Settings and search
#HeritageTok - dziedzictwo na TikToku
Celem badania było wskazanie, które z atrakcji dziedzictwa (muzeów i zabytków) cieszą się największą popularnością na TikToku, a także ustalenie, jakie strategie są podejmowane przez osoby zarządzające wybranymi profilami na TikToku w celu edukacji na temat dziedzictwa kulturowego (rozumianego zarówno w kontekście materialnym, jak i niematerialnym).
Najważniejsze wnioski:
- Nieco ponad 6% analizowanych w badaniu atrakcji dziedzictwa posiada profil na TikToku (59 z 930), przy czym zdecydowaną większość w tej grupie (blisko 90%) stanowią muzea, a wyraźnie mniej liczne są zabytki (ok. 10%). Najdłużej działające profile zostały założone w 2020 roku.
- Wyniki badania wskazują, że prowadzony z pomysłem profil na TikToku może stać się skutecznym narzędziem do komunikacji z odbiorcami z różnych grup wiekowych (nie tylko z młodymi). Wykorzystując tematy takie jak: przestrzeń (budynek, elementy wystroju, otoczenie), ekspozycja, sylwetki bohaterów czy osoby zaangażowane w funkcjonowanie danej atrakcji dziedzictwa, można skonstruować interesujący i wartościowy przekaz.
- Dzięki wykorzystaniu TikToka, poważne treści dotyczące dziedzictwa mogą być przekazywane w lżejszej formie bez rezygnacji z jakości merytorycznej, a jednocześnie odbiorcy mają poczucie większej ich dostępności.
- TikTok z powodzeniem może uzupełnić wachlarz możliwych kanałów komunikacyjnych instytucji kultury.
Metodologia:
Badanie o charakterze ilościowym – analiza 930 atrakcji dziedzictwa (muzeów i zabytków), mających profil na Instagramie pod kątem tego, czy mają profil także na TikToku, pod jaką nazwą, jaka jest liczba obserwujących, liczba obserwowanych, data zamieszczenia pierwszych treści, liczba polubień oraz liczba opublikowanych treści.
Wyniki uzupełniono następnie o analizę jakościową 3 wybranych profili oraz wywiad z osobą prowadzącą jeden z tych profili na TikToku.