Projektowanie Uniwersalne Kultury – FAQ, czyli najczęściej zadawane pytania.
Pytania ogólne
1. Jakie działania są przewidziane w projekcie i do kogo są skierowane?
Projekt składa się z 4 zadań.
Zadanie 1 to dwuletni program szkoleniowo – grantowy skierowany do samorządowych instytucji kultury. Będą dwa cykle naborów: w 2024 roku (30 instytucji) i w 2025 roku (50 instytucji).
Zadanie 2 to wsparcie szkoleniowe, które na celu przygotowanie instytucji kultury do zatrudniania osób z niepełnosprawnościami lub uruchamiania dla nich staży, praktyk, wolontariatu. Szkolenia dla 45 instytucji planowane są na 2025 rok.
Zadanie 3 związane jest z profesjonalizacją sektora kultury. Ma ono 3 komponenty. Pierwszy to roczne ścieżki profesjonalizacyjne dla 30 instytucji kultury. Drugi to kompleksowy program szkoleniowy dla osób pracujących lub chcących się kształcić na koordynatorów_ki dostępności w instytucjach kultury. Trzeci to specjalistyczne szkolenia dla pracowników instytucji kultury (samorządowych oraz państwowych) i organizacji pozarządowych, które mają działalność kulturalną uwzględnioną w celach statutowych. Dwa pierwsze komponenty będą realizowane w 2025 roku, trzeci rozpoczyna w toku 2024.
Zadanie 4 to pilotażowy program wsparcia usługowego, w ramach którego powstanie Centrum Kompetencji. Będzie ono pomagało instytucjom kultury w organizowaniu dostępnych wydarzeń poprzez doradztwo, użyczenie sprzętu i zapewnianie odpowiednich ekspertów np. tłumaczy języka migowego lub asystentów osób z niepełnosprawnościami.
2. Czy instytucje, które współtworzyły Model Dostępnej Kultury w ramach projektu Kultura bez Barier mogą uczestniczyć w projekcie?
Tak, mogą, regulamin tego nie wyklucza.
3. Czy instytucje, które wdrożyły już u siebie rozwiązania dostępnościowe i są zaznajomione z Modelem Dostępnej Kultury mogą liczyć na bardziej zaawansowane treści na szkoleniach?
Tak. Większość zadań w projekcie przewiduje również bardziej zaawansowane treści.
4. Czy z programu szkoleń można korzystać wybiórczo tzn. rejestrować się tylko na niektóre wydarzenia w ramach programu szkoleniowego?
To zależy od zadania i jest zawsze szczegółowo umówione w regulaminie. Przykładowo w Zadaniu 1 konieczne jest uczestniczenie we wszystkich zaplanowanych działaniach, a w Zadaniu 3.3 można uczestniczyć w wybranych szkoleniach.
5. Czy instytucja kultury może aplikować do wszystkich 4 zadań? Czy zakwalifikowanie się do jakiegoś zadania wyklucza możliwość aplikowania do pozostałych?
Nie ma przeszkód formalnych, ale nie rekomendujemy takiego rozwiązania. Warto z rozmysłem wybrać zadanie, które jest najbardziej adekwatne do potrzeb.
6. Czy osoby zatrudnione w instytucji kultury na umowę - zlecenie lub umowę o dzieło (np. edukatorzy) mogą brać udział w szkoleniach?
Tak, mogą.
Zadanie 1.
1. Ile szkoleń jest przewidzianych w Zadaniu 1?
W Zadaniu 1 przewidziane jest szkolenie wprowadzające (wyjazdowe), szkolenie w siedzibie instytucji kultury, tutoring online (15 godzin), udział w wizycie studyjnej oraz szkolenie podsumowujące (wyjazdowe).
2. Jak we wniosku do programu grantowo-szkoleniowego (Zadanie 1) poprawnie opisać projekt szkoleniowy?
Należy napisać o swoich oczekiwaniach względem udziału w szkoleniach oraz jaka jest wizja instytucji po szkoleniach.
3. Czy jeśli instytucja nie zakwalifikuje się w I naborze do Zadania 1 (szkoleniowo-grantowego) to może aplikować w II edycji do tego samego zadania?
Tak, może.
4. Czy instytucja kultury, realizująca projekt grantowy, musi mieć wkład własny? Jeśli tak, to w jakim procencie?
Nie, projekt nie wymaga wkładu własnego.
5. Czy udział w szkoleniach jest płatny?
Nie, szkolenia są bezpłatne, ale w przypadku szkoleń/spotkań stacjonarnych koszt podróży do miejsca szkolenia pokrywa instytucja, która deleguje pracownika.
Zadanie 3.2. Laboratorium Dostępności
1. Kiedy poznamy listę zakwalifikowanych i od kiedy wystartujemy z projektem?
Listę zakwalifikowanych uczestników planujemy opublikować na początku grudnia 2024 roku, a początek Laboratorium Dostępności - spotkania organizacyjne online dla poszczególnych edycji regionalnych, odbędą w styczniu 2024 roku.
