Settings and search
Nowe media w polskiej szkole – diagnoza
Raport „Nowe media w polskiej szkole” zbiera wyniki 2 badań: „Kompetencji cyfrowych młodzieży w Polsce”, przeprowadzonych przez Fundację Orange oraz „Kompetencji cyfrowych nauczycieli i wykorzystania nowych mediów w szkolnictwie podstawowym, gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym”, za które odpowiada Polskie Towarzystwo Kawalerów Gutenberga.
Jak istotne są dla młodego pokolenia dostęp do cyfrowych narzędzi i wykorzystanie nowych technologii w procesie kształcenia? Czy nauczyciele potrafią efektywnie korzystać z zasobów internetu na lekcjach i poza nimi? Czy nadążają za potrzebami młodzieży w zakresie nowych sposobów komunikowania się w cyfrowym świecie? – to tylko kilka z pytań, na które odpowiadają autorzy raportu.
Jego wyniki potwierdzają, że rola nowych mediów w procesie edukacji systematycznie rośnie. Zasadniczo, o ich przydatności i atrakcyjności są przekonani tak uczniowie, jak nauczyciele, a szkoły są naprawdę dobrze wyposażone w sprzęty multimedialne. Dziś, aby osiągnąć efekt edukacyjnej synergii i w pełni wykorzystywać bogactwo rozwiązań w zakresie współpracy, wymiany i horyzontalnej kreatywności, oferowane przez internet, najlepiej korzystać z kilku kanałów cyfrowych – nie tylko komputera szkolnego (często wiekowego), lecz także m.in. smartfona czy tabletu. Z drugiej strony, podkreśla się rolę nauczycieli, rodziców, bibliotekarzy czy pracowników organizacji pozarządowych jako potencjalnych „cyfrowych przewodników”. Mimo łatwo zauważalnego progresu, przed polską oświatą jeszcze wiele wyzwań w sferze technologicznych innowacji.
Raport dostępny jest pod adresem: http://pobierzwiedze.pl/wp-content/uploads/2013/11/Nowe-media-w-polskiej-szkole-wyniki-bada%C5%84.pdf
Projekt „Kompetencje cyfrowe nauczycieli i wykorzystanie nowych mediów w szkolnictwie podstawowym, gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym – diagnoza” realizowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Obserwatorium Kultury”.
Opracowała Karolina Miszczak