W jakim czasie kultury żyją Polacy? | Elbląskie Towarzystwo Naukowe | raport badawczy

Date of publication: 07.01.2014
Średni czas czytania 2 minutes
print

Celem dwuletniego projektu – opartego na koncepcji prof. dr hab. Tomasza Szlendaka i dr hab. Krzysztofa Olechnickiego – jest odpowiedź na pytanie, w jaki sposób zmienia się uczestnictwo Polaków w kulturze pod wpływem specyfiki kapitalistycznej organizacji czasu. Pomysłodawcy badania twierdzą, że korzystanie z czasu wolnego jest ściśle związane z klasą społeczną.

Formująca się klasa „nowych mieszczan” to główny adresat ofert i przedsięwzięć instytucji kultury. Pojawia się jednak problem, bowiem członkowie tej klasy dysponują coraz mniejszą pulą czasu wolnego, który mogliby poświęcić uczestnictwu w kulturze. W efekcie formy partycypacji kulturalnej podlegają logice kapitalistycznej ekonomii – udział w wydarzeniu kulturalnym musi się opłacać. Czas mu poświęcony powinien być wypełniony maksymalnie, mega-event musi zaspokajać możlwie największą liczbę potrzeb. Te z kolei stają się coraz mniej wyrafinowane – jak piszą autorzy, nie ma specjalnego znaczenia dobór festiwalowych gwiazd, znaczenie ma marka i siła przyciągania imprezy, jego skoncentrowana „wydarzeniowość”.

Autorzy nazywają opisywane zjawisko „nowym rytualizmem w kulturze”. Ich ambicją jest zdiagnozowanie nowych cyklów kulturalnych przy zastosowaniu innowacyjnej metodologii, obejmującej m.in. re-fotografię, antropologię wizualną, chrono-dzienniczki w połączeniu z shadowingiem grup rówieśniczych uczestniczących w mega-wydarzeniach, etnografię wielkich i średnich imprez czy etnografię wirtualną na portalach społecznościowych. Ważnym wątkiem badania będzie także próba określenia motywacji osób nieuczestniczących w tej nowej formie doświadczenia kulturowego.

Projekt na lata 2013-2014 dofinansowany jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu „Obserwatorium Kultury".

Opracowała Karolina Miszczak