsztatowe, czyli taniec dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, muzyka i śpiew dla osób niesłyszących i niemówiących, sztuki wizualne dla osób niewidzących, teatr i animacja dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. Bezpośrednimi odbiorcami wydarzeń były osoby w niemal każdym wieku, pośrednimi – instruktorzy i nauczyciele.
Projekt obejmował zwiedzanie wybranych instytucji kultury oraz organizację warsztatów, które pozwoliły na zdobycie nowych umiejętności
i kompetencji do udziału w tworzeniu spektakli teatralnych. Do każdego zadania pozyskano innego twórcę działań na rzecz rozwoju czytelnictwa, animowania kultury i integracji. Odbiorcami projektu byli podopieczni (młodzież powyżej 16 roku życia) Kujawsko-Pomorskiego Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego
w Toruniu, oraz współuczestnicząca w zadaniu młodzież licealna z III LO w Toruniu, z klasy o profilu teatralno-dziennikarskim.
Efektem podjętych działań było stworzenie we współpracy z mieszkańcami osiedli Wrocławia ośmiu map, zbierających obecne w ich pamięci oraz przeżyciu historie i ciekawostki. W projekcie wzięły udział nie tylko osoby, lecz także lokalni partnerzy: instytucje, organizacje, lokalne biznesy. Założeniem tworzenia map było aktywne włączenie osób, które niekoniecznie są na co dzień zainteresowane kulturalną aktywnością osiedlową, aby zaangażowały się we współtworzenie materiału, będącego świadectwem kulturowej różnorodności osiedli Wrocławia.
Edukacja kulturowa jako narzędzie w integracji osób z doświadczeniem uchodźctwa i migracji
Za nami pierwsze doświadczenia współpracy z osobami z doświadczeniem uchodźctwa i migracji. To także czas intensywnego poszukiwania rozwiązań, nowych formatów, rozwoju kompetencji i podnoszenia wiedzy dotyczącej wielokulturowości. Wiemy już, że edukacja kulturowa, dziedzictwo to doskonałe narzędzia do integracji społecznej. Jak możemy je kształtować? W jaki sposób używać? Czego potrzebujemy, żeby zrozumieć inne, często nieznane kultury? Podczas warsztatów, wspólnie zastanowimy się nad odpowiedziami na te pytania. Spróbujemy też przygotować narzędzia, które nas wesprą we współpracy międzykulturowej. Zapraszam do wspólnego działania!
Kiedy? 26 września 2022, poniedziałek
Godz.15.30-18.30
Liczba miejsc: 20
Prowadząca:
Katarzyna Liwak-Rybak – historyczka sztuki i coach. Obecnie kieruje Działem Edukacji w Muzeum Warszawy. Interesuje się działaniami z obszaru edukacji obywatelskiej, społecznej, włączającej i niedyskryminującej. Preferuje dziania zespołowe, w partnerstwach. Z zespołem Muzeum Warszawy realizuje programy dla osób z doświadczeniem migracji i uchodźctwa. Ma za sobą doświadczenie giełdowe. Podczas X Ogólnopolskiej Giełdy Projektów prezentowała Spotkania liderek i liderów edukacji muzealnej organizowane we współpracy z Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku i Forum Edukatorów Muzealnych. W pracy kieruje się nie tylko wiedzą i doświadczeniem, ale także intuicją i wrażliwością na potrzeby społeczne.
„Barwy wspólne” to narzędzie edukacyjne przygotowane przez Narodowe Centrum Kultury. Warsztat będzie okazją do zapoznania się z pakietem edukacyjnym, który został stworzony z myślą o dzieciach i doświadczaniu oraz rozwijaniu w nich postawy patriotycznej. Pomysł opiera się na zmysłach: wzroku, słuchu, węchu, dotyku i smaku. Został ujęty w pięć propozycji warsztatowych: „Widoki Wspólne”, „Dźwięki Wspólne”, „Wrażenia Wspólne”, „Znaki Wspólne” i „Smaki Wspólne”. Materiał zachęca do pełniejszego poznawania i zmysłowego odbierania rzeczywistości – tej ogólnopolskiej, ale też lokalnej, najbliższej i codziennej. Podczas warsztatu przetestujemy pomysły zaproponowane w scenariuszach warsztatowych i osadzimy je w kontekście całego zestawu oraz tematu patriotyzmu. Pakiet ma charakter otwarty, zaprasza do samodzielnego rozwijania. Spotkanie będzie zatem okazją do zainspirowania się do dalszego używania go i kontynuowania działań wokół niego.
Podczas warsztatu uczestniczki i uczestnicy dowiedzą się:
● jak powstał pakiet „Barwy Wspólne” i jak z niego korzystać;
● jak proponujemy, by doświadczać i rozwijać postawę patriotyczną u dzieci;
● jak przygotować włączające aktywności edukacyjno-artystyczne;
● jak poszukiwać inspirujących obszatów do działań wokół patriotyzmu;
● jak pobudzać wszystkie zmysły w działaniach twórczych;
● jak wnikliwie i twórczy przyglądać się codziennej rzeczywistości.
Co będziemy robić?
W czasie spotkania warsztatowego zaprosimy osoby uczestniczące do aktywności zainspirowanych pięcioma obszarami z pakietu „Barwy Wspólne”:
● „Dźwięki Wspólne” – przetestujemy różne okrzyki i zawołania, porozmawiamy o różnych formach powitań, które budują tożsamość naszą i grupy. W działaniu wykorzystamy jedną ze ścieżek dźwiękowych dołączonych do pakietu.
● „Znaki Wspólne” – przyjrzymy się znakom diakrytycznym poprzez kilka różnych polskich krojów pisma, stworzymy typograficzne kolaże. Do ćwiczenia użyjemy szablonów liter będących częścią pakietu.
● „Wrażenia Wspólne” – zaprosimy do zmiany otoczenia i wyjścia na zewnątrz, by pobudzić węch. Popracujemy nad uważnym wdechem i wydechem. Używając elementów zestawu spróbujemy doświadczyć i zarejestować ulotne wrażenia zapachowe.
● „Smaki Wspólne” – skosztujemy aromatycznej śliwki, poznamy jej pochodzenie, wyjątkowość i zastosowanie. Inspirując się tym regionalnym przysmakiem, stworzymy twórcze ankiety do zbierania informacji o lokalnych produktach kulinarnych.
● „Widoki Wspólne” – będziemy wnikliwi przyglądać się fotografiom, by na ich postawie stworzyć opisy, opowieści i historie. Zastanowimy się nad tym, co i jak widzimy oraz jak patrzą inne osoby. Dodatkowo: – zapoznamy się z tematem tekstów alternatywnych będących częścią zestawu; – wspólnie stworzymy mapę pomysłów na działania pobudzające zmysły, które mogą zachęcać do dalszych aktywności wokół tematu patriotyzmu.
Kiedy? 27 września 2022, wtorek
Godz. 16:30 – 19:30
Liczba miejsc: 20
Warsztat będzie dostępny dla osób z niepełnosprawnością wzroku.
Prowadzące:
Natalia Gołubowska - edukatorka, animatorka. Na co dzień Starsza specjalistka ds. Edukacji kulturalnej w Narodowym Centrum Kultury. Koordynatorka projektu „Barwy Wspólne”. W swoich działaniach łączy pasję tworzenia i potrzebę funkcjonowania w grupie. Zajmuje się edukacją artystyczną, inspiruje ją polskie dziedzictwo i lokalność. Tworzy projekty w oparciu o proces i kształtowanie postaw dla dzieci i dorosłych. Wymyśla, współtworzy i realizuje. Więcej: golubowska.pl
Magdalena Kreis – twórczyni, edukatorka, animatorka. Działa na zasadzie: od pomysłu do realizacji. Wymyśla, inicjuje, koordynuje, wspiera. Od ponad 12 lat tworzy autorskie działania w obszarze sztuki współczesnej i dizajnu, których celem jest angażowanie publiczności w różnym wieku. Są wśród nich projekty wystawiennicze, aktywności warsztatowe, programy towarzyszące wystawom i publikacje edukacyjne. Współpracuje z instytucjami kultury i organizacjami pozarządowymi w Polsce i za granicą. Więcej: magdalenakreis.p
Jak prowadzić zajęcia, mając na sali osoby w różnym wieku, o różnych potrzebach, doświadczeniach i kompetencjach? Jak budować atmosferę, która sprzyja integracji, otwarciu się na różnorodność i budowaniu wzajemnego zaufania i zrozumienia? Podczas tego warsztatu poznasz kilka prostych i uniwersalnych ćwiczeń, dzięki którym łatwiej będzie Ci budować otwartą, różnorodną i zintegrowaną grupę zajęciową.
Kiedy? 27 września 2022, wtorek
Godz. 16:30 – 19:30
Liczba miejsc: 20
Warsztat będzie dostępny dla osób z niepełnosprawnością wzroku.
Prowadząca:
Katarzyna Pągowska - pedagożka teatru, trenerka, menadżerka kultury. Absolwentka Szkoły Trenerów Organizacji Pozarządowych. Od ponad 10 lat koordynatorka, kuratorka oraz prowadząca warsztaty w projektach z dziedziny animacji kultury i edukacji kulturalnej finansowanych ze środków m.in. Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowego Centrum Kultury, Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Województwa Łódzkiego i Kujawsko-Pomorskiego. W swojej pedagogicznej praktyce przeprowadziła ponad 2000 godzin warsztatów twórczych i teatralnych dla dzieci, młodzieży i dorosłych, w tym dla osób z niepełnosprawnościami wzroku, intelektualnymi i ruchowymi. Współpracowała z kilkudziesięcioma instytucjami i organizacjami pozarządowymi m.in z: Centrum Kultury w Lublinie, Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu M.st. Warszawy, Bemowskim Centrum Kultury, Domem Kultury KADR, Domem Kultury Dorożkarnia, Fundacją Teatr Realistyczny, Teatrem Baj, Stowarzyszeniem Pedagogów Teatru, Instytutem im. J. Grotowskiego i Teatrem im. W. Horzycy w Toruniu. Twórczyni i koordynatorka kursu "Teatr - sztuka społeczna" skierowanego do pedagogów teatru pracujących z grupami zagrożonymi wykluczeniem. Od 1 września 2022 roku zastępczyni dyrektora ds. merytorycznych Wojewódzkiego Ośrodka Animacji Kultury w Toruniu.
