Settings and search
Finał projektu Wspólna przeszłość - wspólna przyszłość
Finał projektu Wspólna przeszłość - wspólna przyszłość
W dn. 17-18 października 2008 r. 12 grup uczniów i nauczycieli z różnych stron Polski oraz goście z Litwy wzięli udział w ogólnopolskiej konferencji podsumowującej działania w projekcie „Wspólna przeszłość – wspólna przyszłość”, realizowanym w ramach Europejskiego Roku Dialogu Międzykulturowego.
Konferencja rozpoczęła się od wykładu pt. „Wielokulturowe ślady Polski” przygotowanego przez dr. Magdalenę Wróblewską z Instytutu Historii Sztuki UW. Dzięki tej prezentacji uczestnicy poznali podstawowe pojęcia używane przez profesjonalnych badaczy.
Ten merytoryczny wstęp pomógł uczniom w dalszej części konferencji. Za chwilę sami mieli opowiadać o zabytkach, którymi się zaopiekowali. Rozpoczął się festiwal projektów uczniowskich.
Festiwal uroczyście otworzyła Alicja Pacewicz, Dyrektor Programowy Centrum Edukacji Obywatelskiej, która podkreśliła wkład pracy młodych ludzi w ochronę wielokulturowego dziedzictwa i zachęciła uczniów do dalszej pracy. Następnie, w krótkiej prezentacji Iga Raczyńska z Narodowego Centrum Kultury przybliżyła uczestnikom spotkania program, założenia i cele Europejskiego Roku Dialogu Międzykulturowego.
Po tym oficjalnym wstępie głos został przekazany młodzieży. Każda szkoła otrzymała własne stoisko i przygotowała ekspozycję. Działania i pracę uczniów omawiali, analizowali i podziwiali zaproszeni goście i eksperci, między innymi Agata Tomaszewska z Fundacji Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego, Tomasz Liszewski z Krajowego Ośrodka Badań nad Zabytkami czy Magdalena Wróblewska z IHS (pobierz informacje nt. zrealizowanych przez uczniów projektów).
Na koniec prezentacji zaplanowanych zostało kilka atrakcji: koncert grupy osób niepełnosprawnych: „Czadu, Zośka czadu”. Zespół potrafił stworzyć wspaniałą atmosferę. Z nietypowych instrumentów – rur kanalizacyjnych, grzechoczących pudełek, świszczących rurek popłynęła muzyka pochodząca jakby z dalekich krajów, nieznanej, ale jakże pięknej rzeczywistości.
Wieczorem zaprezentowany został pokaz filmów mówiących o tolerancji i współżyciu różnych kulturowo i religijnie społeczności.
Drugiego dnia konferencji odbyły się zajęcia warsztatowe w grupach. Młodzi ludzie budowali wymyślone przez siebie kultury i zastanawiali się nad elementami tworzącymi ich tożsamość kulturową. Nauczyciele poznawali różnice między edukacją wielokulturową a międzykulturową, multi i interkulturową, określali profil odbiorcy takiej edukacji i przygotowywali się do dalszej pracy z młodzieżą, poznając nowe techniki i metody wykorzystywane w edukacji wielokulturowej.
Zapraszamy do obejrzenia fotoreportażu z konferencji.
Zapraszamy także do wysłuchania wywiadu z Martyną Woropińską (NCK) oraz Zuzanną Szopowską (CEO) na temat projektu "Wspólna przeszłość - wspólna przyszłość" oraz obchodów Roku Dialogu, który ukazał się na antenie programu 2 Polskiego Radia - pobierz plik mp3
Szczegółowe informacje: http://www.ceo.org.pl/wpwp
W dn. 17-18 października 2008 r. 12 grup uczniów i nauczycieli z różnych stron Polski oraz goście z Litwy wzięli udział w ogólnopolskiej konferencji podsumowującej działania w projekcie „Wspólna przeszłość – wspólna przyszłość”, realizowanym w ramach Europejskiego Roku Dialogu Międzykulturowego.
Konferencja rozpoczęła się od wykładu pt. „Wielokulturowe ślady Polski” przygotowanego przez dr. Magdalenę Wróblewską z Instytutu Historii Sztuki UW. Dzięki tej prezentacji uczestnicy poznali podstawowe pojęcia używane przez profesjonalnych badaczy.
Ten merytoryczny wstęp pomógł uczniom w dalszej części konferencji. Za chwilę sami mieli opowiadać o zabytkach, którymi się zaopiekowali. Rozpoczął się festiwal projektów uczniowskich.
Festiwal uroczyście otworzyła Alicja Pacewicz, Dyrektor Programowy Centrum Edukacji Obywatelskiej, która podkreśliła wkład pracy młodych ludzi w ochronę wielokulturowego dziedzictwa i zachęciła uczniów do dalszej pracy. Następnie, w krótkiej prezentacji Iga Raczyńska z Narodowego Centrum Kultury przybliżyła uczestnikom spotkania program, założenia i cele Europejskiego Roku Dialogu Międzykulturowego.
Po tym oficjalnym wstępie głos został przekazany młodzieży. Każda szkoła otrzymała własne stoisko i przygotowała ekspozycję. Działania i pracę uczniów omawiali, analizowali i podziwiali zaproszeni goście i eksperci, między innymi Agata Tomaszewska z Fundacji Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego, Tomasz Liszewski z Krajowego Ośrodka Badań nad Zabytkami czy Magdalena Wróblewska z IHS.
Na koniec prezentacji zaplanowanych zostało kilka atrakcji: koncert grupy osób niepełnosprawnych: „Czadu, Zośka czadu”. Zespół potrafił stworzyć wspaniałą atmosferę. Z nietypowych instrumentów – rur kanalizacyjnych, grzechoczących pudełek, świszczących rurek popłynęła muzyka pochodząca jakby z dalekich krajów, nieznanej, ale jakże pięknej rzeczywistości.
Wieczorem zaprezentowany został pokaz filmów mówiących o tolerancji i współżyciu różnych kulturowo i religijnie społeczności.
Drugiego dnia konferencji odbyły się zajęcia warsztatowe w grupach. Młodzi ludzie budowali wymyślone przez siebie kultury i zastanawiali się nad elementami tworzącymi ich tożsamość kulturową. Nauczyciele poznawali różnice między edukacją wielokulturową a międzykulturową, multi i interkulturową, określali profil odbiorcy takiej edukacji i przygotowywali się do dalszej pracy z młodzieżą, poznając nowe techniki i metody wykorzystywane w edukacji wielokulturowej.