Settings and search
Niewidzialny dizajn | dizajn, badania, teoria | 17-18.01.2013
Projektowanie już dawno przestało być sprawą wyłącznie dizajnerów – w jego tworzenie zaangażowani są także przedstawiciele innych obszarów: nauki, kultury, biznesu czy administracji publicznej.
Wraz ze zmianami roli i funkcjonowania projektowania, zmieniają się parametry „dobrego dizajnu” – to już nie tylko to, co widzialne – estetyka i ładnie zaprojektowane logo czy meble – to coraz częściej wszystko to, co niewidzialne – sposób myślenia i działania przejawiający się w specyficznym podejściu do rozwiązywania złożonych problemów współczesnego świata.
Wraz z tym zmienia się też społeczna rola projektantów, którzy nie tylko są odpowiedzialni za estetyzację kultury materialnej, ale coraz częściej pełnią rolę kulturowych pośredników między produkcją a konsumpcją (Bourdieu, du Gay) lub zyskują reputację profesjonalnych innowatorów (Waisberg). Dizajnerzy nie tworzą swoich innowacyjnych rozwiązań w próżni – współpracują ze specjalistami różnych dziedzin. Interdyscyplinarna współpraca i praca zespołowa umożliwiają całościowe podejście do złożonych zagadnień współczesności.
Interdyscyplinarne myślenie projektowe (design thinking) to podejście z powodzeniem stosowane w procesach wymyślania nowych produktów, tworzenia usług czy projektowania przestrzeni i interakcji.
Celem konferencji jest zebranie polskich dobrych przykładów interdyscyplinarnych działań projektowych. Wydarzenie będzie przeglądem modelowych rozwiązań, a także pozwoli na dyskusję o potencjałach takiej współpracy i możliwych barierach czy zagrożeniach, która będzie możliwa dzięki poznaniu przykładów konkretnych projektów (case studies).
Wydarzenie będzie miało formułę naukowej konferencji połączonej z prezentacjami prac dizajnerów (studiów przypadków) i praktycznymi warsztatami, odbędzie się ona w School of Form w Poznaniu, 17-18 stycznia 2013 roku.
Konferencja jest otwarta dla przedstawicieli różnych środowisk:
- projektantów i architektów,
- badaczy społecznych i marketingowych,
- strategów i brand managerów,
- socjologów, psychologów, antropologów i filozofów,
- przedsiębiorców i biznesmenów,
- teoretyków i krytyków dizajnu,
- wszystkich, dla których interdyscyplinarność jest nadrzędną zasadą stosowaną w pracy nad tworzeniem innowacyjnych produktów, usług, interakcji i przestrzeni.
Aktualnie ogłoszony został NABÓR do:
- wystąpień teoretycznych,
- prezentacji studiów przypadków – własnych realizacji i projektów,
- warsztatów.
Zgłoszenia należy wysyłać drogą elektroniczną do dnia 10 grudnia 2012na adres: dwadnizdizajnem@gmail.com.
W zgłoszeniu trzeba podać dane autora referatu (tytuł naukowy, adres, nr telefonu), tytuł referatu oraz załączyć abstrakt w formacie rtf (800-1000 znaków). Informacje o programie dostępne będą 17 grudnia.
Organizatorzy: School of Form i Zakład Badań nad Kulturą Wizualną i Materialną w Instytucie Socjologii UAM
Patrotat merytoryczny nad wydarzeniem objęło interdyscyplinarne grono ekspertów:
dr Maja Brzozowska-Brywczyńska (UAM), Wojciech Dziedzic (SoF, Gerrit Rietveld Academie), Agnieszka Jacobson-Cielecka (SoF), dr Ewa Klekot (SoF,UW), prof. Marek Krajewski (UAM), dr Norbert Leśniewski (SoF, UAM), Bartosz Mucha (SoF), Agata Nowotny (SoF), Monika Rosińska (UAM, SoF), dr Marta Skowrońska (UAM), dr Agnieszka Szóstek (SoF), dr Dawid Wiener (SoF), dr Oskar Zięta (SoF).
Kontakt: dwadnizdizajnem@gmail.com
Więcej o konferencji w załączniku.
Źródło: Materiały prasowe School of Form