Wdrażanie i utrzymywanie dostępności wymaga zaangażowania po stronie instytucji kultury, jej współpracowników_czek oraz publiczności. Nie jest to zadanie jedynie dla części jej zespołu, a tym bardziej dla jednej osoby – koordynatora czy koordynatorki ds. dostępności. W sposób dostępny przecież można i należy prowadzić księgowość, organizować czy promować wydarzenia czy rozliczać dotacje.
Warsztaty pomogą ci:
• Rozmawiać z zespołem o dostępności i idących za nią zmianach w instytucji.
• Wspólnie planować te zmiany, np. nowe zadania.
• Angażować zespół w procesy dostępnościowe.
Spotkanie będzie skupione na komunikacji i wzmocnieniu koordynatora_rki ds. dostępności oraz potencjalnych innych członków zespołu w umiejętnościach dotyczących dostępności (i opowiadania o niej).
Kiedy? 27 września 2022, wtorek
Godz. 16:30 – 19:30
Liczba miejsc: 20
Prowadzący:
Rafał Lis (on/jego) - Historyk sztuki, trener i społecznik. Aktywista na rzecz dostępnej kultury i sztuki. Szkoleniowiec i koordynator projektów w Fundacji Polska bez Barier. Współpracownik Fundacji Impact. Konsultant ds. dostępności w Teatrze Starym w Lublinie. Jeden z pierwszych koordynatorów dostępności w Polsce. Wdrażał procesy związane z dostępnością w instytucjach kultury i instytucjach wsparcia biznesu.
Dostępnościowe działania rozpoczął od współpracy ze środowiskiem Głuchych i słabosłyszących przy projektach dotyczących sztuki w przestrzeni publicznej. Autor audiodeskrypcji dzieł sztuki i architektury, którego pasją jest audiodeskrypcja prowadzona na żywo. Współtwórca publikacji w tekście łatwym do czytania i zrozumienia, w tym przewodników po instytucjach kultury oraz przestrzeniach publicznych. Edukator specjalizujący się we współpracy ze środowiskiem osób z niepełnosprawnościami intelektualnymi lub kondycją ze spektrum autyzmu.
Członek Sieci Liderek i Liderów Dostępności przy Fundacji Kultury bez Barier. Laureat 1. Edycji Stypendium im. Bogny Olszewskiej.
Warsztaty, na których dajemy głos naturze, wyrażamy się poprzez tworzenie kompozycji z naturalnych materiałów, w odpowiedzi na hasła komunikacji. Podczas warsztatów z„naturo terapii”będziemy pracować na materiałach naturalnych w tym również roślinach. Dzięki różnorodności materiałów tj. kamienie, węgiel, ziemia, drewno, glina, piasek, liście i kwiaty pobudzimy uczestników sensorycznie i stworzymy warunki do pracy dla każdej grupy odbiorczej.
Prace podzielone będą na dwie części. Pierwszy etap, zapoznanie uczestników z materiałami, w tej części ważne będą odczucia uczestników związanez z danym materiałem jego fakturą, pokrojem, czy też wagą, jego ciepłem lub zimnem, " ja- przedmiot-natura". Losujemy hasła związane z komunikacją m.in.: łączność, rozmowa, migracja, obieg, połączenie, przekaz, odbiór, ruch, wahanie, wymiana, bliskość czy dalekość. By w drugim etapie za pomocą materiałów natury zinterpretować wylosowane hasło i posadzić w jednej wybranej tematyce rośliny. Po stworzeniu własnych naturalnych światów czas na zestawienie: odgadnięcie haseł, nad którymi pracowali uczestnicy warsztatów i dyskusja.
Włączając uczestników do pracy przy sadzeniu, przesadzaniu roślin, dotykaniu materiałów naturalnych, myśleniu o nich " ja- przedmiot-natura", człowiek odpoczywa, czuję ulgę. Terapia za pomocą roślin ma pozytywny wpływ na sprawność fizyczną, koordynację ruchową, poczucie równowagi, a także koncentrację. Uprawa czy przebywanie w otoczeniu roślin redukuje również poziom stresu.
Kiedy? 27 września 2022, wtorek
Godz. 16:30 – 19:30
Liczba miejsc: 20
Prowadząca:
Beata Nowicka – ukończyła edukację artystyczną na Wydziale Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Zajmuje się malarstwem, działaniem społecznym i animacją. Jako animatorka działa warsztatowo w zakresie inicjatyw twórczych z takimi placówkami jak: Stowarzyszenie Wspólnota Kulturowa Borussia w Olsztynie, Polski Związek Głuchych w Toruniu, Fundacja Emic w Toruniu. Obecnie pracuje jako animatorka i edukatorka w Domu Kultury Bydgoskie Przedmieście. Prowadzi cykl warsztatowy „Sztuka Relaksu” dla dorosłych, oscylujący wokół kreatywnego uwalniania wartości relaksacyjnych poprzez twórcze działanie i techniki mindfulness. W swojej pracy szczególnie poświęca uwagę tematyce land-art, malarstwo, dyi.
Spotkanie jest zaproszeniem do gry z tym, co widać i tym, jak to opisujemy dla osób, które nie mogą zobaczyć. Czy audiodeskrypcja może być częścią spektaklu lub wydarzenia dostępną dla wszystkich i nieść dodatkowe sensy? Poszukamy jej performatywnego i animacyjnego potencjału, bazując na przykładach prac różnych artystów, ale też w oparciu o wspólną twórczą pracę z ciałem i słowem.
Elementem warsztatów będą ćwiczenia ruchowe, które mogą być narzędziem do pracy zarówno podczas działań adresowanych do grup osób z niepełnosprawnościami, ale też podczas warsztatów inkluzywnych, kiedy chcemy na równych prawach włączyć osoby z i bez niepełnosprawności.
Warsztaty dostępne dla osób z niepełnosprawnością wzroku.
Kiedy? 27 września 2022 r., wtorek
Godz. 16:30 – 19:30
Liczba miejsc: 20
Prowadzenie:
Basia Pasterak - pedagożka teatru, kuratorka programów artystycznych, instruktorka zajęć twórczych, animatorka. Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim, specjalność wiedza o kulturze. Koordynatorka i realizatorka działań przybliżających sztukę współczesną i działania teatralne osobom z niepełnosprawnościami. Zajmuje się audiodeskrypcją dzieł sztuki i spektakli teatralnych. Od kilku lat prowadzi autorskie cykle warsztatów budujące przestrzeń do eksperymentów twórczych na pograniczu sztuk wizualnych i pedagogiki teatru. Koordynatorka programów edukacyjnych i dostępności w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA w Krakowie. Współzałożycielka Stowarzyszenia Dobrze. Uczestniczka programu Młode Menedżerki Kultury Towarzystwa Inicjatyw Twórczych ę.
Jak przełożyć to co wizualne na wrażenia dotykowe? Jak stworzyć sensoryczne pomoce, dzięki której osoby niewidome będą mogły poznawać sztukę?
W trakcie warsztatów uczestnicy będą mieli okazję stworzyć własne tyflografiki do wybranych dzieł sztuki. Będziemy eksperymentować z różnorodnymi materiałami, fakturami i technikami. Pokażemy i omówimy rodzaje tyflografik i pomocy sensorycznych. Wspólnie zastanowimy się, które techniki sprawdzają się najlepiej i na co powinniśmy zwrócić uwagę w procesie tworzenia. Podczas warsztatów uwrażliwimy także swój zmysłu dotyku. Poznamy opinie osób niewidomych, postaramy się zgłębić temat ich percepcji i sposoby doświadczania sztuki.
Kiedy? 27 września 2022, wtorek
Godz. 16:30 – 19:30
Liczba miejsc: 20
Prowadzące:
Fundacja Dostępnej Kultury Wizualnej – Wielozmysły to inicjatywa włączająca osoby z niepełnosprawnościami w odbiór oraz tworzenie sztuki. Od 2018 roku dążymy do tego, żeby kultura stała się wrażliwa i otwarta na różnorodne potrzeby. Obecnie nasze działania skierowane są głównie do osób niewidomych i słabowidzących.
Adrianna Lau – historyczka sztuki, absolwentka Wydziału Zarządzania Kulturą Wizualną na warszawskiej ASP. Współpracowała z galeriami, instytucjami kultury oraz organizacjami pozarządowymi. Współzałożycielka Fundacji Dostępnej Kultury Wizualnej - Wielozmysły. W udostępnianiu sztuki szuka sytuacji, w których osoby niewidome i widzące w dialogu o wizualności stają się równorzędnymi rozmówcami.
Monika Matusiak – historyczka sztuki i edukatorka kulturalna. Ukończyła Wydział Zarządzania Kulturą Wizualną na warszawskiej ASP i historię sztuki na UKSW. Instruktorka teatralna, autorka i koordynatorka projektów kulturalno-społecznych i edukacyjnych. Współzałożycielka Fundacji Dostępnej Kultury Wizualnej – Wielozmysły, w której dąży do stworzenia nowej demokratycznej formy doświadczania sztuki.