2. Czy z jednej instytucji mogą aplikować dwie osoby?
Tak, z jednej instytucji lub organizacji może aplikować dowolna liczba osób. Prosimy o przemyślenie, czy z punktu widzenia instytucji lub organizacji jest to zasadne.
3. Ile będzie zjazdów stacjonarnych w trakcie projektu?
Przewidujemy trzy szkolenia stacjonarne: dwa trzydniowe i jedno dwudniowe.
4. Czy przed złożeniem aplikacji będziemy znać terminy szkoleń i spotkań?
Nie. Szczegółowy program szkoleń prześlemy zakwalifikowanym uczestnikom.
5. Czy będzie dofinansowanie na organizacje Zadania indywidualnego?
Nie. Zadanie indywidualne będzie realizowane przez Uczestników w formie pisemnej, opisowej.
6. Czy szkolenia stacjonarne będą odbywały się w tygodniu czy obejmują również weekendy?
Szkolenia stacjonarne będą odbywały się w dni powszednie.
7. W części wniosku mamy na pytania odpowiedzieć wybierając 3, nie więcej, spośród wskazanych odpowiedzi. Czy wybranie 3 opcji jest obowiązkowe? Czy nie będzie miało wymiaru negatywnego zaznaczenie jednej lub dwóch odpowiedzi?
Prosimy o wybór dokładnie trzech odpowiedzi, ponieważ każda z nich jest punktowana. Zaznaczenie mniejszej liczby odpowiedzi może skutkować niższą liczbą punktów niż wybór trzech.
8. Czy harmonogram poznaje się przed podpisaniem porozumienia czy po?
Harmonogram szkoleń przestawimy po podpisaniu porozumień.
9. Czy jeśli jestem wolontariuszką w muzeum i bardzo chciałabym pracować w tej dziedzinie w przyszłości to jest jakaś szansa na dostanie się do projektu?
Laboratorium Dostępności skierowane jest do pracowników i współpracowników instytucji kultury (IK) lub organizacji pozarządowych z obszaru kultury (NGO). Zgodnie z Regulaminem Zadania, współpracownik to osoba, która jest aktualnie zatrudniona lub była w ostatnich 12 miesiącach zatrudniona przez IK lub NGO na podstawie umowy cywilnoprawnej. Wolontariusze, a więc osoby współpracujące na podstawie porozumienia o wolontariacie, a nie umowy cywilno-prawnej, nie mogą zostać zakwalifikowani do udziału w szkoleniach.
10. Czy instytucja ponosi koszty przejazdu i noclegu na szkolenia stacjonarne?
Koszt przejazdów, noclegów i wyżywienia ponosi uczestnik. W przypadku oddelegowania pracownika do udziału w Laboratorium Dostępności przez instytucję lub organizację, wyżej wymienione koszty może pokryć pracodawca. Wymaga to indywidualnych ustaleń pomiędzy stronami.
11. Ile jest miejsc w projekcie?
W Zadaniu 3.2 – Laboratorium Dostępności wezmą udział 93 osoby – po 31 osób w każdej z trzech edycji regionalnych.
12. Jeśli ktoś zakwalifikuje się do Projektu i zostanie przydzielony do wybranej edycji regionalnej, a terminy szkoleń stacjonarnych, nie będą mu odpowiadały ze względu na zobowiązania w pracy to, czy będzie możliwość uczestnictwa w szkoleniu stacjonarnym w innym mieście?
Niestety nie będzie takiej możliwości.
13. Co zawiera oświadczenie Instytucji Kultury (Pracodawcy)?
Oświadczenie zawiera deklarację, że osoba wnioskująca o udział w Laboratorium Dostępności jest pracownikiem lub współpracownikiem konkretnej instytucji lub organizacji. Wzór Oświadczenia jest załącznikiem do Regulaminu i jest dostępny na stronie NCK.
14. Czy w przypadku rezygnacji w trakcie udziału w czasie trwania projektu ponosi się jakieś koszty z tytułu zerwania umowy?
Tak, w wysokości wymienionej w regulaminie.
Zadanie 3.3.
1. Czy każda instytucja musi wziąć udział we wszystkich szkoleniach?
Nie, w ramach Zadania 3.3. każda instytucja decyduje, które szkolenia są dla niej interesujące. Przed każdym ze szkoleń będziemy uruchamiać osobną rejestrację.
2. Czy można uczestniczyć w Zadaniu 1 i Zadaniu 3.3. jednocześnie?
Tak, regulamin tego nie wyklucza, ale proszę się zastanowić, czy rzeczywiście Państwa instytucja tego potrzebuje.
3. Ile osób z instytucji może uczestniczyć w szkoleniach?
Zgodnie z regulaminem, instytucja wyznacza minimum 4, maksimum 8 pracowników, współpracowników lub wolontariuszy do udziału w szkoleniach.