Osoby producenckie jako centralne postaci w ekosystemie teatru i sztuk performatywnych. Raport i teksty kontekstowe

Date of publication: 28.05.2025
Author: Magdalena Tędziagolska, Anna Biernat (we współpracy z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego)
Średni czas czytania 2 minutes
print

Raport przedstawia sytuację osób pracujących w roli producentek i producentów w teatrze oraz sztukach performatywnych w Polsce. Publikacja rzuca światło na kluczową funkcję producencką – pokazując ją jako centralną w procesie powstawania wydarzeń artystycznych. Wskazuje na niewidzialność tego zawodu w systemie instytucjonalnym, trudności zawodowe oraz konieczność uznania producenckiej sprawczości i eksperckości.

Najważniejsze wnioski:

  • Zawód producencki w teatrze i sztukach performatywnych pozostaje niedookreślony, niedoceniany i często niewidoczny w debacie publicznej.
  • Osoby producenckie działają „pomiędzy” różnymi rolami i środowiskami, łącząc funkcje organizacyjne, komunikacyjne, mediacyjne i liderskie.
  • Praca producencka wiąże się z wysokim poziomem odpowiedzialności i obciążeniem psychicznym. Autorzy wyraźnie wskazują także na elementy wypalenia zawodowego i brak systemowego wsparcia dobrostanu.
  • Uczestnicy badania wskazują na potrzebę uznania producenckiej podmiotowości, budowy ścieżek rozwoju, reprezentacji w gremiach decyzyjnych oraz stabilnego systemu wsparcia.
  • Raportowi towarzyszą teksty kontekstowe autorstwa Vânii Rodrigues i Györgya Szabó, pokazujące międzynarodową perspektywę.

Metodologia:
Badanie miało charakter jakościowy i eksploracyjny – według autorek stanowi „zdjęcie” tego środowiska. Zostało przeprowadzone w listopadzie 2024 roku na próbie 14 osób producenckich reprezentujących różnorodne środowiska pracy. Zastosowano celowy dobór uczestników i uczestniczek badania. Główne dane zebrano podczas całodniowego warsztatu w Instytucie Teatralnym.