Projektowanie Uniwersalne Kultury – FAQ, czyli najczęściej zadawane pytania.
Pytania ogólne
1. Jakie działania są przewidziane w projekcie i do kogo są skierowane?
Projekt składa się z 4 zadań.
Zadanie 1 to dwuletni program szkoleniowo – grantowy skierowany do samorządowych instytucji kultury. Będą dwa cykle naborów: w 2024 roku (30 instytucji) i w 2025 roku (50 instytucji).
Zadanie 2 to wsparcie szkoleniowe, które na celu przygotowanie instytucji kultury do zatrudniania osób z niepełnosprawnościami lub uruchamiania dla nich staży, praktyk, wolontariatu. Szkolenia dla 45 instytucji planowane są na 2025 rok.
Zadanie 3 związane jest z profesjonalizacją sektora kultury. Ma ono 3 komponenty. Pierwszy to roczne ścieżki profesjonalizacyjne dla 30 instytucji kultury. Drugi to kompleksowy program szkoleniowy dla osób pracujących lub chcących się kształcić na koordynatorów_ki dostępności w instytucjach kultury. Trzeci to specjalistyczne szkolenia dla pracowników instytucji kultury (samorządowych oraz państwowych) i organizacji pozarządowych, które mają działalność kulturalną uwzględnioną w celach statutowych. Dwa pierwsze komponenty będą realizowane w 2025 roku, trzeci rozpoczyna w toku 2024.
Zadanie 4 to pilotażowy program wsparcia usługowego, w ramach którego powstanie Centrum Kompetencji. Będzie ono pomagało instytucjom kultury w organizowaniu dostępnych wydarzeń poprzez doradztwo, użyczenie sprzętu i zapewnianie odpowiednich ekspertów np. tłumaczy języka migowego lub asystentów osób z niepełnosprawnościami.
2. Czy instytucje, które współtworzyły Model Dostępnej Kultury w ramach projektu Kultura bez Barier mogą uczestniczyć w projekcie?
Tak, mogą, regulamin tego nie wyklucza.
3. Czy instytucje, które wdrożyły już u siebie rozwiązania dostępnościowe i są zaznajomione z Modelem Dostępnej Kultury mogą liczyć na bardziej zaawansowane treści na szkoleniach?
Tak. Większość zadań w projekcie przewiduje również bardziej zaawansowane treści.
4. Czy z programu szkoleń można korzystać wybiórczo tzn. rejestrować się tylko na niektóre wydarzenia w ramach programu szkoleniowego?
To zależy od zadania i jest zawsze szczegółowo umówione w regulaminie. Przykładowo w Zadaniu 1 konieczne jest uczestniczenie we wszystkich zaplanowanych działaniach, a w Zadaniu 3.3 można uczestniczyć w wybranych szkoleniach.
5. Czy instytucja kultury może aplikować do wszystkich 4 zadań? Czy zakwalifikowanie się do jakiegoś zadania wyklucza możliwość aplikowania do pozostałych?
Nie ma przeszkód formalnych, ale nie rekomendujemy takiego rozwiązania. Warto z rozmysłem wybrać zadanie, które jest najbardziej adekwatne do potrzeb.
6. Czy osoby zatrudnione w instytucji kultury na umowę - zlecenie lub umowę o dzieło (np. edukatorzy) mogą brać udział w szkoleniach?
Tak, mogą.
Zadanie 1.
1. Ile szkoleń jest przewidzianych w Zadaniu 1?
W Zadaniu 1 przewidziane jest szkolenie wprowadzające (wyjazdowe), szkolenie w siedzibie instytucji kultury, tutoring online (15 godzin), udział w wizycie studyjnej oraz szkolenie podsumowujące (wyjazdowe).
2. Jak we wniosku do programu grantowo-szkoleniowego (Zadanie 1) poprawnie opisać projekt szkoleniowy?
Należy napisać o swoich oczekiwaniach względem udziału w szkoleniach oraz jaka jest wizja instytucji po szkoleniach.
