Bezpłatne szkolenia dla nauczycieli (województwo mazowieckie)

Date of publication: 16.06.2009
Średni czas czytania 5 minutes
print
Bezpłatne szkolenia dla nauczycieli (województwo mazowieckie)
Bezpłatne szkolenia dla nauczycieli (województwo mazowieckie)

W związku z realizacją projektu Doskonalenie zawodowe nauczycieli województwa mazowieckiego w zakresie wykraczającym poza ofertę programową wojewódzkich placówek doskonalenia nauczycieli dofinansowanego przez Marszałka Województwa Mazowieckiego Stowarzyszenie Interwencji prawnej oferuje bezpłatne szkolenia dla rad pedagogicznych w tych szkołach woj. mazowieckiego do których uczęszczają uczniowie odmienni kulturowo.


Szkolenia prowadzone są przez Zespół Stowarzyszenia w lokalu szkoły w umówionym terminie.
Zainteresowane szkoły proszone są o kontakt ze Stowarzyszeniem Interwencji Prawnej (tel./fax. 022 621-51-65 e-mail: interwencja-prawna@o2.pl) lub bezpośrednio z koordynatorem projektu (Karol Templin tel. 511 224 795 e-mail: Karol_Templin@wp.pl).

 

O projekcie

 

Tematyka warsztatów dotyczy kulturowych uwarunkowań pracy z uczniami-uchodźcami oraz metod uczenia o obecności osób odmiennych kulturowo i etnicznie w polskim społeczeństwie, wzajemnej otwartości, szacunku i w konsekwencji akceptacji.
Szkolenia pomagają budować atmosferę równości i wzajemnej akceptacji w szkole (co następnie przenosi się na relacje między społecznościami poza szkołą). Pośrednio wpływają one na osiągnięcia szkolne dzieci.


Ze względu na trudną sytuację materialną i bytową rodzin cudzoziemców ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy, a także już objętych ochroną międzynarodową, ich problemy psychologiczne związane z przeżytą w kraju pochodzenia traumą oraz odmienność kulturową i barierę językową, dzieci-uchodźcy często tylko w niewielkim zakresie mogą liczyć na pomoc rodziców w procesie edukacji. Dlatego tak ważna jest rola nauczyciela dobrze przygotowanego do pracy z cudzoziemcem-uchodźcą.


Dodatkowo dzieci cudzoziemskie – niedostatecznie znające na początku język polski, ze względu na ciężkie przejścia nadmiernie wycofane lub, odwrotnie, nadmiernie agresywne oraz o znacznie niższym statusie majątkowym niż polskie dzieci – narażone są na konflikty z dziećmi polskimi, które nierzadko postawy pełne uprzedzeń wynoszą z domów. Bywa że obecność dzieci cudzoziemskich w szkołach wywołuje niepokój polskich rodziców, którzy obawiają się złego wpływu „obcych” na rozwój własnych dzieci. Obawy i uprzedzenia wynikają na ogół z braku wiedzy.


Celem projektu jest zatem wyposażenie nauczycieli w profesjonalne narzędzia użyteczne w pracy z uczniami odmiennymi kulturowo, co ułatwi im wykonywanie codziennych obowiązków. Przygotowanie grona pedagogicznego na przyjęcie w szkołach dzieci cudzoziemców pozwoli im metodyczne przekazanie tej wiedzy całej społeczności szkolnej, w tym także rodzicom polskich dzieci. Celem projektu jest więc zwiększenie potencjału do pracy z dziećmi odmiennymi kulturowo, a także walka z uprzedzeniami i stereotypami narodowościowymi, etnicznymi i religijnymi, a co za tym idzie – przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu uchodźców.


W ramach jednego szkolenia odbędzie się cykl zajęć obejmujących następujące zagadnienia:

  • warsztaty z zakresu tolerancji i przeciwdziałania dyskryminacji
  • wyjaśnienie sytuacji prawnej i faktycznej dzieci cudzoziemskich w polskim systemie edukacyjnym, przedstawienie podstaw prawnych dostępu do edukacji, barier w realizacji tego prawa oraz praktycznych możliwości ich przezwyciężania
  • informacje nt. podstaw kultury krajów, z których pochodzą cudzoziemcy i spotkania z nimi.

Zajęcia prowadzone będą przez prawników i kulturoznawcę, pracujących w Stowarzyszeniu Interwencji Prawnej oraz współpracujących ze Stowarzyszeniem cudzoziemców.