Settings and search
Instazabytki
Raport zawiera wyniki badania, którego celem było wskazanie, które z atrakcji dziedzictwa (muzeów i zabytków) cieszą się największą popularnością na Instagramie. Dodatkowo sprawdzano, czy atrakcje z największą frekwencją są również najpopularniejsze na Instagramie.
Najważniejsze wnioski:
- 35% z analizowanych atrakcji dziedzictwa (326 z 930) posiada identyfikowalny profil na Instagramie, 82% (761 z 930) ma oznaczenie dotyczące lokalizacji. To oznacza, że wiele miejsc istnieje w mediach społecznościowych, nawet jeżeli nie ma oficjalnie administrowanego profilu (użytkownicy i tak mają potrzebę dzielenia się zdjęciami związanymi z daną atrakcją).
- Najwięcej osób (146 756) obserwuje profil Muzeum Auschwitz-Birkenau. O połowę mniej – następne w rankingu Muzeum Narodowe w Warszawie (70 190 obserwujących).
- Najczęściej użytkownicy oznaczali się w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie (256 000 razy). Na drugim miejscu pod tym względem uplasował się Zamek Królewski na Wawelu (195 000 razy).
- Analiza danych dotyczących frekwencji w badanych placówkach pokazała, że jak na razie nie jest ona zbieżna z aktywnością i obecnością danych atrakcji dziedzictwa na Instagramie. Także duża aktywność profili (duża liczba postów i obserwowanych) jak do tej pory nie przekłada się bezpośrednio na instagramową atrakcyjność dla użytkowników, np. większą liczbę obserwujących i hasztagów w porównaniu z profilami mniej aktywnymi.
Metodologia:
Analiza ilościowa danych zastanych pochodzących z Instagrama. Analizie poddano wszystkie 930 atrakcji dziedzictwa (muzeów i zabytków), według klasyfikacji Polskiej Organizacji Turystycznej (POT).