Po pierwsze: publiczność – relacja ze spotkania z Sarah Boiling z Audiences London

Date of publication: 14.11.2011
Średni czas czytania 4 minutes
print

Czas otworzyć się na publiczność - zauważmy jej potrzeby i oczekiwania wobec instytucji, stwórzmy możliwość przełamania barier w dostępie do kultury – zachęcała Sarah Boiling, wicedyrektor Audiences London, która w ubiegły poniedziałek w Galerii Kordegarda, doradzała jak umiejętnie wprowadzić w życie ideę audience development.

Aktywizowanie społeczności wokół działań organizacji, budowanie relacji z publicznością, animowanie i rozwijanie jej zainteresowań – to naczelne zasady audience development – rozwijania widowni. Idea ta, choć w Polsce jest jeszcze mało popularna, w Wielkiej Brytanii odnosi sukcesy. Jakościowy i ilościowy rozwój publiczności wydarzeń kulturalnych, osiągany jest dzięki umiejętnie połączonej edukacji kulturalnej z niestandardowo prowadzonymi działaniami promocyjno-marketingowymi, co modernizuje skostniałe w swej formie instytucje kultury, a przeprowadzane w nich wydarzenia przekształca w otwarte doświadczenie społeczne.


Sarah Boiling to wieloletni praktyk - poza pracą w Audiences London, instytucji wspierającej brytyjskie organizacje kulturalne w budowaniu szerokiej, stałej i zróżnicowanej publiczności, równolegle prowadzi dodatkowe projekty w tym zakresie. Podczas poniedziałkowego spotkania w Galerii Kordegarda podzieliła się swoim doświadczeniem w zakresie pracy z widownią. Przedstawione metody działania i komunikacji z odbiorcami stały się podstawą do dyskusji nad technikami, które można byłoby przenieść na polski grunt.


Podstawą pracy jest sprecyzowanie misji organizacji, określenie grup docelowych i przygotowane odpowiedniej strategii rozwoju. Wszystko to powinno opierać się na wnioskach, wynikających z obserwacji publiczności oraz rzeczywistości społecznej. Realne skoncentrowanie się na potrzebach odbiorców, oferowanie zróżnicowanego programu, który wzbudziłaby zainteresowanie różnych grup społecznych (takich jak rodziny czy społeczności lokalne), zdolność do wprowadzania zmian, umiejętne budowanie strategii relacji z publicznością oraz częste zadawanie sobie pytań – co chcemy osiągnąć? do kogo zwracamy się ze swoją ofertą? jak przekonać do siebie nowych odbiorców i jednocześnie utrzymać zaufanie stałych widzów? Co zrobić, by wyjście do muzeum nie kojarzyło się z poczuciem dyskomfortu? - daje realne szanse dotarcia nowych środowisk.

Sarah Boiling zachęca do przekazywania odbiorcom jasnego komunikatu - „To wydarzenie/miejsce jest dla kogoś takiego jak Ty!”. Dobra organizacja musi też uwzględnić szczególnie ważny – z punktu widzenia współczesnego świata, aspekt czasu. Wydarzenia powinny być zaplanowane w przystępnej dla odbiorcy porze, a informacja o nim pojawić się odpowiednio wcześnie w obiegu publicznym. Budownie wzajemnego zaufania, „oswajanie” ze sztuką w przestrzeni publicznej, promowania jej przez odpowiednich ambasadorów daje perspektywę rozwijania przyszłych działań dla publiczności i z publicznością.
 

Spotkanie „Audiencje Development /Rozwój widowni – alternatywa dla edukacji czy nowoczesne upowszechnianie kultury?”, zorganizowane przez Fundację Impact oraz Narodowe Centrum Kultury, odbyło się w ramach kampanii społeczne "Kultura się liczy!" oraz projektu „Sztuka dla widza – Koncepcja rozwoju widowni – konsultacje i przewodnik dla rozwoju organizacji pozarządowych”, finansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego we współpracy z British Council.