Warsztaty są przeznaczone dla animatorów kultury, instruktorów i nauczycieli, którzy chcą pracować ruchowo z osobami słabowidzącymi, z niedowładem kończyn czy z innymi niedyspozycjami. Na warsztatach spróbujemy znaleźć odpowiedź, jak włączać ruch i taniec w rozwój osób z niepełnosprawnością. Wykonamy ćwiczenia, nauczymy się choreografii, które, odpowiednio modyfikowane, będzie można wykorzystywać na zajęciach w placówkach kultury. Porozmawiamy o tym, jak różne formy niepełnosprawności wpływają na postrzeganie muzyki i tańca.
Doświadczymy zabaw ruchowych i tanecznych.
Kiedy? 27 września 2022, wtorek
Godz. 16:30 – 19:30
Liczba miejsc: 20
Prowadząca:
Kasia Kostańska-Maziarz – certyfikowany instruktor tańca, trener-szkoleniowiec z przygotowaniem coachingowym, animator kultury i wodzirej. Pracuje ze wszystkimi grupami wiekowymi: z dziećmi, młodzieżą, dorosłymi i seniorami. Prowadzi warsztaty i imprezy dla osób niepełnosprawnych intelektualnie i ruchowo. Taniec i ruch traktuje jako formę rozwoju osobistego i społecznego.
Warsztaty mają na celu zapoznanie uczestników i uczestniczek z metodą zbierania relacji historii mówionej i zachęcenie ich do realizacji tego typu projektów w swoich środowiskach – głównie poprzez zbieranie w pierwszej kolejności relacji osób najstarszych. Historia mówiona w swoim pierwotnym założeniu miała pozwolić na oddanie głosu tym, którzy nie zostawiają po sobie świadectw lub są społecznie wykluczeni. Spełnienie tego postulatu stoi w centrum wielu społecznych projektów nagrywania relacji, które realizują archiwa społeczne, domy kultury, biblioteki, organizacje pozarządowe.
Program warsztatów:
Co to jest historia mówiona?
Nagrywanie relacji jako sposób na włącznie seniorów
Dobry wywiad, czyli…
Przygotowania, nagrywanie, ewaluacja Jak zadawać dobre pytania – praca w grupach
Kiedy? 27 września 2022, wtorek
Godz. 16:30 – 19:30
Liczba miejsc: 20
Prowadząca:
Adriana Kapała – Centrum Archiwistyki Społecznej. Historyczka i archiwistka (absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego). Absolwentka Gender Studies w Instytucie Badań Literackich PAN. Koordynatorka szkoleń i edukacji w Centrum Archiwistyki Społecznej. Prowadzi webinaria, szkolenia, koordynuje spotkania w instytucjach kultury, które są zainteresowane rozpoczęciem tworzenia/ wspierania archiwów społecznych. Uczy archiwistów społecznych jak realizować wywiady historii mówionej oraz jak je opisać, opracować i udostępnić online na portalu www.zbioryspoleczne.pl Wcześniej pracowała w Fundacji Ośrodka KARTA, gdzie m.in. koordynowała projekty historii mówionej prowadziła szkolenia dotyczące nagrywania relacji. W latach 2019-2022 była przewodniczącą Komisji Rewizyjnej Polskiego Towarzystwa Historii Mówionej, obecnie pełni funkcję wiceprezeski. Na co dzień zakochana w starych filmach, tenisie ziemnym i literaturze.
Podczas warsztatów porozmawiamy o dostępności jako filozofii działania, dzięki której możemy projektować włączające działania i otwierać nasze instytucje tu i teraz, nawet jeśli nie mamy dużych zasobów finansowych, specjalistycznego sprzętu lub zmagamy się z brakiem dostępności architektonicznej. Nie będziemy koncentrować się na braku, ale na tym, co już mamy. Zaproszę Was do udziału w działaniach, w trakcie których nazwiecie swoje zasoby i zaprojektujecie przykładowe działanie, które możecie zrealizować tuż po powrocie z Giełdy. Zastanowimy się, w jaki sposób dostępność może stać się integralną częścią praktyki artystycznej i edukacyjnej. Dzięki działaniom multinsensorycznym doświadczycie, jak potężnym narzędziem twórczym jest dostępność. Wspólnie poszukamy działań angażujących zmysły wyobraźni, języka i współpracy. Zastanowimy się, w jaki sposób możemy otwierać animację kultury na różnorodność ciał, języków i wrażliwości.
Dostępność to proces i pasjonująca podróż, która rozwija kreatywność oraz zachęca do zrobienia przystanku na refleksję: Po co robisz, to co robisz? Dla kogo i z kim to robisz? Wybierzemy się w tę podróż razem.
Warsztat będzie dostępny dla osób z niepełnosprawnością wzroku.
Kiedy? 26 września 2022 r., poniedziałek
Godz. 15:30 – 18:30
Liczba miejsc: 25
Prowadząca:
Katarzyna Peplinska-Pietrzak - pedagożka teatru, koordynatorka i trenerka dostępności, audiodeskryptorka, absolwentka wiedzy o teatrze oraz performatyki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Pracuje w Teatrze im. Wilama Horzycy jako specjalistka ds. edukacji i koordynatorka dostępności. Ukończyła dwuletni kurs choreografii eksperymentalnej (organizowany przez Centrum w Ruchu w Warszawie oraz Fundację Burdąg). Tworzy programy twórcze i prowadzi warsztaty dla dzieci, młodzieży, seniorów oraz osób z niepełnosprawnościami. Prowadzi autorskie projekty artystyczno-edukacyjne włączające osoby z niepełnosprawnością. Współtworzy działania performatywne i choreograficzne z osobami niewidomymi. Realizowała innowację społeczną „Zmysły w ruchu. Model choreografii dla osób niewidomych” (w ramach Inkubatora Dostępności finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego) oraz „Scena otwarta. Samorzecznicy w teatrze” (w ramach Inkubatora pomysłów finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego). Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2020 i 2021 r.
Głównym celem warsztatu jest zapoznanie uczestników z praktycznymi narzędziami ułatwiającymi komunikację z osobami pochodzącymi z innych kultur oraz wspólne zastanowienie się nad dobrymi praktykami, które sprawią, że nasze działania będą bardziej dostępne. Zaproponowane podczas warsztatu rozwiązania ułatwią tworzenie oferty w taki sposób, aby różnice kulturowe nie utrudniały znacząco jej odbioru.
Kultura w kontekście komunikacji międzykulturowej jest czasem określana jako okulary przez które oglądamy świat – wszyscy widzimy to samo, jednak przez różne soczewki. Nawet jeśli wydaje nam się, że jakaś kultura jest bardzo podobna do naszej, różne komunikaty i sposoby przekazu mogą okazać się nietrafione.
Dlaczego warto nad tym pracować oraz otwierać się na różnorodnych kulturowo odbiorców? Różnorodna kulturowo widownia pozwala nam spojrzeć na te same zjawiska z nowej perspektywy, otworzyć się na nowe pomysły i lepiej zrozumieć to co inne, ale też to co wydaje się być dobrze znane. Na naszym warsztacie popracujemy nad tym, jak zmieniać soczewki, do których jesteśmy przyzwyczajeni, tak aby trafić do szerszej grupy odbiorców.
Podczas warsztatu wspólnie zastanowimy się, jaki wpływ ma nasza kultura, na postrzeganie rzeczywistości. Zapoznamy się z podstawowymi teoriami komunikacji międzykulturowej, które ułatwiają rozumienie osób pochodzących z innych krajów. Na podstawie doświadczeń prowadzących, uczestniczek i uczestników wspólnie opracujemy rozwiązania, które pozwolą tworzyć oferty atrakcyjne i zrozumiałe dla zróżnicowanego kulturowo odbiorcy. Będzie to świetna okazja do podzielenia się prawdziwymi doświadczeniami i zadawania pytań - nie możemy obiecać, że znajdziemy wszystkie odpowiedzi, ale na pewno będziemy szukać rozwiązań!
Po warsztatach będziemy bogatsi o umiejętności, świadomość i wrażliwość międzykulturową, które w obecnej sytuacji mogą znacząco ułatwić życie i pracę zarówno nam, jak i naszym odbiorcom.
Zdobyta wiedza oraz inspiracje pomogą również powiększać dotychczasową widownię, dzięki szerszym perspektywom oraz dostępności naszych działań.
Kiedy? 27 września 2022, wtorek
Godz. 16:30 – 19:30
Liczba miejsc: 20
Prowadzące:
Katarzyna Kucharska od blisko dziewięciu lat pracuje w Uniwersyteckim Centrum Wolontariatu Uniwersytetu Warszawskiego jako koordynatorka projektów skupionych na wzmacnianiu wielokulturowego potencjału uczelni oraz jako trenerka umiejętności międzykulturowych dla polskiej i międzynarodowej społeczności akademickiej. Z ramienia Uniwersytetu Warszawskiego koordynuje międzynarodowe i międzykulturowe projekty skupiające się na wzmacnianiu sprawczości i poczucia przynależności wśród zagranicznych studentek i studentów. Specjalizuje się w tematyce budowania więzi wśród grup składających się z osób pochodzących z innych kultur. Współpracowała z podmiotami pozarządowymi oraz zagranicznymi uniwersytetami w zakresie prowadzenia webinarów, szkoleń i warsztatów dotyczących komunikacji międzykulturowej. Członkini SIETAR Polska.
Jako koordynatorka projektów i trenerka pracowała ze studentami z niemal całego świata. W swojej pracy wykorzystuje połączenie wiedzy akademickiej, praktycznych doświadczeń z życia codziennego oraz metod warsztatowych zaprojektowanych zgodnie z potrzebami uczestników.
