Dostępność oferty krakowskich muzeów dla młodych obcokrajowców

Date of publication: 08.07.2025
Author: Olga Kosińska, Maria Konrad, Klara Korejba, Krzysztof Kula, Katarzyna Zięba Publikacja przygotowana przy wsparciu Critical Heritage Studies Hub (UJ) i Instytutu Badań Organizacji Kultury – IBOK
Średni czas czytania 2 minutes
print

Raport zawiera wyniki badania dotyczącego dostępności oferty muzealnej Krakowa z perspektywy zagranicznych studentów i studentek. Autorzy skupili się na analizie dobrych praktyk oraz barier w dostępie do oferty muzeów – w przestrzeni fizycznej i cyfrowej. W analizie uwzględniono zarówno popularne, jak i rzadko odwiedzane muzea. W trakcie wizyt badawczych w placówkach sprawdzano takie aspekty jak dostępność językowa, komunikacja online, relacja z obsługą i zrozumiałość ekspozycji. Na podstawie badania przygotowano rekomendacje, które mogą posłużyć muzeom jako narzędzie do budowania oferty bardziej dostępnej dla młodych cudzoziemców.

Wybrane wyniki:

  • Choć ogólna ocena krakowskich muzeów z perspektywy dostępności ich oferty dla młodych obcokrajowców jest dobra, to nadal napotykają oni na bariery językowe i informacyjne.  
  • Znaczący wpływ na to, czy wizyta w muzeum jest odbierana jako doświadczenie pozytywne, ma jakość kontaktu z obsługą (jej przyjazne nastawienie oraz znajomość języka angielskiego na poziomie umożliwiającym swobodną komunikację). W części badanych placówek ta jakość była niesatysfakcjonująca (niewystarczające umiejętności lub niechęć do komunikacji w innych językach niż polski).
  • Strony internetowe większości muzeów są dostępne w języku angielskim, jednak treści w mediach społecznościowych niemal zawsze publikowane są tylko po polsku.
  • Opisy ekspozycji i oznaczenia w muzeach również często nie uwzględniają potrzeb osób nieznających języka polskiego.

Metodologia:
Badanie zrealizowano w trzech etapach: desk research, badanie ilościowe wśród przebywających w Krakowie studentów-obcokrajowców (ankieta CAWI, N=79) oraz badanie jakościowo-ilościowe metodą „tajemniczego klienta” (wizyty zrealizowane przez zagranicznych studentów według tego samego scenariusza w wybranych 30 muzeach krakowskich).