3. Czy jeśli instytucja nie zakwalifikuje się w I naborze do Zadania 1 (szkoleniowo-grantowego) to może aplikować w II edycji do tego samego zadania?
Tak, może.
4. Czy instytucja kultury, realizująca projekt grantowy, musi mieć wkład własny? Jeśli tak, to w jakim procencie?
Nie, projekt nie wymaga wkładu własnego.
5. Czy udział w szkoleniach jest płatny?
Nie, szkolenia są bezpłatne, ale w przypadku szkoleń/spotkań stacjonarnych koszt podróży do miejsca szkolenia pokrywa instytucja, która deleguje pracownika.
Zadanie 3.2. Laboratorium Dostępności
1. Kiedy poznamy listę zakwalifikowanych i od kiedy wystartujemy z projektem?
Listę zakwalifikowanych uczestników planujemy opublikować na początku grudnia 2024 roku, a początek Laboratorium Dostępności - spotkania organizacyjne online dla poszczególnych edycji regionalnych, odbędą w styczniu 2024 roku.
2. Czy z jednej instytucji mogą aplikować dwie osoby?
Tak, z jednej instytucji lub organizacji może aplikować dowolna liczba osób. Prosimy o przemyślenie, czy z punktu widzenia instytucji lub organizacji jest to zasadne.
3. Ile będzie zjazdów stacjonarnych w trakcie projektu?
Przewidujemy trzy szkolenia stacjonarne: dwa trzydniowe i jedno dwudniowe.
4. Czy przed złożeniem aplikacji będziemy znać terminy szkoleń i spotkań?
Nie. Szczegółowy program szkoleń prześlemy zakwalifikowanym uczestnikom.
5. Czy będzie dofinansowanie na organizacje Zadania indywidualnego?
Nie. Zadanie indywidualne będzie realizowane przez Uczestników w formie pisemnej, opisowej.
6. Czy szkolenia stacjonarne będą odbywały się w tygodniu czy obejmują również weekendy?
Szkolenia stacjonarne będą odbywały się w dni powszednie.
7. W części wniosku mamy na pytania odpowiedzieć wybierając 3, nie więcej, spośród wskazanych odpowiedzi. Czy wybranie 3 opcji jest obowiązkowe? Czy nie będzie miało wymiaru negatywnego zaznaczenie jednej lub dwóch odpowiedzi?
Prosimy o wybór dokładnie trzech odpowiedzi, ponieważ każda z nich jest punktowana. Zaznaczenie mniejszej liczby odpowiedzi może skutkować niższą liczbą punktów niż wybór trzech.
8. Czy harmonogram poznaje się przed podpisaniem porozumienia czy po?
Szczegółowy harmonogram z dziennymi datami szkoleń przestawimy po podpisaniu porozumień, ale już w tej chwili znamy wiele szczegółów. Szkolenia będą realizowane w dni powszednie. Na miesiące wakacyjne nie są zaplanowane żadne szkolenia, a jedynie tutoring, którego daty Uczestnicy będą indywidualnie umawiali z Trenerem – Tutorem.
Poniżej przedstawiamy ramowy plan Laboratorium Dostępności według którego realizowane będą szkolenia we wszystkich edycjach regionalnych.
Pierwszy kwartał 2025 roku:
- spotkanie organizacyjne online zorganizowane przez NCK dla Uczestników (1,5h),
- szkolenie e-learningowe Rola Koordynatora Dostępności w instytucji - przygotowanie do Laboratorium Dostępności (10h),
- webinarium Model dostępnej kultury – kluczowe założenia, odtworzenie nagranego webinarium (1,5h),
- pierwsze szkolenie stacjonarne (14,5h rozłożone na 3 dni),
- tutoring – konsultacje indywidualne i grupowe (10h do zrealizowania w ciągu 8 miesięcy od marca do października 2025r.).
