Wolontariat w instytucjach kultury

Date of publication: 26.06.2025
Author: Izabela Bryzik (Małopolski Instytut Kultury w Krakowie)
Średni czas czytania 2 minutes
print

Raport zawiera wyniki badania dotyczącego wolontariatu w samorządowych instytucjach kultury z perspektywy aktualnych wolontariuszy, osób rozważających rozpoczęcie takiej działalności oraz z punktu widzenia przedstawicieli instytucji kultury. Badaniem objęto instytucje i wolontariuszy z województwa małopolskiego. Celem było rozpoznania motywacji i oczekiwań młodych ludzi, którzy zdecydowali się na podjęcie wolontariatu w obszarze kultury, a także identyfikacja powodów, dla których taka aktywność nie jest podejmowana. Sprawdzano także podejście instytucji kultury do wolontariatu, ich sposoby współpracy z wolontariusz(k)ami, a także obawy i trudności, z jakimi się mierzą. W efekcie powstały rekomendacje w jaki sposób podnosić jakość wolontariatu organizowanego w IK tak, aby przynosił korzyści obu stronom.

Najważniejsze wnioski:

  • Oferta wolontariatu powinna być dopasowana do typu instytucji i realizowanych przez nią działań.
  • Nawiązywaniu współpracy z wolontariuszami sprzyja dobra komunikacja, przejrzyste procedury, prosta ścieżka rekrutacyjna. Korzystne jest także wyznaczenie w instytucji koordynatora wolontariatu, pełniącego rolę pośrednika i łącznika między obiema stronami.
  • Warto budować relację z wolontariuszami i poczucie przynależności do instytucji, ponieważ sprzyja to ich zaangażowaniu i zapobiega przedwczesnej rezygnacji ze współpracy.
  • Zadania powierzane wolontariuszom powinny być dopasowane do ich możliwości i oczekiwań.
  • Wolontariat zorientowany na rozwój, zdobywanie nowych doświadczeń i podnoszenie kompetencji wolontariuszy(szek) wspiera misję kształcenia młodych kadr kultury.

Metodologia:

Badanie jakościowe zrealizowane metodą 5 indywidualnych wywiadów pogłębionych, 5 zogniskowanych wywiadów grupowych, badania ankietowego wśród 22 instytucji kultury Województwa Małopolskiego oraz analizy stron internetowych tych instytucji.