Miriam Kołak-Pleśniak – od 2011 roku zawodowo zajmuje się prowadzeniem komunikacji i promocją w obszarze kultury i działań społecznych. Przez sześć lat zdobywała doświadczenie w Dziale Komunikacji i Promocji Narodowego Centrum Kultury. Brała udział w organizacji takich przedsięwzięć jak: Ogólnopolska Giełda Projektów, NieKongres Animatorów Kultury czy Wschód Kultury.
Od 2018 roku pracuje w Uniwersyteckim Centrum Wolontariatu Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie zajmuje się promocją zaangażowania społecznego, prowadzi warsztaty, projekty oraz zajęcia akademickie.
Od 2018 roku jest również członkinią zespołu Mazowieckiego Programu Edukacji Kulturalnej – wieloletniego programu wojewódzkiego, którego celem jest wspieranie lokalnych społecznych działań twórczych. Operatorem MPEK-u jest Mazowiecki Instytut Kultury.
Prowadzi szkolenia i warsztaty wydobywcze m.in. z zakresu komunikacji i promocji oraz działań społecznych. Źródłami inspiracji i narzędzi są dla niej: codzienna praca, udział w warsztatach i procesach projektowych, obserwowanie działań animatorów i animatorek kultury oraz Design Thinking.
Miejsca: Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu, Niewidzialny Dom w Toruniu, Kujawsko-Pomorski Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 im. Louisa Braille’a w Bydgoszczy.
Podczas ścieżki poznamy instytucje, które w swojej działalności uwzględniają potrzeby osób z niepełnosprawnością wzroku, uwrażliwiają osoby widzące na potrzeby osób niewidomych, a także szukają kreatywnych metod włączających w świat kultury i sztuki osoby niewidome i widzące zarówno w roli odbiorców, jak i twórców.
Pierwszym przystankiem będzie Teatr im. Wilama Horzycy, który od kilku lat organizuje liczne wydarzenia artystyczne oraz warsztaty włączające osoby z niepełnosprawnością wzroku. Uczestnicy wezmą udział w rozgrzewce ruchowej, która w Teatrze Horzycy często jest częścią warsztatów teatralnych włączających osoby z niepełnosprawnością wzroku. Uruchomimy zmysły: dotyk, ruch, a także zmysł wyobraźni, współpracy i języka. W rozgrzewkę włączymy także elementy audiodeskrypcji.
Następnie wybierzemy się do Niewidzialnego Domu – wyjątkowego miejsca na mapie Torunia. Naszymi przewodnikami w ciemności będą osoby niewidome. To, co nas tam czeka i kto dokładnie nas oprowadzi, musi pozostać tajemnicą, ale będzie to ważne i pełne emocji doświadczenie. Po zwiedzeniu przestrzeni weźmiemy udział w warsztacie w „części widzialnej”, a przewodnik opowie o przedsięwzięciu i odpowie na nasze pytania.
Więcej o Niewidzialnym Domu: https://niewidzialnydom.pl/
Po wizycie w Niewidzialnym Domu pojedziemy do Kujawsko-Pomorskiego Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 1 im. Louisa Braille’a w Bydgoszczy – najstarszej w Polsce szkole dla dzieci i młodzieży słabowidzącej i niewidomej. Zwiedzimy zabytkowy budynek, odwiedzimy salę doświadczania świata, a następnie weźmiemy udział w warsztatach uwrażliwiających na potrzeby osób niewidomych oraz nauce pisma Braille’a. Czeka na nas także wyjątkowe wydarzenie: koncert niezwykle utalentowanych muzycznie uczniów, którzy tworzą zespół „Nie widzę przeszkód”.
Informacje o dostępności wizyty:
Ścieżka będzie dostępna dla osób z niepełnosprawnością ruchu, poruszających się na wózku oraz osób z niepełnosprawnością wzroku.
Miejsca, które odwiedzimy będą dostępne dla osób poruszających się na wózku (wejście z poziomu chodnika, winda, toaleta dla osób z niepełnosprawnością). Przeszkodą będzie jeden schodek prowadzący do kamienicy, w której mieści się Niewidzialny Dom. Zapewnimy wsparcie asystentów.
Osobom z niepełnosprawnością wzroku zapewnimy wsparcie asystentów. Podczas spotkań będą wykorzystywane ścieżki dostępu takie jak audiodeskrypcja, makiety dotykowe lub tyflografiki.
Program warsztatów i spotkań będzie uwzględniał różne potrzeby uczestników.
Harmonogram:
9.00 – zbiórka pod Teatrem im. Wilama Horzycy (plac Teatralny 1)
9.00 - rozgrzewka ruchowa w Teatrze im. Wilama Horzycy
10.00 – 11.45 – Niewidzialny Dom
11.45 – 12.15 lunch
12.40 – 13.20 – Przejazd PKP do Bydgoszczy ze stacji Toruń Główny (możliwość zostawienia bagaży w skrytkach na stacji PKP Toruń Główny lub PKP Bydgoszcz Główna lub w Teatrze Horzycy).
14.00 – K-P SOSW nr 1 im. Louisa Braille’a
16.35 - 17.21 – przyjazd PKP na stację Toruń Główny
*Rozkład jazdy PKP zostanie zaktualizowany 3.09.2022 roku, w związku z tym harmonogram godzinowy trasy może ulec lekkim przesunięciom
Prowadzenie:
Katarzyna Peplinska-Pietrzak – pedagożka teatru i koordynatorka dostępności na co pracująca w Teatrze im. Wilama Horzycy, audiodeskryptorka. Prowadzi warsztaty teatralne i ruchowe włączające osoby z niepełnosprawnością wzroku oraz współtworzy z nimi działania performatywne i choreograficzne. Realizowała autorskie projekty innowacji społecznych: „Zmysły w ruchu. Model choreografii dla osób niewidomych oraz „Scena otwarta. Samorzecznicy w teatrze”. Absolwentka kursu choreografii eksperymentalnej (organizowanego przez Centrum w Ruchu w Warszawie i Fundację Burdąg), gdzie za pomocą działań choreograficznych eksplorowała temat audiodeskrypcji jako narzędzia twórczego oraz pracy z wyobraźnią uczestnika.
Nauczyciele (Zenona Góra, Marzanna Staśkiewicz i Magdalena Donarska – opiekunki szkolnego koła Miłośników Teatru) oraz uczniowie K-P SOSW nr 1 im. Louisa Braille’a (Sandra Pawlikowska i Weronika Stepczyńska).
Przewodniczka: Krystyna Borkowska/Katarzyna Pelplinska-Pietrzak (Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu)
Miejsca: sala polisensoryczna w Zespole Szkół im. Unii Europejskiej w Chełmży, las, Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury w Toruniu.
Podczas wizyty odwiedzimy miejsca, które będziemy wąchać, słuchać, dotykać. Zanurzymy się w doświadczeniu multisensorycznym i będziemy szukać inspiracji do prowadzenia własnych, twórczych działań angażujących zmysły. Pierwszym przystankiem będzie, jak piszą nasi gospodarze, „miejsce wręcz magiczne, w którym człowiek przenosi się w inny świat. Sala, której granic nie stanowią ściany, a ludzka wyobraźnia. To świat pełen obrazów, zapachów i dźwięków, w którym NICZEGO NIE TRZEBA, za to WSZYSTKO MOŻNA”. Odwiedzimy polisensoryczną salę doświadczania świata-, która znajduje się w Zespole Szkół im. Unii Europejskiej w Chełmży. Weźmiemy udział w spektaklu polisensorycznym oraz wysłuchamy opowieści o metodzie Snoezelen, która jest pomocna m.in. w terapii osób w spektrum autyzmu.
Następnie udamy się do kolejnej polisensorycznej przestrzeni, tym razem `powstałej bez udziału człowieka. Razem z Bartkiem Guentzelem wybierzemy się na spacer po fragmentach starego lasu, w którym człowiek pozostawia przyrodzie wybór, a różnorodność gatunków i form terenu sprawia, że nasze zmysły przeżyją prawdziwą ucztę. Będziemy chłonąć kolory, zapachy i faktury.
Więcej o inicjatywie „Droga do lasu”: https://pl-pl.facebook.com/drogadolasu/
Na koniec pojedziemy do Wojewódzkiego Ośrodka Animacji Kultury w Toruniu, gdzie doświadczymy eksperymentu słowno-muzycznego opartego na spontaniczności i doświadczaniu przywoływanej historii. Działanie prowadzone będzie metodami angażującymi zmysły z pogranicza zmysłoterapii, muzykoterapii i z wykorzystaniem technik relaksacyjnych. Prowadzący podzielą się również swoim doświadczeniem w prowadzeniu podobnych zajęć dla różnych grup wiekowych (dorośli oraz dzieci).
Więcej o WOAK Toruń: https://woak.torun.pl/
Informacje o dostępności wizyty:
Większość miejsc odwiedzanych na trasie będzie dostępna dla osób z niepełnosprawnością ruchu, poruszających się na wózku. Wszystkie miejsca będą dostępne dla osób z niepełnosprawnością wzroku oraz g/Głuchych.
Warsztaty w ZS im. UE w Chełmży oraz Wojewódzkim Ośrodku Animacji Kultury w Toruniu odbędą się w przestrzeniach dostępnych dla osób poruszających się na wózku (wejście z poziomu terenu lub podjazd, sala warsztatowa na parterze, brak progów, toaleta dla osób z niepełnosprawnością). Niestety utrudnienia mogą pojawić się na trasie spaceru w lesie (nierówna powierzchnia, wystające korzenie, wąskie ścieżki…). Postaramy się jednak tak zmodyfikować trasę, aby udział w niej był możliwy dla każdej osoby.
Osobom z niepełnosprawnością wzroku zapewniamy wsparcie asystentów.
Zapewniamy tłumaczenie na polski język migowy.
Program warsztatów i spotkań będzie uwzględniał różne potrzeby uczestników.
