Znakomite orkiestry na festiwalu Eufonie

Date of publication: 31.10.2023
Średni czas czytania 6 minutes
print

Podczas tegorocznej edycji Festiwalu Eufonie w Warszawie spotkają się znakomite orkiestry, pochodzące z różnych krajów: Anglii, Czech, Słowenii, Słowacji, Ukrainy, Polski. Przyjrzyjmy się wybranym, które zajmują szczególne miejsce w repertuarze festiwalu, najważniejszym zespołom reprezentującym swoje kraje: Wielką Brytanię, Czechy oraz Słowenię. Koncerty z ich udziałem poprowadzą dyrygenckie sławy, wystąpią też znakomici soliści. Zaproponowany program koncertów w pełni oddaje lokalny koloryt i motyw przewodni festiwalu, czyli tradycje ludowe w muzyce.

Orkiestra Symfoniczna BBC, inaugurująca tegoroczny festiwal Eufonie, czyni ukłon w stronę polskich gospodarzy, wpisując się jednocześnie w główną ideę festiwalu, jaką jest prezentacja kultury muzycznej szeroko pojętej Europy Środkowo-Wschodniej. Uwzględnia też północne rejony kontynentu, bo do takich należy Finlandia. BBC Symphony Orkiestra to jedna z najbardziej rozpoznawalnych orkiestr na świecie. Repertuar zespołu obfituje w zarówno dzieła współczesne, jak i te należące do kanonu muzyki klasycznej. Tak też prezentuje się program, którym orkiestra pod dyrekcją Olariego Eltsa (Estonia) zainauguruje tegoroczną odsłonę Festiwalu Eufonie. Koncert otworzy preludium symfoniczne Polonia Edwarda Elgara, zawierające liczne cytaty m.in. z polskiego hymnu, Nokturnu g-moll Fryderyka Chopina czy Fantazji polskiej Ignacego Jana Paderewskiego. To swoisty muzyczny hołd Elgara złożony walczącej o niepodległość Polsce. W pierwszej części usłyszymy również II Koncert skrzypcowy op. 61 Karola Szymanowskiego – utwór przesiąknięty podhalańskim duchem, w którym partię solową wykona skrzypek Vadim Gluzman (Izrael). Druga część wieczoru będzie poświęcona kompozytorom fińskim: Jeanowi Sibeliusowi oraz Lottcie Wennäkoski, którą będziemy gościć na widowni.

Wybitny niemiecki dyrygent Thomas Sanderling poprowadzi Orkiestrę Symfoniczną Radia i Telewizji Słoweńskiej. Wcześniej pracował on z takimi zespołami, jak BBC Scottish Symphony Orchestra, Orkiestra Symfoniczna w Sydney, Orkiestra Filharmonii Petersburskiej czy Londyńska Orkiestra Filharmoniczna. Był asystentem zarówno Herberta von Karajana, jak i Leonarda Bernsteina. Pod jego dyrekcją Orkiestra Słoweńska wykona utwór uznanej słoweńskiej kompozytorki Niny Šenk Shadow of Stillness oraz dwa utwory sir Andrzeja Panufnika: opartą na ludowej melodii „Przyjechał do niej” Kołysankę oraz Sinfonię rustica, stanowiącą połączenie wyrazistej rytmiki wraz z kurpiowskimi melodiami ludowymi, zaczerpniętymi ze zbioru ks. Władysława Skierkowskiego. Ponadto w repertuarze znalazł się I Koncert fortepianowy Ferenca Liszta, w którym w roli solistki wystąpi pianistka Leonora Armellini, laureatka V miejsca ostatniego Konkursu Chopinowskiego w 2021 roku. Ten koncert ukaże różne czasy i oblicza muzyki środkowej Europy: romantyczny rozmach Ferenca Liszta, tchnące świeżością powojenne, folklorystyczno-ćwierćtonowe pomysły brzmieniowe Andrzeja Panufnika oraz współczesne nam delikatne pasma dźwiękowe Niny Šenk. Siła subtelność, nostalgia i nowoczesność.

Koncert jednej z najważniejszych czeskich orkiestr symfonicznych: Janáček Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Tomáša Netopila, będzie okazją do podróży przez piękno czeskich krajobrazów, historię oraz legendy. Wszystko za sprawą jednego z najbardziej znanych poematów symfonicznych: Mojej ojczyzny Bedřicha Smetany. Jak wielu twórców jego pokolenia, Smetana zauroczony był w młodości muzyką europejskich romantyków. Niektórych z nich, np. Ferenca Liszta, poznał osobiście. Pozostając początkowo pod ich wpływem, uczestnicząc w europejskim życiu koncertowym, zbliżał się jednak do celu, jakim było uznanie go za ojca czeskiej muzyki narodowej. Zasłużył na to miano, ponieważ łączył najlepsze europejskie tradycje z bogactwem czeskiej muzyki ludowej, z której czerpał inspirację dla wielu swoich dzieł. Moja ojczyzna (Má vlast) to utwór będący wymowną deklaracją patriotyzmu. Partytura składa się z cyklu sześciu poematów symfonicznych komponowanych w latach 1872–1879. W Czechach, które były wtedy częścią Monarchii Austro-Węgierskiej, w drugiej połowie XIX wieku dojrzewała świadomość odrębności narodowej, wzrastała potrzeba pielęgnowania tradycji. Smetana na wielu polach swojej działalności był wyrazicielem tych tendencji.

Organizatorzy: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Narodowe Centrum Kultury

Mecenasem festiwalu jest ORLEN S.A.

Partnerzy: Filharmonia Narodowa, Polskie Radio Dwójka, Culture.pl - Instytut Adama Mickiewicza,
CEMF, Waves Bratislava, Warner Music Poland, Muza - Polskie Nagrania

Patroni medialni: TVP, TVP Kultura, Polskie Radio, PAP, Presto, Polmic.pl

Partnerzy redakcyjni: Polska Press Grupa, i.pl