Drugi i trzeci kwartał 2025 roku:
- webinarium Rozwiązania wspierające dostępność (3h),
- webinarium Język dostępności (1,5h),
- drugie szkolenie stacjonarne (14,5h rozłożone na 3 dni),
- szkolenie online Zarządzanie dostępnością w instytucji kultury (4h),
- szkolenie online Dostępność cyfrowa i komunikacyjno – informacyjna (4h).
Czwarty kwartał 2025 roku:
- trzecie szkolenie stacjonarne (12h rozłożone na 2 dni).
9. Czy jeśli jestem wolontariuszką w muzeum i bardzo chciałabym pracować w tej dziedzinie w przyszłości to jest jakaś szansa na dostanie się do projektu?
Laboratorium Dostępności skierowane jest do pracowników i współpracowników instytucji kultury (IK) lub organizacji pozarządowych z obszaru kultury (NGO). Zgodnie z Regulaminem Zadania, współpracownik to osoba, która jest aktualnie zatrudniona lub była w ostatnich 12 miesiącach zatrudniona przez IK lub NGO na podstawie umowy cywilnoprawnej. Wolontariusze, a więc osoby współpracujące na podstawie porozumienia o wolontariacie, a nie umowy cywilno-prawnej, nie mogą zostać zakwalifikowani do udziału w szkoleniach.
10. Czy instytucja ponosi koszty przejazdu i noclegu na szkolenia stacjonarne?
Koszt przejazdów, noclegów i wyżywienia ponosi uczestnik. W przypadku oddelegowania pracownika do udziału w Laboratorium Dostępności przez instytucję lub organizację, wyżej wymienione koszty może pokryć pracodawca. Wymaga to indywidualnych ustaleń pomiędzy stronami.
11. Ile jest miejsc w projekcie?
W Zadaniu 3.2 – Laboratorium Dostępności wezmą udział 93 osoby – po 31 osób w każdej z trzech edycji regionalnych.
12. Jeśli ktoś zakwalifikuje się do Projektu i zostanie przydzielony do wybranej edycji regionalnej, a terminy szkoleń stacjonarnych, nie będą mu odpowiadały ze względu na zobowiązania w pracy to, czy będzie możliwość uczestnictwa w szkoleniu stacjonarnym w innym mieście?
Niestety nie będzie takiej możliwości.
13. Co zawiera oświadczenie Instytucji Kultury (Pracodawcy)?
Oświadczenie zawiera deklarację, że osoba wnioskująca o udział w Laboratorium Dostępności jest pracownikiem lub współpracownikiem konkretnej instytucji lub organizacji. Wzór Oświadczenia jest załącznikiem do Regulaminu i jest dostępny na stronie NCK.
14. Czy w przypadku rezygnacji w trakcie udziału w czasie trwania projektu ponosi się jakieś koszty z tytułu zerwania umowy?
Tak, w wysokości wymienionej w regulaminie.
Materiały do pobrania
Pobierz plik Materiały informacyjne (PDF 2.01 MB)Zadanie 3.3.
1. Czy każda instytucja musi wziąć udział we wszystkich szkoleniach?
Nie, w ramach Zadania 3.3. każda instytucja decyduje, które szkolenia są dla niej interesujące. Przed każdym ze szkoleń będziemy uruchamiać osobną rejestrację.
2. Czy można uczestniczyć w Zadaniu 1 i Zadaniu 3.3. jednocześnie?
Tak, regulamin tego nie wyklucza, ale proszę się zastanowić, czy rzeczywiście Państwa instytucja tego potrzebuje.
3. Ile osób z instytucji może uczestniczyć w szkoleniach?
Zgodnie z regulaminem, instytucja wyznacza minimum 4, maksimum 8 pracowników, współpracowników lub wolontariuszy do udziału w szkoleniach.