W ramach wizyty zapewniamy lunch.
Harmonogram:
9.00 – zbiórka pod Hotelem Mercure Toruń Centrum (rekomendujemy zostawienie bagaży w miejscu noclegu, ewentualnie będzie możliwość zostawienia ich w autokarze).
9.00 – 9.45 – przejazd do Chełmży autokarem
9.45 -11.15 – wizyta w polisensorycznej sali doświadczania świata
11.15-11.45 - przejazd do lasu autokarem
11.45-13.15 – spacer po lesie z Bartkiem Guentzelem
13.15-13.45 - przejazd do Torunia autokarem (prosimy o zabranie bagaży z autokaru)
13.45-14.45 – lunch w Toruniu
15.00-16.30 - spotkanie i eksperyment słowno-muzyczny w WOAK Toruń
16.30 – zakończenie wizyty studyjnej w Toruniu w WOAK, ul. Szpitalna 8
Prowadzenie:
Mgr Grzegorz Sosnowski - dyrektor ZS im. UE w Chełmży, dzięki jego inicjatywie powstała sala Snoezelen w Chełmży
Mgr Marta Lutek - terapeutka, odpowiedzialna za tworzenie oraz realizację scenariuszy polisensorycznych
Mgr Dorota Ślot - wychowawca edukacji wczesnoszkolnej, bierze udział w tworzeniu oraz realizacji spektakli polisensorycznych
Mgr Magdalena Wiśniewska - wychowawca oddziału przedszkolnego, bierze udział w tworzeniu oraz realizacji spektakli polisensorycznych
Bartek Guentzel - przyrodniczy samouk, który najwięcej wiedzy i doświadczenia zdobył w okresie dzieciństwa, podczas wypraw do lasu, biwaków czy wakacji spędzanych na wsi. Skończył Szkołę trenerów edukacji przyrodniczej, brał również udział w rocznym polsko-niemieckim kursie Dzikiej Pedagogiki, ale to właśnie swobodna zabawa w okresie dzieciństwa ukształtowała w nim relacje z przyrodą i wzbudziła zachwyt, który nie opuszcza go do dziś. Prowadzi i jest autorem oraz współautorem wielu projektów edukacyjnych, takich jak: Wyprawy Małych Traperów, Leśna Banda, Ściółka Niedzielna Kurs Edukacji i Animacji Przyrodniczej, Reycklersi, Dzikie Baby czy Ekspedycja Rodzinna, które spaja pod szyldem Droga Do Lasu.
Agnieszka Zakrzewska – pedagożka teatru, animatorka kultury, trenerka, specjalistka ds. teatru w WOAK Toruń. Prowadzi autorskie warsztaty dla nauczycieli, kadr kultury oraz dla dzieci od lat 3, młodzieży, dorosłych, grup międzypokoleniowych. Realizuje działania kulturowe wspierające lokalne społeczności. Uwielbia działać dla zmiany poprzez łączenie pracy z ludźmi ze sztuką.
Grzegorz Kaźmierski – animator kultury, muzyk, teatrolog i filmoznawca, realizator dźwięku. Specjalista ds. interdyscyplinarnych przedsięwzięć kulturalnych w WOAK Toruń. Założyciel improwizacyjnego projektu muzyczno-poetyckiego 3.Piętro oraz duetu instrumentalnego Mlecze. W 2019 roku ukazał się jego solowy album Improv.
Przewodniczka: Antonina Zarzyka (NCK)
Miejsce: Chełmno

Celem naszej podróży będzie Chełmno – piękne miasto z licznymi zabytkami i śladami bogatej historii; miasto, w którym przeszłość spotyka się z barwną i tętniącą życiem teraźniejszością. Chełmno może pochwalić się licznymi projektami, których celem jest włączenie i zaangażowanie mieszkańców. Jednym z wyjątkowych wydarzeń jest Perspektywy – 9 Hills Festival. To organizowane w Chełmnie od 2016 r. trzydniowe spotkanie ze sztuką. Wydarzenie jest wynikiem współpracy mieszkańców, którzy co roku w połowie sierpnia otwierają bramy swojego miasta (kościołów, piwnic, podwórek i plenerów), zamieniając je w sale koncertowe, uliczne galerie sztuki i przestrzenie działań animacyjnych. W realizacji każdej edycji festiwalu uczestniczy ponad 300 chełmnian: wolontariuszy, artystów i animatorów, przedstawicieli fundacji i stowarzyszeń.
Podczas wizyty spotkamy się z organizatorami festiwalu, którzy opowiedzą o historii przedsięwzięcia i podzielą się swoimi inspiracjami i dobrymi praktykami. Następnie odwiedzimy kościół św. Ducha, który od powstania festiwalu stał się miejską przestrzenią teatralną. W tej gotyckiej, niecodziennej przestrzeni wysłuchamy reportażu „Czy to jest przyjaźń czy to jest kochanie” – opowieści o ludziach z niepełnosprawnościami, która pokazuje, jak bardzo równi jesteśmy. I jak bardzo tego nie dostrzegamy. Wybierzemy się również na spacer po mieście śladem festiwalowych podwórek (w czasie wydarzenia zamieniają się w twórcze strefy aranżowane przez mieszkańców) oraz siedmiu murali. Zajrzymy także do barokowej kamienicy przy ul. Grudziądzkiej 36 - od niedawna centrum aktywności społecznej, siedziby m.in. Społecznej Galerii Sztuki, projektu „Społeczna Informacja Turystyczna” przygotowującego i angażującego seniorów do oprowadzania turystów po mieście, projektu „Współpracujemy” - skierowanego do ponad 100 osób w kryzysie bezdomności oraz miejsca realizacji projektów chełmińskich organizacji pozarządowych.
Więcej o 9 Hills Festival: https://www.9hf.pl/
Więcej o Grudziądzkiej 36: https://www.facebook.com/Grudziadzka36
Prowadzenie:
Iga Jambor-Skupniewicz – aktorka, instruktorka, reżyser, logopeda. Założycielka Teatru Agrafka i Stowarzyszenia Teatr Agrafka oraz Teatru Alelale. Od 2019 roku pracuje projektowo z osobami z niepełnosprawnością, tworząc Teatr Uśmiechy. Członkini zespołu organizatorów Perspektywy – 9 Hills Festival w Chełmnie, dyrektor siódmej edycji wydarzenia.
Klaudia Peplińska – animatorka kultury, realizatorka projektów społeczno-kulturalnych, promocyjnych i edukacyjnych. Od 2019 roku specjalistka ds. promocji i komunikacji społecznej w Urzędzie Miasta Chełmna, inicjatorka działań społeczno-kulturalnych i promocyjnych. Członkini zespołu organizatorów Perspektywy – 9 Hills Festival w Chełmnie.
Adam Jendryczka - muzyk, realizator dźwięku, animator i manager kultury, dziennikarz i producent muzyczny. Z wykształcenia kulturoznawca i realizator dźwięku. Od 2016 roku związany z wydarzeniem Perspektywy - 9 Hills Festival, w którym przez lata pełnił rolę dyrektora generalnego (2019-2020), dyrektora artystycznego (2016-2018) oraz kuratora artystycznego (2021-dziś). Od 2020 roku dyrektor Muzeum Ziemi Chełmińskiej w Chełmnie.
Informacje o dostępności wizyty:
Ścieżka będzie dostępna dla osób z niepełnosprawnością ruchu, poruszających się na wózku oraz osób z niepełnosprawnością wzroku.
Większość miejsc, które odwiedzimy będzie dostępna dla osób poruszających się na wózku (wejście z poziomu chodnika, winda, toaleta dla osób z niepełnosprawnością). Przeszkodą będą 2 niewielkie schody prowadzące do kościoła św. Ducha. Zapewnimy w tej sytuacji wsparcie asystentów.
Będziemy poruszać się po zabytkowym Starym Mieście w Chełmnie, co może wiązać się z pewnymi utrudnieniami dla osób z niepełnosprawnością ruchu (progi, nierówności…). Dołożymy jednak wszelkich starań, aby wybrać jak najbardziej komfortową trasę.
Osobom z niepełnosprawnością wzroku zapewnimy wsparcie asystentów.
Program warsztatów i spotkań będzie uwzględniał różne potrzeby uczestników.
W ramach wizyty studyjnej zapewnimy uczestnikom lunch.
Harmonogram:
9.15 – zbiórka pod Hotelem Toruń Mercure Centrum (bardzo prosimy o punktualność)
9.15 – 10.15 – przejazd do Chełmna autokarem (bagaże będzie można zostawić w autokarze)
10.15 – 11.15 – spotkanie w Grudziądzka 36 (miejski inkubator organizacji pozarządowych i działań społecznych)
11.15 – 13.15 – spacer szlakiem festiwalowych podwórek i murali
13.30 – lunch
14.30 – 16.00 słuchowisko w kościele św. Duch
16.00 - 17.00 – przyjazd do Torunia autokarem pod Hotelem Mercure Toruń Centrum
Przewodniczka: Katarzyna Gulej (NCK)
Miejsca: Gminny Ośrodek Kultury w Górznie, Pracownia na Kółkach wraz z Kozią Zagrodą (Zdroje).
