Date of publication: 02.07.2025
Author: Agnieszka Konior, Weronika Pokojska (Instytut Badań Organizacji Kultury - IBOK)
Średni czas czytania 2 minutes
print

Raport zawiera wyniki badania, którego celem było wskazanie, które z atrakcji dziedzictwa (muzeów i zabytków) cieszą się największą popularnością na Instagramie. Dodatkowo sprawdzano, czy atrakcje z największą frekwencją są również najpopularniejsze na Instagramie.

Najważniejsze wnioski:

  • 35% z analizowanych atrakcji dziedzictwa (326 z 930) posiada identyfikowalny profil na Instagramie, 82% (761 z 930) ma oznaczenie dotyczące lokalizacji. To oznacza, że wiele miejsc istnieje w mediach społecznościowych, nawet jeżeli nie ma oficjalnie administrowanego profilu (użytkownicy i tak mają potrzebę dzielenia się zdjęciami związanymi z daną atrakcją).
  • Najwięcej osób (146 756) obserwuje profil Muzeum Auschwitz-Birkenau. O połowę mniej – następne w rankingu Muzeum Narodowe w Warszawie (70 190 obserwujących).
  • Najczęściej użytkownicy oznaczali się w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie (256 000 razy). Na drugim miejscu pod tym względem uplasował się Zamek Królewski na Wawelu (195 000 razy).
  • Analiza danych dotyczących frekwencji w badanych placówkach pokazała, że jak na razie  nie jest ona zbieżna z aktywnością i obecnością danych atrakcji dziedzictwa na Instagramie. Także duża aktywność profili (duża liczba postów i obserwowanych) jak do tej pory nie przekłada się bezpośrednio na instagramową atrakcyjność dla użytkowników, np. większą liczbę obserwujących i hasztagów w porównaniu z profilami mniej aktywnymi.

Metodologia:

Analiza ilościowa danych zastanych pochodzących z Instagrama. Analizie poddano wszystkie 930 atrakcji dziedzictwa (muzeów i zabytków), według klasyfikacji Polskiej Organizacji Turystycznej (POT).