Górzno to miasteczko położone w północno-wschodniej części województwa, blisko trójstyku województw, na terenie Górznieńsko-Lidzbarskiego Park Krajobrazowego. Jako dom kultury w małej miejscowości, oddalonej od większych ośrodków, postawiliśmy na tworzenie i włączanie się do istniejących już sieci współpracy – ogólnopolskich, regionalnych i przede wszystkim lokalnych. Włączanie rozumiemy przede wszystkim jako budowanie relacji – z grupami, instytucjami, ale przede wszystkim konkretnymi osobami, które stają się przez to współtwórcami kultury. Chcemy opowiedzieć Wam o tych osobistych historiach – pasjonatach działań kulturalnych czy rekonstruktorach, rzemieślnikach, dzieciach i młodzieży uczestniczącej w Lecie w teatrze, paniach z Koła Gospodyń Wiejskich. Zaprosimy Was do warsztatu z rzemieślnikami, z którymi współpracujemy. Skosztujecie obiadu przygotowanego przez Was samych pod czujnym okiem pań z Kół Gospodyń Wiejskich. Rzucicie okiem na nasze jeziora i lasy podczas krótkiego spaceru. Na koniec zaś traficie do Zdrojów, gdzie prowadzimy Pracownię na kółkach oraz Kozią Zagrodę, w których za pomocą warsztatów dzielimy się wiedzą o glinie, o starych rzemiosłach, o kozach, o serowarstwie. Podzielimy się w Wami historiami o tym, jak powstała nasza idea i formuła prowadzenia ośrodka kultury.
Informacje o dostępności wizyty:
Większa część ścieżki będzie dostępna dla osób z niepełnosprawnością ruchu, poruszających się na wózku oraz osób z niepełnosprawnością wzroku.
Gminny Ośrodek Kultury w Górznie jest obiektem dostępnym dla osób z niepełnosprawnością ruchu, poruszających się na wózku.
Utrudnienia dotyczą Pracowni na kółkach. Prowadzi do niej ok. 100 metrowa polna droga. Zapewnimy jednak wsparcie asystentów.
Osobom z niepełnosprawnością wzroku zapewniamy wsparcie asystentów.
Program warsztatów i spotkań będzie uwzględniał różne potrzeby uczestników.
Harmonogram wizyty studyjnej:
8.45 – zbiórka pod Hotelem Mercure Toruń Centrum (bardzo prosimy o punktualność)
8.45 - 11:00 Podróż z Torunia do Górzna autokarem (istnieje możliwość zostawienia bagaży w autokarze)
11:15-12:15 GOK Górzno, powitanie, prezentacja naszych doświadczeń
12:15-14:15 Spotkanie wraz z warsztatami rzemieślniczymi z „włączonymi” – kowalem, pasjonatką filcowania i krawcem
14:15-15:15 Wspólne gotowanie i biesiadowanie z Kołem Gospodyń Wiejskich + krótki spacer
15:15-16:00 Wizyta w Pracowni na kółkach wraz z Kozią Zagrodą (Zdroje, 5km od Górzna)
16:00 - 18:00 Powrót pod Hotel Mercure Toruń Centrum
Prowadzenie:
Krzysztof Magdziak - dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Górznie, animator, streetworker. Realizator wielu projektów, inicjator działań w środowisku lokalnym. Lider Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Serowar, papiernik, badmintonista.
Agnieszka Drelich-Magdziak - pedagożka, ceramiczka, animatorka, terapeutka, streetworkerka, wiceprezes w „JASKÓŁKA – Fundacja na rzecz społeczeństwa obywatelskiego”. Wyczulona na potrzeby osób wykluczonych społecznie i kulturalnie. Prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą „Pracownia na kółkach”. Realizatorka wielu projektów w gminie Górzno, współpracowała przy tworzeniu koncepcji projektów Dom Kultury + Inicjatywy lokalne, festynu rodzinnego wJANki w Górznie, Lata w teatrze, Rowerem przez gminę, Etno/Poszukiwania, EtnoSpotkania.
Bożena Szóstakowska: krawiec i tapicer, członkini KGW Zaborowo.
Jolanta Płocharska: członkini KGW Gminy Górzno, pasjonatka filcowania.
Mirosław Luda: artysta kowal.
Panie z lokalnych Kół Gospodyń Wiejskich
Przewodniczka: Irmina Recka (NCK)
Miejsca: Centrum Aktywności Lokalnej „Willa z pasją”, Teatr im. Wilama Horzycy Toruń
Podczas wizyty poznamy instytucje, które prowadzą inicjatywy angażujące seniorów lub otwierają przestrzeń na twórcze działania międzypokoleniowe. Odwiedzimy Centrum Aktywności Lokalnej „Willa z pasją”, w którym działa międzypokoleniowy „Teatr po pracy”. Spotkają się z nami seniorki, które podzielą się swoimi historiami napisanymi podczas warsztatów teatralnych. Następnie zaproszą nas do tworzenia na podstawie wspomnień opowieści, które w kolejnym kroku ożywimy w etiudach teatralnych. Doświadczymy siły działań międzypokoleniowych dzięki metodom pedagogiczno-teatralnym i arteterapeutycznym.
Kolejną inicjatywą w „Wilii z pasją” będzie „Scena Kobiet”, czyli grupa teatralno-rozwojowa dla kobiet w każdym wieku. Ich metody pracy z ciałem poznamy podczas warsztatów ruchowych zbudowanych wokół tematu "Kobieta odważna i uważna na siebie i świat". Po części praktycznej współtwórczynie Sceny Kobiet opowiedzą o swoich działaniach i podzielą się ważnym doświadczeniem bycia w grupie.
Więcej o Willi z pasją: https://www.willazpasja.pl/
Scena Kobiet: https://www.facebook.com/scenakobiettorun
Kolejnym przystankiem na naszej trasie będzie Młody Teatr – działająca od 2019 r. międzypokoleniowa grupa teatralna prowadzona przez Katarzynę Pągowską i osoby związane z Teatrem Horzycy w Toruniu. Weźmiemy udział w warsztacie twórczym, podczas którego zastanowimy się, w jaki sposób możemy tworzyć partycypacyjną przestrzeń do wypowiedzi (i codziennej, i artystycznej) osobom w różnym wieku. Zwieńczeniem wizyty studyjnej będzie pokaz międzypokoleniowego spektaklu Młodego Teatru „Pomiędzy” wraz z dyskusją.
Więcej o Młodym Teatrze: https://teatr.torun.pl/edukacja-i-projekty/13079-2/
Więcej o spektaklu „Pomiędzy”: https://teatr.torun.pl/wydarzenia/spektakl-mlodego-teatru-i-premiera/
Informacje o dostępności wizyty:
Ścieżka będzie dostępna dla osób z niepełnosprawnością ruchu, poruszających się na wózku oraz osób z niepełnosprawnością wzroku.
Warsztaty odbędą się w przestrzeniach, które będą dostępne dla osób poruszających się na wózku (podjazd, sala na parterze bez progów, toaleta dla osób z niepełnosprawnością).
Spektakl odbędzie się w przestrzeni, do której dostęp jest utrudniony (schody prowadzące na pierwsze piętro).
Osobom z niepełnosprawnością wzroku zapewnimy wsparcie asystentów. Spektakl zagramy z audiodeskrypcją.
Program warsztatów i spotkań będzie uwzględniał różne potrzeby uczestników.
Podczas wizyty zapewnimy uczestnikom lunch.
Harmonogram:
Harmonogram:
9.00 - zbiórka pod Teatrem im. Wilama Horzycy (możliwość zostawienia bagaży w teatrze)
9.15 - 9.30 – przejazd komunikacją miejską do Willi z pasją
9.30 - 11.00 – spotkanie z Teatrem po pracy
11.00 - 11.15 – przerwa
11.15 - 12.45 – spotkanie ze Sceną Kobiet
12.45 - 13.00 – przejazd komunikacją miejską do centrum Torunia
13.00 - 14.00 – lunch
14.15 - 17.00 – spotkanie z Młodym Teatrem i warsztaty (WOAK, ul. Szpitalna 8, Toruń)
17.00 - zakończenie wizyty w siedzibie WOAK na ul. Szpitalnej 8 w Toruniu
Prowadzenie:
Agnieszka Zakrzewska – pedagożka teatru, animatorka kultury, trenerka. Specjalistka ds. teatru w WOAK Toruń. Prowadzi autorskie warsztaty dla nauczycieli, kadr kultury oraz dla dzieci od lat 3, młodzieży, dorosłych, grup międzypokoleniowych. Autorka i koordynatorka przedsięwzięć teatralnych i wydarzeń kulturalnych. Instruktorka grup teatralnych m.in. Sceny Kobiet – kobiecej grupy teatralno-rozwojowej, Teatru po pracy dla dorosłych w każdym wieku, Laboratorium teatralnego dla dzieci od lat 6, a także grupy teatralnej UTW UMK w Toruniu. Realizuje działania kulturowe wspierające lokalne społeczności.
Katarzyna Pągowska - pedagożka teatru, trenerka, menadżerka kultury. Absolwentka Szkoły Trenerów Organizacji Pozarządowych. Od ponad 10 lat koordynatorka, kuratorka oraz prowadząca warsztaty w projektach z dziedziny animacji kultury i edukacji kulturalnej W swojej pedagogicznej praktyce przeprowadziła ponad 2000 godzin warsztatów twórczych i teatralnych dla dzieci, młodzieży i dorosłych, w tym warsztaty międzypokoleniowe. Twórczyni i koordynatorka kursu "Teatr - sztuka społeczna" skierowanego do pedagogów teatru pracujących z grupami zagrożonymi wykluczeniem.
Przewodniczka: Marta Paszta (Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu)
Miejsca: Terenowy Dom Kultury w ramach Miejskiego Centrum Kultury w Bydgoszczy, Młyny Rothera, Bydgoszcz.
Zapraszamy na wizytę studyjną dla strategów, na której przyjrzymy się modelom, korzyściom i zagrożeniom związanym z procesami partycypacyjnego planowania – oferty, przestrzeni czy wizji instytucji kultury.
Na początku zaprosimy uczestników do dyskusji w Miejskim Centrum Kultury w Bydgoszczy i wspólnie zastanowimy się, dlaczego warto jest przejść od prowadzenia projektów do tworzenia programów lokalnych i następnie instytucji nowego wzoru. Jak taki proces zaplanować i przeprowadzić? Jakie są zagrożenia? Czy możliwa jest instytucja bez budynku? Sesja będzie przestrzenią do wymiany doświadczeń z realizacji działań w obszarze edukacji kulturowej i partycypacji. Osią przewodnią będą dwa wieloletnie działania (projekty-programy) realizowane przez Laboratorium Kultury (MCK w Bydgoszczy): Terenowy Dom Kultury oraz projektowanie nowej instytucji kultury dla dzielnicy Fordon.
Następnie uczestnicy będą mogli odetchnąć podczas podróży tramwajem wodnym lub łodzią po rzece Brdzie i zwiedzania Młynów Rothera.
Wizytę zakończy warsztat i opowieść o procesie budowania tożsamości i oferty Młynów Rothera. Dagmara Gortych przedstawi poszczególne etapy procesu partycypacyjnego zrealizowanego z mieszkańcami i środowiskiem kulturotwórczym, przed i po otwarciu budynku. Obejmował on takie metody jak design thinking, warsztaty badawcze, obserwacja uczestnicząca, spacery dostępności, analiza monitoringu przestrzeni i zachowań użytkowników, analiza opinii i zamieszczanych materiałów przez odwiedzających w mediach społecznościowych. Uczestnicy zastanowią się nad tym, jak badanie potrzeb odbiorców wpływa na usprawnianie przestrzeni, dostępności, komunikacji i oferty oraz poznają konkretne metody pozwalające na włączanie mieszkańców we współprojektowanie działań.
Informacje o dostępności wizyty:
Ścieżka będzie dostępna dla osób z niepełnosprawnością ruchu, poruszających się na wózku, osób z niepełnosprawnością wzroku oraz g/Głuchych.
Instytucje, w których odbędą się spotkania i warsztaty posiadają udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością ruchu, poruszających się na wózku (m.in. wejście z poziomu terenu, podjazd lub osobne wejście dla osób poruszających się na wózku znajdujące się ok. 20 metrów od głównego wejścia lub podjazd, winda, toaleta dla osób z niepełnosprawnością). Wycieczka tramwajem wodnym także będzie dostępna dla osób poruszających się na wózku.
Osobom z niepełnosprawnością wzroku zapewniamy wsparcie asystentów.
Zapewnimy tłumaczenie na polski język migowy.
Program warsztatów i spotkań będzie uwzględniał różne potrzeby uczestników.
Harmonogram:
9:20 – zbiórka na Dworcu PKP Toruń Główny (bagaże można zostawić na dworcu PKP Toruń Główny lub PKP Bydgoszcz Główna)
9.35 - 10.19 – Przejazd do Bydgoszczy (PKP)
10.45 – 12.00 – Dyskusja pn. Terenowy Dom Kultury: Projekt-Program-Instytucja?
12.15 – 13.00 – Lunch, Restauracja Luizjana, ul. Długa 27
13.15 – 13.45 – Rejs statkiem Fantazja po rzece Brdzie z opowieścią kapitana. Start rejsu przystanek Rybi Rynek na Wyspę Młyńską, przystanek Młyny Rothera.
13.50 – 14.45 – Zwiedzanie obiektu Młynów Rothera i opowieść o jego przemysłowym dorobku oraz opowieść o rzece, która zaprojektowała miasto.
14.45 - 15.00 - Przerwa kawowa
15.00 – 16.45 – Robimy Młyn (lub Młyny w budowie) - warsztat o procesach włączających odbiorców i użytkowników w odnowionym obiekcie poprzemysłowym.
17.11 - 17.45* – Przyjazd do Torunia (PKP)
*Rozkład jazdy PKP będzie zaktualizowany 3.09.2022 roku, w związku z tym harmonogram godzinowy trasy może ulec lekkim przesunięciom
Więcej szczegółów:
O Terenowym Domie Kultury: misją Terenowego Domu Kultury jest wypracowanie nowego modelu funkcjonowania instytucji kultury i oświaty w oparciu o współpracę międzysektorową. Wspólnie z Parterami pełnimy rolę centrów kompetencyjnych wspierających współprace sfery kultury i sfery edukacji. Projekt został zapoczątkowany w ramach programu Bardzo Młoda Kultura Kujawsko-Pomorskie 2019-2021 a obecnie jest kontynuowany pod nazwą Nowe Współrzędne TDK. Więcej na https://terenowydomkultury.pl/
O Centrum Kultury Fordon: w największej dzielnicy w Bydgoszczy - Fordonie (72 tys. mieszkańców) powstaje nowa instytucja kultury w budynku po dawnej szkole, roboczo nazwana Centrum Kultury Fordon (CKF). Miasto zaprosiło do rozmów mieszkanki i mieszkańców Fordonu, organizacje pozarządowe, lokalne liderki i liderów, aby wspólnie wypracować zasady funkcjonowania CKF. Proces wypracowania nowego modelu z mieszkańcami realizowała Fundacja Pracownia Zrównoważonego Rozwoju, a projekt architektoniczny przygotowała firma JAZ PLUS ARCHITEKCI.
O Młynach Rothera: Młyny Rothera to cenny zabytek architektury przemysłowej, świadek dynamicznego rozwoju Bydgoszczy w XIX wieku. Obiekt znajduje się̨ na Wyspie Młyńskiej – zielonej, otoczonej wodą enklawie w samym sercu miasta. Park Kultury to instytucja, która powołana została przez Miasto Bydgoszcz w 2019 roku, aby wypełnić życiem gmach Młynów Rothera poprzez przygotowanie ich oferty. Wierzymy, że Młyny staną się centralnym, żywym punktem miasta, miejscem spotkań mieszkańców. Tworzymy instytucję nowoczesną – dążymy do zmiany tradycyjnego myślenia o zależności pomiędzy instytucją a społecznością. W miejsce podziału twórca-odbiorca proponujemy partnerstwo, angażując się we współpracę zarówno z organizacjami, jak i z samymi mieszkańcami. Więcej na: https://mlynyrothera.pl/
Prowadzenie:
Marcin Płocharczyk – etnolog, specjalizuje się w pracy z grupami zagrożonymi wykluczeniem społeczno-kulturowym, peryferiami kultury współczesnej opracowywaniem i wdrażaniem nowych narzędzi systemowych w obszarze kultury.
koordynator Laboratorium Kultury MCK, koordynator Terenowego Dom Kultury - Bardzo Młoda Kultura Kujawsko-Pomorskie 2019-2021, koordynator pierwszego w regionie Dzielnicowego Programu Edukacji Kulturowej Kooperacje - Fordon 2021, członek zespołu opracowującego Obywatelską Strategie Rozwoju Kultury MasterPlan dla Kultury Bydgoszczy na lata 2013 2020, koordynator i autor kilkunastu autorskich projektów z zakresu animacji grup zagrożonych wykluczeniem społeczno-kulturowym w Stowarzyszeniu Ośrodek Działań Kulturowych Las, prowadził zajęcia na UKW i KPSW, wieloletni ekspertem w Regionalnym Konkursie Grantowym Programu „Równać Szanse, ekspert w planowaniu usług publicznych - kulturalnych świadczonych przez dzielnice i gminy ościenne Miasta Stołecznego Warszawa, Członek Regionalnego Panelu Ekspertów- tworzeniu Strategicznej Mapy Drogowej Rozwoju Sektora Obywatelskiego w Polsce/ Krajowy Panel Ekspertów, wieloletni uczestnik działań i prac warsztatowych warszawskiego Laboratorium Partycypacji Obywatelskiej.
Dagmara Gortych – animatorka i edukatorka, projektuje procesy partycypacyjne, realizuje działania badawcze i włączające odbiorców instytucji kultury oraz mieszkańców w działania społeczne. Przez kilka lat wspierała organizacje i instytucje w budowaniu programów ochotniczych, oraz pracę z osobami starszymi, włączając ich w życie społeczne, obywatelskie i kulturalne m.in. poprzez inicjatywy międzypokoleniowe. Współpracowała z Pracownią badań i innowacji społecznych „Stocznia”, Towarzystwem Inicjatyw Twórczych „ę”. W Młynach Rothera jest główną specjalistką ds. programowych i obecnie projektuje i wspiera działania w ramach Hubu Kreatywnego.
Przewodniczka: Karolina Michalska (NCK)
Miejsca: Fundacja Emic, Fundacja You Plan Culture, Toruń.
Podczas ścieżki skoncentrujemy się na inicjatywach, których celem jest włączanie migrantów i uchodźców w lokalną społeczność, prowadzenie międzykulturowych działań artystycznych oraz projektów edukacyjnych wzmacniających komunikację międzykulturową.
Odwiedzimy Fundację Emic, w której posłuchamy o działaniach wspierających migrantów i migrantki w osiąganiu samodzielności w Polsce oraz o Klubie Sąsiedzkim, który w ostatnich miesiącach był ważnym miejscem spotkań Ukraińców i Polaków. Uczestnicy wizyty wezmą udział w warsztatach opierających się na autorskiej, wielkoformatowej grze „W drodze po status uchodźcy”. To gra planszowa opowiadająca o losach uchodźców i uchodźczyń uciekających do bezpiecznego kraju. Gracze dzielą się na drużyny wcielając się w migrantów i migrantki, którzy uciekają ze swojego rodzinnego domu z różnych powodów. Poprzez cztery etapy jakimi są: DROGA, OCZEKIWANIE NA DECYZJĘ, DECYZJA oraz ŻYCIE PO DECYZJI, zdobywają żetony, które decydują o wyniku zespołów i losie rodziny na koniec gry. Każdy etap gry charakteryzuje się różnorodnością zadań, które przybliżają graczom wyzwania uchodźców w drodze do bezpiecznego kraju i podczas pobytu w nim.
Więcej o działaniach Fundacji: https://emic.com.pl/
Następnie spotkamy się z Mają Giętkowską i Łukaszem Ignasińskim z Fundacji You Plan Culture, którzy opowiedzą o tworzeniu Festiwalu Kultury Podróży ŚwiatoPogląd oraz o prowadzeniu działań kulturalnych włączających obcokrajowców w lokalną społeczność. Uczestnicy wizyty wezmą udział w warsztatach teatralnych, podczas których poznają m.in ćwiczenia i gry teatralne wspierające integrację w międzykulturowej grupie. Ważną częścią warsztatów będą także działania dotyczące komunikacji międzykulturowej.
Więcej o Festiwalu Kultury Podróży Światopogląd: https://youplanculture.com/swiatopoglad/
Informacje o dostępności wizyty:
Ścieżka będzie dostępna dla osób z niepełnosprawnością ruchu, poruszających się na wózku oraz osób z niepełnosprawnością wzroku.
Miejsca, w których odbędą się spotkania nie są w pełni dostępne architektoniczne, ale posiadają udogodnienia, dzięki którym udział w ścieżce będzie możliwy i komfortowy dla każdego. Udogodnienia to m.in. składane szyny najazdowe umożliwiające osobom poruszającym się na wózku wejście budynku, winda, toaleta dla osób z niepełnosprawnością.
Osobom z niepełnosprawnością wzroku zapewnimy wsparcie asystentów.
Program warsztatów i spotkań będzie uwzględniał różne potrzeby uczestników.
Podczas wizyty studyjnej zapewnimy uczestnikom lunch.
Harmonogram:
9.30 – zbiórka Centrum Kultury Dwór Artusa, Rynek Staromiejski 6
9.45 – 13.00 – spotkanie z Fundacją Emic
13.00 – 14.00 – lunch
14.00 – 15.45 – spotkanie z Fundacją You Plan Culture i warsztaty teatralne
16.00 – zakończenie wizyty studyjnej Centrum Kultury Dwór Artusa, Rynek Staromiejski 6
Prowadzenie:
Sylwia Antonowicz - w Fundacji Emic specjalistka ds. współpracy ze szkołami, koordynatorka programu edukacyjnego pn. „Przyjazna szkoła”.
Natalia Konwerska - koordynatorka projektu „Masz Prawo Wiedzieć Plus”, specjalistka ds. wolontariatu, organizatorka działań kulturalno-animacyinych w Klubie Sąsiedzkim Fundacji Emic.
Maja Giętkowska – pomysłodawczyni i kuratorka 1. edycji festiwalu ŚwiatoPogląd, koordynator projektów edukacyjnych w firmie Eduexpert, nauczycielka języka angielskiego, podróżniczka. Od 5 lat współtworzy projekt Youplantravel, który propaguje podróże na własną rękę, tworząc przewodniki, relacjonując podróże, a także organizując spotkania o tematyce: podróżniczej, kulturowej i językowej. Pomysłodawczyni oraz współorganizatorka spotkań podróżniczych „Świat po mojemu”, prowadząca warsztaty podróżniczo-kulturowe.
Łukasz Ignasiński – twórca i kurator 1. edycji festiwalu ŚwiatoPogląd, aktor Teatru im. Wilama Horzycy, animator kultury, pedagog, podróżnik, prowadzący warsztaty teatralne i międzykulturowe działania artystyczne.
Przewodniczka: Marta Wudarska (Teatr im. Wilama Horzycy)
To spektakl inspirowany kultowym filmem Ridleya Scotta. Dojrzała, odważna i zbuntowana Louise (Jolanta Teska) i dopiero ucząca się wyrażać swoje zdanie Thelma (Mirosława Sobik) po raz kolejny wyruszają w pełną przygód podróż. W podróż, po której, jak to w dobrym kinie drogi, nic już nie będzie takie samo. Brawurowej wyprawie w poszukiwaniu wolności towarzyszą przeboje Nicka Cave’a, Dire Straits i Nirvany w nowych aranżacjach.
Spektakl z audiodeskrypcją, dostępny dla osób niedowidzących i niewidomych.
Po spektaklu opowieść o zapewnianiu dostępności spektakli.
Kiedy? 27 września 2022, wtorek
Godz. 20:00 – 21.30
Wstęp na spektakl jest płatny.
Bilety dla uczestników i uczestniczek XII OGP kosztują 30 zł i będą do odbioru 27 września w kasie Teatru im. Wilama Horzycy po okazaniu identyfikatora dla osób, które zgłosiły chęć obejrzenia spektaklu w formularzu rejestracyjnym na Giełdę.
Koncert w Centrum Kultury Dwór Artusa
Koncertową propozycją na giełdowy wieczór będzie nietypowy improwizowany set udowadniający że muzyka może budować most pomiędzy amatorami i profesjonalistami, pomiędzy młodzieżą i seniorami. Koncert jest połączeniem sił Toruńskiej Orkiestry Improwizowanej oraz Zdzisława Piernika – legendarnego muzyka, wirtuoza tuby. Motywem przewodnim koncertu będzie reinterpretacja muzyki ludowej prosto z Kujaw. Formacja TOI to złożona w dużej mierze z amatorów grupa prowadzona przez Macieja Karmińskiego, który stworzył niezwykłą eksportową grupę improwizującą muzykę. Grupa zostanie wsparta przez legendarnego tubistę Zdzisława Piernika. Pokoleniowy projekt muzyczny dopełnią realizowane na żywo w czasie rzeczywistym wizualizacje toruńskich VJ’ów.
Kiedy? 26 września 2022 r., poniedziałek
Godz. 19:00 – 20:00
Wstęp wolny dla wszystkich osób uczestniczących w XII Ogólnopolskiej Giełdzie Projektów.
Dlaczego na miejskich murach rozwieszono listy gończe za jedną z aktorek? Jak to możliwe, że sto lat temu przygotowywano aż kilkadziesiąt premier rocznie? Co odpowiedziała Wilamowi Horzycy aktorka niezadowolona ze swojej roli?
Zapraszamy na spacer do Teatru Horzycy, poznacie z nami jego tajemnice. Zajrzymy w miejsca na co dzień niedostępne dla widzów i poznamy związane z nimi ciekawostki.
Kiedy? 26 września 2022, poniedziałek
Grupa pierwsza: 16:00 – 17:00
Grupa druga: 17:30 – 18:30
Liczba miejsc w każdej grupie: 30
Prowadząca: Marta Wudarska, specjalistka ds. komunikacji w Teatrze im. Wilama Horzycy
Rejs flisackimi łodziami po Wiśle, oglądanie Torunia od strony rzeki, przystanek w Społecznym Ogrodzie Wolna Wisła, opowieści o kulturalnych inicjatywach odbywających się ramach programu Wisła Wciąga.
Fundacja Wolna Wisła powstała w marcu 2018 w Toruniu. Zajmujemy się popularyzacją Wisły, jej przyrody i związanych z nią rzemiosł. W ramach naszych działań prowadzimy (nad brzegiem Wisły w Toruniu) Ogród Społeczny Wolna Wisła, oraz (w pobliskiej miejscowości Nieszawa )Szkutnię Wolna Wisła.
“Wisła wciąga” to projekt nakierowany na budowanie społeczności sojuszników Wisły oraz wzmocnienie i rozwój działań podejmowanych przez organizacje pozarządowe, mieszkańców, instytucje na rzecz i wokół Wisły na odcinku województwa kujawsko-pomorskiego.
Kiedy? 26 września 2022 (poniedziałek), godz. 15:45 – 18:00
Liczba miejsc: 40
Prowadzący:
Jakub Gołębiewski - Spirytus movens powrotu do Torunia tradycyjnych łodzi rzecznych. Prezes Fundacji Wolna Wisła. Od dziecka związany z żeglarstwem, głównie morskim, co nie jest dziwne gdy pochodzi się z Gdyni . Po przeprowadzce do Torunia, żeglarstwo morskie zamienił na rzeczne, a jacht z kilem na płaskodennego bata.
Toruńscy Flisacy - Pływamy Wisłą od 2014 roku. Dzięki rzece poznaliśmy wspaniałych ludzi, poznaliśmy nieznane (a barwne) fragmenty naszego kraju i najważniejsze – rozsmakowaliśmy się w powolnym przebywaniu nad rzeką. Zorientowaliśmy się, że na polu popularyzacji Wisły, jej przyrody i związanych z nią rzemiosł jest wiele do zrobienia. Aby promować powolny sposób bycia nad Wisłą, aby promować wolną od zagrożeń Wisłę, w 2018 roku powstała Fundacja Wolna Wisła. Toruńscy Flisacy to marka ,którą stworzyliśmy w ramach działalności zarobkowej naszej Fundacji.
strona fundacji: http://fundacja.wolnawisla.pl/
i info o projekcie: http://fundacja.wolnawisla.pl/projekt-wisla-wciaga/
Dwór Artusa to nie tylko ważna instytucja kulturalna, ale także zabytek historyczny i architektoniczny. Przez wiele lat turyści, przewodnicy, a także mieszkańcy nie mogli jednak regularnie zwiedzać wnętrz budynku. A szkoda, bo związanych jest z nim szereg wspomnień, historii i opowieści, bez których zrozumienie Torunia jako ośrodka handlu, gospodarki i sztuki nie byłoby możliwe.
Pod okiem przewodnika, zajrzeć do reprezentacyjnych sal (na co dzień niedostępnych gościom), wysłuchać burzliwej historii miejsca i budynku, a także poznać wiele nieznanych szerzej ciekawostek i legend.
Kiedy? 26 września 2022, poniedziałek
Godz. 18:00 – 19:00
Prowadzący: Łukasz Wudarski
